Megugrott a vállalati és a lakossági hitelállomány is, nagyon népszerű a babaváró

Megugrott a vállalati és a lakossági hitelállomány is, nagyon népszerű a babaváró

A vállalati hitelállomány 16, a lakossági 8 százalékkal bővült az elmúlt egy évben. Mindezt úgy, hogy a bankok érdemben nem változtattak hitelkihelyezési feltételeiken. A kkv-szektor kamatkockázatának mérséklését pedig a Növekedési Hitelprogram fix segíti. A lakossági szegmensben pedig az újonnan kihelyezett lakáshitelek közül a kamatfixáltak aránya az idei II. negyedévben 97 százalék volt, ennek fele 10 évre fix kamatozású. A Magyar Nemzeti Bank a hitelkihelyezéseket nem volumenében, sem dinamikájában nem látja túlfűtöttnek. A jegybank sajtótájékoztatóján jártunk.

Vállalati hitelek

Az elmúlt 10 évben nem láttunk ilyen mértékű hitelbővülést a vállalati szegmensben – mutatott rá hétfői sajtótájékoztatóján Nagy Tamás, a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság főosztályvezetője. 2019. II. negyedévre éves összevetésben a teljes vállalati szektor hitelállománya 16, a kis- és középvállalkozásoké pedig 13 százalékkal bővült. Ez 435 milliárd forintos növekedést jelent, melynek mintegy 60 százaléka forinthitel.

Nagy Tamás kiemelte azt is, minden ágazatban nőtt a hitelállomány. Megjegyezte, módszertani okok miatt a pénzügyi, biztosítási ágazathoz kell sorolni a holding formában működő energetikai cégeket, akik felé jelentős kihelyezés történt, ez az oka e vállalatcsoportnál az átlagnál magasabb hitelbővülésnek.

Nemzetközi szinten is kiugróan magas a magyar vállalati szektor hitelnövekedése – ismertette Nagy Tamás –, ráadásul ez alacsony hitelpenetrációval párosul, vagyis a hitelek aránya a bruttó hazai össztermékhez mérten alacsony. Ez azt jelenti, hogy

jelentős tér áll még rendelkezésre a hitelállomány bővüléséhez összvállalati szinten

– húzta alá a szakember.

Az MNB a bankok vállalati hitelezésért felelős vezetőivel folytatott interjúk után úgy véli, a hitelfeltételek további lazítására nincs lehetőség a következő fél évben – tájékoztatott Nagy Tamás. Sőt, az derült ki, hogy az üzleti célú ingatlanra nyújtott, főleg projekthitelek esetében

egyre inkább prudensebbé, kockázatkerülőbbé válnak a bankok,

a hitelintézetek negyede a jelenleginél szigorúbb feltételekkel finanszírozna ilyen beruházást. Ugyanakkor a vállalatok részéről a hosszú lejáratú hitelek irányába nőtt meg a kereslet, a bankok háromnegyede ilyen irányú igényekről számolt be. Ez Nagy Tamás szerint egybecseng az igencsak erős beruházási rátákkal, ami a GDP-növekedést is hajtja.

Kitért arra is, az idei első félévben 135 milliárd forint értékben kötöttek Növekedési Hitelprogram Fix szerződéseket a hitelintézetek a társas vállalkozásokkal, ami segítette a fix kamatozású vállalati hitelek terjedését, így egy egészségesebb hitelszerkezet kialakulását.

Háztartási szegmens

A jegybankban a háztartási hitelezésben is folyamatos növekedést látnak úgy volumenben, mint dinamikában. Ez éves szinten 8 százalékos, 500 milliárd forintos bővülést jelent – közölte Nagy Tamás. A második negyedév kifejezetten erős volt 170 milliárd forinttal, aminek kétharmada lakáshitel volt. Nemzetközi kontextusban vizsgálva a lakossági hitelezés növekedése megfelel a régió országai átlagának, és a vállalati hitelezéshez hasonlóan itt is alacsony a hitelpenetráció mértéke: a lakossági hitelek aránya nem éri el a GDP 20 százalékát sem, ami Nagy szerint azt jelenti, hogy

itt is jelentős tér áll rendelkezésre a fenntartható, egészséges szerkezetű hitelezésre.

A személyi hitelek az új hitelkihelyezések 36, míg a lakáshitelek 20 százalékot tesznek ki a teljes hitelkihelyezésből. Utóbbi szám Nagy Tamás szerint azt jelenti, hogy nominálértéken elérték a válság előtti szintet, reálértéken pedig a 2008-as szint 82 százalékán állnak. Felhívta viszont a figyelmet, hogy az akkorihoz képest sokkal egészségesebb szerkezetű a mostani hitelkibocsátás. Azt is közölte, hogy az elmúlt 12 hónapban mintegy 3 százalékkal csökkent a megkötött hitelszerződések száma, de az átlagos hitelösszegek növekedése bőven kompenzálta a szerződések számának enyhe visszaesését.

Az első félév végére, júliustól beindult a babaváró hitelek kihelyezése is, ami

54 milliárd forintra rúgott, ezt nagyjából 5500 ügyfélnek folyósították.

Ezzel kapcsolatban Nagy Tamás megjegyezte, régóta ismert volt a lakosság körében ennek a hitelnek a bevezetése, amivel kapcsolatban volt egy kivárás, ez azonban nem befolyásolta a többi hitelben megfigyelhető trendet. Aláhúzta,

olyan háztartásokat is megszólított ez a hitelprogram, akik ezen program nélkül nem vettek volna fel vagy nem lett volna szükség finanszírozás bevonására a fogyasztási vagy beruházási cél megvalósításához.

A háztartási szegmensben – nem meglepő módon – nagyon erős keresleti nyomás jellemzi a piacot: lakáshitelek esetében a bankok kétharmada jelez erős keresletet negyedévről negyedévre, de a – fedezetlen – fogyasztási hitelek keresletében most egyértelműen megjelenik a babaváró hitel hatása.

Nagy Tamás azt is ismertette,

gyakorlatilag kiszorultak az éven belül változó kamatozású hitelek,

és egyre jobban eltolódik a hosszabb kamatperiódusú, fix kamatozású hitelek irányába:

az újonnan kihelyezett hitelek nagyjából 50 százaléka 10 évre kamatfixált.

Az MNB azt is megvizsgálta, jövedelmi kvintilisenként (ötödönként) hogyan oszlanak meg az új hitelek kihelyezései. A jövedelemarányos törlesztési mutató (JTM) átlagos értéke új hitelek esetében 28-30 százalék körül van. Kiemelte, a legszegényebb rétegek esetében a 40 százalék feletti, vagyis kritikus JTM aránya 20-25 százalék körül mozog, ami azt jelenti, hogy

a bankok is prudensen helyeznek ki, és az ügyfelek is egyre felelősségteljesebben vesznek fel hitelt

minden jövedelemkategóriában.

A lakossági hitelezésért felelős banki vezetőkkel folytatott beszélgetésekből a jegybank leszűrte, hogy

  • a tervek szerint vagy éppen kicsit felette alakultak a hitelkibocsátások, bár a vállalati szegmensben a dinamika mérséklődése várható,
  • már kisebb vállalati kategóriában is jellemző a bankok „megversenyeztetése”,
  • alacsony az elutasítási arány
  • számottevő az érdeklődés a Növekedési Kötvényprogram miatt, de elhalasztott hitelfelvételt ez nem eredményezett,
  • a lakossági szegmensben a bővülés nem az ügyfélkör, hanem a hitelösszegek növekedéséből ered,
  • a változó kamatozású jelzáloghitelek fix hitelre váltása iránt szűk az érdeklődés,
  • a babaváró hitelt zömmel a maximális, 10 milliós összegben igénylik.

Utóbbi iránt Nagy Tamás szerint a hitelintézetek élénken érdeklődtek. Az interjúk során kiderült, hogy az átlagos éves kibocsátás 250-300 milliárd forint lehet, de az első évben nem elképzelhetetlen a 400 milliárd forint sem. A felvett babaváró hitelek 5-10 százalékát bankon kívüli, 10-15 százalékát bankon belüli hitel kiváltására kívánják fordítani, a maradékot lakáscélra vagy egyéb kapcsolódó kiadásra szánják. Az igénylők legalább 5-10 százaléka a babaváró hitel mellé lakáshitel felvételét is tervezi. A babavárót első körben jellemzően felsőfokú végzettségű, pénzügyileg tudatosabb, magasabb jövedelmű ügyfélkör igényelte.

A bankok a babaváró hitel pozitívumaként említették, hogy

megjelent egy olyan hitelfelvevői réteg, mely önerő hiányában eddig nem tudott lakáshoz jutni,

illetve hogy jellemzően kis összegű, rövidebb lejáratú hiteleket váltanak ki belőle, mely enyhíti a jövedelmezőségi szempontból negatív hatásokat.

Negatívumként emelték ki, hogy

a babaváró árfelhajtó hatással fog bírni az ingatlanárakra,

illetve egy nagyon szűk réteg arbitrálja a babaváró hitelt, azaz befektetési terméket vesz belőle.

Lapunk rákérdezett arra, hogy a hétszemélyes új autót vásárló családok lépése, régi autójuknak a leadása milyen hatással lehet a használtautópiacra, illetve a finanszírozásra. Nagy Tamás válaszában kifejtette, a használt autó vásárlása még mindig a top 3-ban helyezkedik el a fogyasztási hitelek céljai között, és azon túl, hogy a használt autók piacán s áremelkedés figyelhető meg, használtautó-finanszírozók beszámolói szerint a drágább, minőségibb gépjárműveket célozzák meg a vásárlók.