Hollywoodba illő történet: Kuna Tibor, az ötmilliárd és a Szerencsejáték Zrt.

Tovább hasít Kuna Tibor az ózdi srác, a közszolgálati kommunikáció nagyágyúja, Szijjártó személyes barátja. 

Kuna két cége a  Young & Partners és a Trinity International Communications már tavaly is elnyerte a Szerencsejáték Zrt. által az év második felére kiírt kreatív-tervezési és médiavásárlási tenderét, laza 2,8 milliárd forint értékben. Kuna idén az Eximbanktól is nyert egy nyúlfarknyi összeget, azaz egy 125 milliós keretösszeget az alábbi feladatokra: hatékony ügyfél tájékoztatás; márkaismertség növelése; szakértői imázs erősítése; edukáció; terméket támogató kommunikáció, de a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.-nél is belefolyt 48,9 millió forint Kuna -féle Trinitybe rendezvényszervezés és miegymás címén.

Jó, de Ki a tököm az A Kuna Tibor?

Kuna egy szobakonyhás lakásban, Ózdon nőtt fel. A családi hagyományok szerint ő is a kohászati üzemben lett volna egyszerű kétkezi munkás. Ennél azonban sokkal többet akart. Elhatározta, hogy kitör a borsodi nyomorból, de nem labdarúgó, rapper vagy rocker lett, hanem menő üzletember.

Az elhatározással együtt egy elképesztő, hollywoodi filmekbe illő karrier indult meg.

Mindenki aki szereti Tőzsdecápákat, a Fegyverneppert, a Betépvét, a Csúcshatást, a Wall Street farkasait vagy a hasonló kaliberű alkotásokat, az szeretni fogja ezt a történetet is. Kuna azonban nem részvényekkel, droggal vagy fegyverekkel üzletel, az ő „startupja” az által kifejlesztett és elnevezett „közszolgálati kommunikációs modell”, bármi is legyen az.

Kuna az érettségi bankett után,

húsz évvel később

az ország legnagyobb kommunikációs és PR-ügynöksége, a Young & Partners – és új testvérvállalata, a Trinity Communications – tulajdonosa és ügyvezetője lett. Snitt-utáni, meseszép, könnyfakasztó elem, hogy Kuna megismerte annak az ózdi üzemnek a tulajdonosát is, ahol annak idején rokonsága dolgozott, ahol földijei a mai napig robotolnak. A 444.hu arról írt, hogy Max Aicher német acélmágnás ráadásul Kuna üzlettársa, barátja lett. Előfordult, hogy Aicher különgépet küldött Salzburgból Budapestre Kunáért, aki ekkor Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel együtt szállt a fedélzetre, hogy néhány órával később hármasban tárgyaljanak meg valami nagyon fontosat. Ütős jelenet lenne a mozivásznon, de az alkotásnak lehetne hitbéli üzenete is. Kuna a Skylight elnevezésű keresztény közösségben állítólag azt mondta, hogy mindezt Istennek köszönheti. A Pesti Srácoknak később megjegyezte, hogy

„keresztény emberként azt gondolom, hogy minden jó dolog Istentől való.”

A kishitű, rosszmájú újságírók azonban egy ennyire túlvilági magyarázattal nem elégedtek meg, elkezdték kibogozni a szálakat. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy interjúban elismerte, hogy Kunát nagyon régóta ismeri, az ifjúsági minisztériumban a munkatársak voltak 1998-2002 között, a kormánypárti politikus Kuna Tibort a barátjának nevezte. Kiderült, hogy Szijjártó annak idején személyesen karolta fel az ózdi srácot, 2003-2006 között Kuna a Fidesz és a Fidelitas kabinetvezetője lett. Nem csak együtt politizáltak, de együtt is oktattak a Dunaújvárosi Főiskolán, mi mást is, mint kormányzati és politikai kommunikációt. Kuna úgy belejött a kommunikációba, hogy előbb egy reklámügynökségnél kitanulta a reklámszakmát, majd 2008-ban felhagyott a közélettel, belevágott a nagybetűs üzletbe. A Kreatív szakmagazinnak úgy nyilatkozott 2014-ben, hogy először ugyan egy kis céget álmodott meg amikor létrehozta a Young & Partners, de később többet, egyre többet ért el. Ebben a cikkben mondta azt is, hogy:

„az állami közbeszerzésekből származó bevételek is ugyanúgy bevételek,

amelyek meglátszanak a pénzügyi eredményeken. Egyébként általában a tendereken rendre jól szerepelünk. Nem is olyan rég a Nestlé tenderét nyertük meg, több pályázó ügynökség közül. A közbeszerzéseken való győzelmeinkre is nagyon büszkék vagyunk, mert sokkal nagyobb szakmai felkészülést igényelnek. Még 2009-ben kidolgoztam egy kommunikációs modellt, amit egyszerűen csak közszolgálati kommunikációs modellnek nevezünk, ez egy teljesen más megközelítése a szektornak. Ennek a modellnek a működtetését csak közbeszerzési tendereken lehet érvényre juttatni, ezért indulunk közbeszerzéseken.”

2010-ben a cég 193 milliós bevételt és 7 milliós nyereséget termelt, de az állami bevételek eddig a pillanatig a béka segge alatt maradtak. Kuna tehát legalább tényleg ügyes ahhoz is, amit árul, a piacon is meg tudna élni. A kormányváltás után aztán cége egyre több önkormányzati vagy állami vállalatnál nyer (mi több a Veszprémi Önkormányzatnál és a Dunaújvárosi Főiskolán is), a Miniszterelnökségen is hasított, az ózdi srác rákapott a közbeszerzések ízére.

A Kreatív beszámolója szerint a Young & Partners úgy szerezte meg az általa megnyert közbeszerzéseket, hogy ilyenkor majdnem nyolcvan százalékos eséllyel nem is találkozott konkurens céggel. Kuna később elárulta csak azért nem perelte be a Kreatívot, amiért a Simicska-Orbán médiacikke szerint a Young and Partners is részt vett a pénzosztásban, mert a lap iránti tisztelete határtalan. Érdekes mellékszál, hogy mikor a Miniszterelnökségen Lázár János felbukkant a Young & Partners szerződéseit megszüntették, de a jelek szerint az elszánt cégtulajdonos nem marad hoppon akkor sem, ha „az ország második legnagyobb embere” megálljt parancsolt neki, ő tovább és tovább hasít, a határ a csillagos ég.

Nem semmi a srác.