Durván megdrágult közbeszerzéseket szednek hamarosan ízekre az Európai Bizottság ellenőrei - írta a 24.hu.
Az auditoroknak például furcsa, hogy
- 39 milliárdról 60 milliárdra drágult a 3-as metró felújítása;
- 55,5 milliárdról 72,4 milliárdra növekedett a dél-balatoni vasútprojekt (ennek Mészáros Lőrinc is örült).
Az auditorok a jövő héten érkeznek Budapestre. Ha megbukik valamelyik projekt, akkor a szabálytalanság súlyától függően a támogatás egy részét vissza kell fizetni. Ez a szokásos következménye az auditoknak, ennél azonban nagyobb a tét. Brüsszeli forrásból úgy tudja a 24.hu, azzal a forgatókönyvvel is számolni kell, hogy az összes uniós támogatás folyósítását felfüggeszti a bizottság, ha az ellenőrzési rendszert nem találja rendben.
Ez pedig ezer milliárd forint.
Cikkünk megjelenését követően reagált a Miniszterelnökség is:
Nem felel meg a valóságnak, hogy az Európai Bizottság 3-as kategóriába sorolta volna a FAIR rendszert. Az idei uniós elszámolási rendszerben már közel 1,2 milliárd euró összegű elszámolás került összeállításra és benyújtásra az Európai Bizottság illetékeseihez a FAIR rendszeren keresztül. Ebből már több mint 100 millió eurónyi összeg meg is érkezett a hazai költségvetési számlákra. Az idén további elszámolások kiküldését is tervezzük.
A sajtóban a nyár folyamán is jelentek meg nem tényeken alapuló információk. Az IT rendszer folyamatosan biztosítja az uniós támogatások szabályos és eredményes lebonyolítását, szolgálja a programok előrehaladását. A felmerülő hibákat folyamatosan javítják a szakembereink. Rendszeresen nézzük, elemezzük a hibajavításokat, azokat kiváltó okokat. Ez alapján elmondható, hogy a hibák egy része téves adatrögzítések miatt, más része pedig a fejlesztések miatt alakul ki. Az elemzés eredményeit visszacsatoljuk a képzési rendszerünkbe is. A hibajavítási idők folyamatosan csökkennek, ahogyan a hibák száma is.
Az EUTAF nem vizsgálta a jelenlegi lehívási folyamatban a számlák megfelelőségét, hanem az elszámolási csomagok (költségnyilatkozat) összeállításának folyamatát (ellenőrzési nyomvonal) vizsgálta. Ennek részeként a korábbi fejlesztési igényeik megvalósítását ellenőrizte (korábban továbbfejlesztési javaslatokat tett pl. a nagyprojektek kezelésével, a szerződések és számlák összekötésével kapcsolatban).
Továbbá: ha a Bizottság nem találná megfelelőnek az IT rendszer működését, akkor nem utalt volna pénzt a tagállam számára; az EUTAF átengedte a költségnyilatkozatokat, ami azt jelenti, hogy az általa korábban jelzett hiányosságokat megoldották.