Magyarország jobban teljesít: egy hónap alatt kivégeztek egy általános iskolát

A gyarapodó kínai közösség igényeinek megfelelően bezárták a Neptun utcai sulit, a magyar gyerekek majd találnak maguknak egy másik intézményt.

A főváros XV. kerületében található a Neptun iskola, bár valójában az ország gyakorlatilag tetszőleges szegletében is levezényelhették volna ezt a történetet - hiszen ugyanabból a kottából játszottak, mint az elődök.
 
Az analógia megegyezik a korábbi egészségügyi- oktatási átszervezésekkel; a kihasználtságra, hatékonyságra hivatkozva a döntéshozók elvonják a közösség tulajdonából az ingatlanvagyont, amit aztán a minél nagyobb költségvetési bevétel érdekében "hasznosítanak" majd - a közösség érdekében...

Egy hónap története

Mindössze egy hónapja, április 10-én Tyukász Tamás, a Klebersberg Intézményfennatrtó Központ (KLIK) XV. kerületi tankerületének igazgatója arról tájékoztatta a Neptun Általános Iskola alkalmazotti közösségét, hogy egy intézmény átszervezési folyamat kellős közepébe csöppentek; ugyanis a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Iskola középiskolai tagozattal bővülne, így szüksége lesz egy nagyobb intézményre, legkorábban egyébként a 2016/17-es tanévben indulhat el a középiskolai oktatás ebben az új struktúrában.
 
A bejelentés időpontja azért is meglepő, mondhatni megalázó, mert az iskolai beiratkozás április 16-án, alig egy héttel később esedékes.
 
Április 14-én a szülői közösség tájékoztatására került sor. Az említett Tyukász Tamáson kívül részt vett ezen a kerület egyik alpolgármestere, a fideszes Balázs Zoltán, illetve a kerület fideszes országgyűlési képviselője, László Tamás is. Nyilván felmerül a kérdés, hogy vajon a parlamenti képviselő mégis mit keresett ott ezen a megbeszélésen, hiszen nem tölt be funkciót sem a fenntartó KLIK-ben, sem pedig az intézményt működtető önkormányzatban. Azonban a több száz fős hallgatóság számára egy idő után teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy mi a szerepe ebben az ügyben a kormánypárti honatyának.

Érdekérvényesítés

László Tamás ugyanis a magyar-kínai suli intézményi tanácsának a tagja, és (ebben a szerepkörében) - a beszámolók szerint - a szülők és a pedagógusok kérdéseire, észrevételeire kifejezetten bántóan, pökhendin válaszolt; nem mellékesen kijátszva a már feljebb említett költségvetési pluszbevétel kártyát, mert - mint fogalmazott -, aki az átalakítás ellen érvel, az önsorsrontó.
 
Tehát két közösség érdekellentétéről szól a Neptun iskola bezárásának históriája. A mérleg egyik oldalán több száz magyar gyermek, több száz magyar család, a másikon pedig a helyi, nyilvánvalóan tehetős, és egyre gyarapodó kínai közösséget találjuk, amely képes kilobbizni ezt az intézményi átszervezést a politikai vezetéstől.
 
A helyzetet csak tovább árnyalja, hogy a Neptunba sok speciális nevelést igénylő gyermek (SNI, BTM) is jár, akiknek a számára a stabilitás, a kiszámíthatóság mindennél fontosabb. Az is szembeötlő, ám ugyanakkor magyarázattal is szolgál arra, hogy miért érzi úgy a hatalom, hogy ennek a szülői közösségnek a hangja, érdekképviseleti ereje kevésbé hangsúlyos, nyomatékos, hogy a  3-8. évfolyamon a tanulók 70 százaléka ingyenes tankönyvellátásban részesül, azaz az itt élő családok többsége nehéz anyagi helyzetű. Amit még fokozni is lehet, hiszen ha gyermekeik a jövőben csak tömegközlekedéssel juthatnak el majd el az új iskolába, az újabb pénzügyi kiadást követel meg tőlük.

Mert hogy menniük kell, ez már egészen biztos

Április 16-án, a beiratkozás napján újra megjelent az iskolában Tyukász Tamás, aki Hanesz József, a KLIK budapesti elnökének a levelét is magával hozta. Ebben hivatkoztak egyébként először az alacsony kihasználtságra, majd a tankerületi vezető arra figyelmeztetett: hogy az iskolában április 14-én megtartott szülői értekezlet csupán a véleményezési eljárást megelőző tájékoztatás volt.
 
Az iskola valóban nem működik 100 százalékos kihasználtsággal, ennek egyébként számos objektív oka van, amikre több alternatív megoldási javaslattal válaszolt az intézmény vezetése, de ezeket az önkormányzat lesöpörte az asztalról. Nyilván, nem véletlenül.
 
Április 30-án az önkormányzati testület 12 igen 4 nem, 4 tartózkodás mellett támogatta a Neptun suli és a Kontyfa utcai iskola összevonását, ezzel párhuzamosan a Neptun jogutód nélküli megszüntetését is. A feltűnő különbség, hogy a kommunikációból most már kimaradt a kínai szál, így viszont még nehezebben értelmezhető, hogy akkor mi a valódi terve az önkormányzatnak az iskolával.

A parlamentben

Az ügy egyébként elért az Országgyűlésbe is.. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) államtitkára próbálta menteni a menthetőt, és Hegedűs Lorántné kérdésére azt felelte, hogy nem a KLIK, vagy a tárca indítványára szüntetik meg a Neptun iskolát, a kezdeményezés a XV. kerületi önkormányzatból érkezett.
 
Egyébként Hegedűsné, Monostori Zsolt, jobbikos önkormányzati képviselővel tartott is egy közös sajtótájékoztatót a Rákospalotai Polgármesteri Hivatal előtt.
 
Hegedűsné akkor kijelentette, hogy szerinte semmilyen racionális oka sincsen a Neptun megszüntetésnek, erre csupán azért kerülhet sor, mert az iskola épületére szükség van. Itt ugyanis egy kínai tannyelvű általános iskolát és gimnáziumot kívánnak elindítani. Hozzátette: az önkormányzat abba sem hajlandó belemenni, hogy a kínai diákokat befogadva, azoknak külön osztályokat biztosítva fennmaradjon az iskola. Hegedűsné úgy véli, hogy ebben az esetben egyértelműen ingatlanmutyiról van szó, Rákospalota önkormányzata pedig bizonyos módon már leköteleződött a kínai iskola felé. Tart attól, hogy a hivatalos utat megkerülve korrupciós pénzek állnak a háttérben.

Ütött az óra

Múlthét csütörtökön az önkormányzat és a kerületi Fidesz közös közleményben elismerte, hogy bár megértik a szülők, a pedagógusok és diákok nyugtalanságát, és együtt is éreznek velük, de az alacsony kihasználtság (szerintük 34, a valóságban 54,3 százalék ez az arány) miatt menniük kell a diákoknak. Ugyanakkor, mint írták,
az osztályközösségeket egyben kívánjuk tartani, a pedagógusaikkal együtt. A felzárkóztatási, speciális képzési (logopédiai és egyéb) feladatoknak változatlanul ugyanolyan helyet kívánunk biztosítani.
Majd csinálnak egy látványos logikai bukfencet is:
az iskola áthelyezése után az Önkormányzat célja az, hogy ebben az épületben (a Neptun utcaiban - a szerk.) a jövőben változatlanul köznevelési intézmény működjön, az épület másra nem is alkalmas.
Most akkor képtelenség hatékonyan kihasználni a sulit, vagy csak nem éri meg a magyar gyermekek számára fent tartani azt?
 
A közlemény folytatódik:
ennek a folyamatnak az előkészítési fázisa zajlik, ezért erről egyelőre nem lehet nyilatkozni, konkrét megkeresés nincsen. Cél az is, hogy az épület felújítása és működtetése ne a kerületet terhelje. Az ebből adódó megtakarításokat a kerületi iskolarendszer fejlesztésére kell fordítani. 
Sakk-matt.
 
Az egykori diákok majd megszokják az új környezetet, a jövevények pedig tovább építgethetik a közösségüket. 
 
Mindössze csak a jövőbe vetett hitünk csökkent - még tovább...