Politikai megállapodás született péntek este az Európai Unió és a dél-amerikai közös piac, a Mercosur országai között tervezett szabadkereskedelmi szerződésről, amelyről már csaknem húsz éve folynak a tárgyalások. Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint 39 tárgyalási forduló után sikerült előzetes egyezségre jutniuk a delegációknak.
Jelzésértékű, hogy a neoliberális gazdaságpolitikát követő, szabadkereskedelmi Orbán-kormány is tartott ettől az egyezménytől, miközben az EU-USA (TTIP) és az EU-Kanada (CETA) mellett is kiállt.
Még tavaly februárban, az akkori földművelésügyi miniszter, Fazekas Sándor beszélt arról a köztévében, hogy a magyar mezőgazdaság, a gazdák érdekében a magyar kormány nem támogatja az EU-Mercosur megállapodást, mert az jelentős kockázattal járna. Sőt, szerinte ennek a szabadkereskedelmi egyezmények az aláírása nyilvánvalóan kereskedelmi érdek, nekünk azonban mások a szempontjaink.
"Magyarország egészséges, jó minőségű, GMO-mentes élelmiszerrel akarja ellátni a hazai, az uniós és a külső piacokat is"
- mutatott rá a kormányzat (akkori) álláspontjára.
Az Európai Bizottság honlapján viszont egészen konkrétan arról olvashatunk, hogy a főleg németországi központú autóipar megint kiárusította az EU mezőgazdaságát. Arról írnak, hogy a megállapodás olyan uniós termékek exportjában fog segíteni, amelyek növekedésében akadály volt a vámtarifa: Ezek közé tartoznak az autók (35%-os tarifa), autóalkatrészek (14-18%), gépek (14-20%), vegyi áruk (legfeljebb 18%), gyógyszerek (legfeljebb 14%), ruházat és cipő (35%) vagy szövetárú (26%).
Egyébként némileg rossz szájízt kellene okoznia annak a kitételnek is, hogy a megállapodás "új üzleti lehetőségeket nyit" az EU-s vállalatoknak, hogy privatizáljanak állami cégeket a Mercosur országaiban olyan szektorokban, mint az IT, a távközlés és a közlekedés.
Az egyébként az EU az első nagyobb nemzetközi szereplő, amely hasonló szerződést üt nyélbe az Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay alkotta blokkal. A két tömb együttes lakossága meghaladja a 780 millió főt.