Régi igazság, ha egy általad népszerűsíteni kívánt ügyből szitokszót akarsz kreálni, magadból pedig közellenséget, elég annyit tenned, hogy félpályás útlezárást és/vagy forgalomlassító demonstrációt szervezel, lehetőleg úgy, hogy minél több embernek okozol minél rövidebb idő alatt, minél nagyobb kényelmetlenséget.
[fb_pages_codes:budapest]
Ezt a remek taktikát tökéletes stratégiai érzékkel dolgozták ki a taxis demonstrálók, akik kedden várhatón folytatják is hadjáratukat az Uber ellen, így lassan már az is megtanulja a szolgáltatás nevét és persze mikéntjét, aki amúgy taxiban is 15 éve ült utoljára, és egy erdő közepén él teljes elszigeteltségben.
Tárgyalás után demonstráció?
A múlt heti után nyakunkon a soron következő demonstráció, ami ha lehet még nagyobb lezárásokkal járhat majd, mint az április 26-i, bár ezúttal nem reggel, hanem délután indulnak el a Hősök teréről a sárga autók. Ha így lesz, az Ubernél már bonthatják is a pezsgőt.
Életképek
Még sok minden eldőlhet
Persze még nem teljesen biztos a holnapi demonstráció. Mint ismert a kormány ugyanis felkérte a taxis érdekképviseleteket, szakmai szervezeteket, hogy tegyenek javaslatokat a személytaxi területét érintő szabályozásra, ezért az NFM május 2-ra, hétfőre meghívott közel húsz taxis szervezetet, hogy konzultáljanak a javaslatokról. A tárgyalás végeredménye még sok mindent megváltoztathat, annyi mindenesetre bizonyos, hogy az állam hajlandó a taxisok érdekében lépni.
Az Országgyűlés elé hétfőn benyújtott javaslat szerint ennek alapján az engedély nélkül taxizók az eddiginél súlyosabb szankciókra számíthatnak a jövőben. Eszerint 9 büntetőponttal sújthatják a járművezetőt a személygépkocsis szolgáltatás engedély nélküli végzése esetén, az ismételt szabálysértés pedig újabb 9 büntetőponttal jár, ami automatikusan maga után vonja a jogosítvány visszavonását legalább hat hónapra.
A múlt heti taxis demonstráció. Fotó: Béli Balázs/Alfahir.hu
Frissítés: taxis demonstrációról nem volt szó
A taxis tevékenység szabályozásával a magyar kormány kifejezetten a jogellenes tevékenységet akadályozza, és továbbra is támogatja, ösztönzi az innovációs megoldásokat - mondta a tárgyalásokat követően Fónagy János, aki arra a taxis szervezeteket, hogy az egész rendszer áttekintésére tegyenek javaslatot.
A megbeszélésen a taxisok felvetették, hogy az ellenőrző hatóságok - a rendőrség, az adóhatóság, a közlekedési hatóság, a kormányhivatal - tevékenysége nincs összehangolva, és szóvá tették a fix díjazás korlátait, illetve a fővárosi drosztok kérdését - mondta az államtitkár (emlékeztetésül: a fix díjat a taxisok hatcolták ki maguknak, még hozzá meglehetősen magas alapáron -a szerk.)
Az államtitkár felidézte, hogy a 2016 februárban életbelépő kormányrendelet lehetővé tette a jogosulatlanul taxizóknál a rendszámtábla levételét, továbbá március 11-től az engedély nélküli taxis diszpécserszolgálatot ellátó szervezeteket 300 ezer forintra bírságolhatják, szerint ezért Uber tevékenysége valamelyest visszaszorult, új utasokat már nem vettek fel, a meglévőket fogadták be, ezzel együtt a cég a jogszabályellenes tevékenységet nem szüntette meg.
Az uberezéshez használt jármű első alkalommal is kivonható fél évre a forgalomból, ezt úgy szigorítanák, hogy három évre is levehetnék a rendszámát annak, akit ismételten tiltott taxizáson kapnak.
A járművezető 200 ezer forintra büntethető, ha nem tudja bemutatni a személyszállító szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásra kötött szerződést. A tervezett változásokkal azok a sofőrök is szankcionálhatóvá válnak, akik személygépkocsi személyszállító engedély kiváltásával próbálják legalizálni szabályszegő tevékenységüket. Az államtitkár elmondta: az új javaslat alapján a diszpécser szolgálat akkor is büntethető lesz, ha neki ugyan van engedélye a tevékenységre, de annak nincs, aki számára a szolgáltatást ellátja.
Amennyiben az Országgyűlés elfogadja a törvényjavaslatot, akkor az illetékes szakhatóságok blokkolhatják 365 napra az illegális szolgáltatás végzéséhez szükséges honlapot - tette hozzá.
Az Uber szerint munkahelyeket tesz tönkre és nem veszi figyelembe 150 ezer, többségében fiatal felhasználó érdekeit a kormány javaslata, amely az eddiginél súlyosabb szankciókkal sújtaná az engedély nélkül taxizókat. Úgy látják, hogy a kormány tervei alkotmányellenesek, és sértik az uniós jogot is.
Kérdésre válaszolva Fónagy János elmondta, hogy további taxis demonstrációról nem volt szó a megbeszélésen. Hangsúlyozta, hogy a korábbi taxis megmozdulás és a múlt heti szigorítás között nincs összefüggés, vagyis kedden szinte biztosan lesz tüntetés.
Mit, hol, meddig zárnak le?
A rendőrség közlése szerint lezárják egyebek mellett az Andrássy és a Bajcsy-Zsilinszky utat, valamint több híd sem lesz járható, a bevezetendő korlátozás az I., az V., a VI., a VII., a VIII., a IX., a XI. és a XIV. kerületet is érinti.
Délután kettő és hat óra között szakaszosan és időszakosan lezárják a Hősök tere–Dózsa György út–Thököly út–Rákóczi út–Kossuth Lajos utca–Erzsébet híd–Szent Gellért rakpart–Szabadság híd–Vámház körút–Kálvin tér–Múzeum körút–Károly körút–Bajcsy-Zsilinszky út–Alkotmány utca útvonalat.
Ugyanebben az időszakban a Hősök tere–Andrássy út–József Attila utca–Széchenyi István tér–Lánchíd–Fő utca–budai felső rakpart–Bem József tér–Margit híd–Szent István körút–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Alkotmány utca útvonalat is lezárják szakaszosan és időszakosan.
Emellett délután fél háromtól ötig lezárják a Lánchíd Pestről Budára vezető sávját, a József Attila utca Széchenyi István tér felé tartó sávjait, a Bajcsy-Zsilinszky út bazilika felőli oldalának buszsávját, a Szabadság híd Budáról Pestre vezető sávját, a Vámház körút Kálvin tér felé tartó sávjait a Sóház utca és az Üllői út között, valamint a Műegyetem rakpart Szabadság hídra vezető sávját – olvasható a közleményben.