Végleg eldőlt, hogy a Magna International autóipari bérgyártó és beszállító Szlovéniában építi fel az új gyárát. Már elkezdődött az előkészítés a helyszínen, ami annyira problémás volt, hogy inkább Magyarországra hozták volna a projektet. A szlovén kormány boldog, de a törvényi kivételezés sokaknak nem tetszik - írja a Napi.hu.
A cég már tavaly bejelentette a gyárépítési szándékát, a kormánnyal gyorsan megegyeztek, azonban ahelyett, hogy idén májusban megkezdték volna az építkezést, szeptember közepéig egy kapavágást nem ejthettek - írja a Vecer.
Több környezetvédelmi szervezet, valamint helyi gazdák is felléptek az autóipari óriás ellen: a mezőgazdasági termelők fő problémája az volt, hogy kivásárolták volna őket a földjeikből, de sem az árról, sem a területcseréről nem sikerült megállapodniuk a hatóságokkal. A civilszervezetek pedig azt kifogásolták, hogy a környezeti hatástanulmányok nem elég átfogók. A Magna építési engedélyét többször is megtámadták, de legfelsőbb fokon végül ez nem történt meg augusztus végéig, így elkezdődhet az üzemlétesítés a 90 hektáros parcellán.
A meghátrálás oka, hogy a szlovén kormány annyira akarta az 1,3 milliárd dollárra becsült beruházást, hogy külön törvényt hozott a mezőgazdasági termelők földjeire: az országban csak lex Magnaként emlegetett jogszabály viszont komoly vitát váltott ki megszavazásakor 2016-ban. Lényegében azt mondja ki, hogy földeket államosíthat az állam kedvére, még ha kárpótlást is fizet.
A hasonló törvények az autóiparra erősen támaszkodó Kelet-Európában nem számítanak újdonságnak, Szlovákiában és Lengyelországban is van hasonló, míg Magyarországon ezeknél is beruházóbarátabb rendelkezés létezik. Nem véletlen, hogy miután Szlovéniában jogvédők és a helyiek bíróságon támadták a Magna-Steyr projektjét, a cég éppen hazánkban - a helyi sajtó szerint - Zalaegerszegben kezdett el gondolkodni - írja a portál.