Tényleg csak májustól jár állami támogatás a kurzarbeitra

Tényleg csak májustól jár állami támogatás a kurzarbeitra

Reggel jelent meg a Magyar Közlönyben a „magyar kurzarbeitként” ismertté vált, fizetéspótlási rendelet, mely gyakorlatilag megegyezik azzal, amit sajtóértesülések alapján néhány napja mi is megírtunk.

A rendeletből az derül ki, csökkentették a kieső munkaidő sávját. Korábban az szivárgott ki, a munkaidő 15-50 százalékos csökkenése esetén igényelhető a támogatás, a rendelet azonban azt írja,

a harminc, negyven vagy ötven százalékban kieső munkaidőre igényelhető

az erre az időre jutó nettó fizetés 70 százaléka, és annak maximális összege 75 ezer forint.

A munkaadónak vállalnia kell

  • a létszámtartást a támogatási időre és azon túl egy hónapig,
  • hogy nem alkalmazza a rabszolgatörvény néven elhíresült rendkívüli munkavégzés elrendelését a támogatási idő alatt, és azt is, hogy
  • az úgynevezett egyéni fejlesztési időre munkabért fizet.

Ez utóbbi egy kacifántos megfogalmazás, tulajdonképpen a kieső munkaidő 30 százaléka (vagyis amit nem támogat az állam).

A rendeletben nincs szó az egyéni fejlesztési időre eső képzésről vagy bármi egyéb munkáról,

viszont a munkavállalónak a munkaadó rendelkezésére kell állnia.

A foglalkoztatónak azt kell bizonyítania, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és

hitelt érdemlő módon kell alátámasztania, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenységével összefüggő nemzetgazdasági érdek.

Ez – valljuk be – elég gumiszabálynak tűnik, és mivel a kérelem elbírálását (erre 8 munkanapja, azaz csaknem két hete van a kormányhivatalnak) nem lehet megfellebbezni, sem bíróságon megtámadni, így elég kockázatos. (Az elutasított kérelem ellen egy alkalommal nyújthat be újabb kérelmet ugyanaz a munkaadó–munkavállaló páros.)

A rendelet április 16-án lép hatályba, és a szabályozás 3. § (1) bekezdése szerint

a támogatás a kérelem benyújtását követő időszakra állapítható meg. A támogatás hónapokban állapítható meg.

Ami azt jelenti, hogy ha az érintettek (a munkaadó és a munkavállaló együtt) a lehető leggyorsabban intézkedik, és az első nap benyújtják a kérelmet, akkor sem kaphat még az áprilisi fél hónapra sem támogatást, mivel a 3. § (5) bekezdés szerint

a támogatás a munkavállaló részére havonta utólag kerül folyósításra.

Vagyis az első kifizetések június elején várhatók.