Bár a magyar kormánytól nem idegen a testre szabott jogalkotás, eddig nem fordult elő, hogy a gazdaság egészét veszélyeztető jogintézményt számolnának fel egyedi esetek megoldása miatt. Most azonban úgy tűnik, hogy a Malév-utódcég fizetésképtelensége miatt ez is megtörténik.
Mivel a most benyújtott törvénymódosítás teljesen olyan, mintha a Malév utódcégének megmentésére szabták volna, ezért hívhatjuk Lex reptérnek.
A Malév kálváriájával korábban mi is sokat foglalkoztunk. A szebb napokat megélt magyar légitársaság utódcégének, a Malév Grond Handling Zrt.-nek egy hónappal ezelőtt rendelte el a Fővárosi Ítélőtábla a felszámolását és állapította meg jogerős végzésben a cég fizetésképtelenségét. Ezután ugyan a Malév GH kifizette a tartozását a Budaport KFT-nek, de az további követelései miatt nem engedte ki a felszámolási eljárásból. Ennek ellenére a Fővárosi Törvényszék megszüntette a felszámolási eljárást, ami ellen a Budaport Kft. fellebbezést nyújtott be.
És akkor itt jön a Lex reptér, amivel az évek óta veszteséges állami vállalatnak mégis van esélye a túlélésre.
Az Index azt írja, hogy a benyújtott javaslat elsőre ugyan egy pozitív, a cégek túlélését segítő intézkedésnek tűnik, de valójában azzal, hogy lényegében kiüresíti a felszámolás intézményét a gazdaságot veszélyezteti.
A felszámolás intézményének kivezetése ugyanis:
- jelentősen rombolná az üzleti bizalmat,
- sújtaná a tisztességes vállalkozásokat,
- és óriási előnyt adna a számlákat nem fizetőknek.
A parlament előtt fekvő javaslat legalizálná tehát azt a tisztességtelen magatartást, miszerint az adós csak a legvégső esetben, mikor már a bíró is a hitelezőnek adott igazat, lenne csak köteles kifizetni a számlákat.
A Malév GH korábban cáfolta, hogy a cég felszámolási eljárás alatt állna, valamint a felszámolásnak az Opten cégadatbázisban és a Cégközlönyben sem találtuk nyomát.
Becsődölhet a Malév leányvállalata
Nem kapott érdemi válaszokat augusztus elején írásbeli kérdésére Staudt Gábor. A Jobbik országgyűlési képviselője a nemzeti fejlesztési minisztertől kérdezte, hogy mit tesznek azért, hogy az egykori Malév leányvállalata, a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling Zrt. (MGH) elkerülje az anyavállalat végjátékát, vagyis azt, hogy tiltott állami támogatás miatt csődbe menjen.