Pár nappal ezelőtt a WSC közzétette a TCR-autókra vonatkozó, első idei teljesítménykiegyenlítő-rendszer (BoP) táblázatot, ami a WTCR-re is vonatkozik.
A világkupán induló autók közül a legdurvább „büntetést” a most debütáló, de rengeteget tesztelő kínai Lynk & Co 03 TCR kapta. A Cyan Racing versenyezteti ezeket a gépeket, a fejlesztést is felügyelték, ami annyira jól sikerült, hogy a BoP miatt a motorerőt 97,5 százalékra kell tekerniük, 80 mm-re emelni a hasmagasságot és plusz 30 kilót visznek magukkal.
A Hyundai i30 N TCR modellnek ezúttal sem kegyelmeztek, pedig a tavalyi szezon második felében történő BoP állítgatás már világossá tette, hogy a döntéshozók vagy valamilyen irányba motiváltan működnek vagy egyszerűen szakmaitlanul járnak el, amikor a mezőny leggyorsabb autóját annyira visszafogják, hogy a pontszerzésre sincs esély vele.
Idén is az egyik Hyundai volánja mögött láthatjuk Micheliszt, a Lynk után ők jártak a legrosszabbul. A motorerő 97,5 százalékon, a hasmagasság 90 mm-en, de ellentétben a kínai riválissal csak 10 kilót kell cipelniük.
A Hyundai és a Honda Civic Type R azonos súlyon indulhat, viszont utóbbiak a motorerő 100 százalékát használhatják, ez jó hír Tassi Attilának is. A hasmagasságuk 10 milliméterrel alacsonyabbra kerülhet, mint a Hyundai-é.
Az alábbi táblázatban csak a WTCR-autókra vonatkozó BoP-ot listáztuk ki, de érdekes módon a WSC szerint a jelenleg elérhető legerősebb TCR-kocsi a Hyundai Velostar N, de a márka nem ezt használja a világkupán.
Típus | Hasmagasság | BoP-súly | Motorerő | Összsúly |
Lynk & Co 03 TCR | 80 mm | 30 kg | 97,5 % | 1355 kg |
Hyundai i30 N TCR | 90 mm | 10 kg | 97,5 % | 1335 kg |
Honda Civic Type R FK8 TCR | 80 mm | 10 kg | 100 % | 1335 kg |
Audi RS3 LMS | 70 mm | -10 kg | 100 % | 1315 kg |
Alfa Romeo Giulietta Veloce TCR | 80 mm | - 20 kg | 100 % | 1305 kg |
Volkswagen Golf GTI TCR C-EQU | 70 mm | - 20 kg | 100 % | 1305 kg |
Cupra TCR | 70 mm | - 30 kg | 100 % | 1295 kg |
Rémisztő képet mutat a teszt
Barcelonában zajlott a WTCR majdnem teljes mezőnyös, szezon előtti tesztje, ami Micheliszék szempontjából ijesztően zárult. A magyar pilóta és csapattársa, Gabriele Tarquini a mezőny leghátsó felében zárt. Ami viszont magyar szempontból jó hír, hogy Tassi Attila a 8. legjobb időt autózta.
*Michelisz Norbert és Gabriele Tarquini neve azért szerepel kétszer az időlistán, mert ők járatták be a tesztet kihagyó márkatársaik, Augusto Farfus és Nicky Catsburg autóit is.
Az tehát egyértelműen látszik, hogy a tavalyi szezon második fele után idén is túlbüntetik a Hyundai versenyautóit, ami csalódást keltő eljárás, viszont csak egyetlen teszten vagyunk túl, amiből messzemenő következtetéseket talán nem érdemes levonni. Ráadásul itt még nem volt kötelező a BoP-előírásoknak megfelelő paraméterekkel pályára küldeni az autót, bár szerintünk ennek nem lenne sok értelme, mert jövő hétvégén Marokkóban már élesben megy a dolog.
Michelisz így értékelte a helyzetet a WTC Blognak:
„Ez a teszt leginkább az autó rendszer-ellenőrzéséről szól, de ehhez is normális tempót kell menni. És nem vagyok túl boldog, mert a friss BoP-val nem úgy megy az autó, mint arra számítottam. Nem szeretnék nagyon pesszimista lenni, hiszen most egy teszten vagyunk, és még egyetlen futam sem ment le, de csak a mai nap alapján eléggé bosszús vagyok.”