Rengeteget startupot ismerünk, ami az informatikával foglalkozik, sok új ötlettel találkozhatunk a gasztronómiában is, de olyanról viszonylag ritkán hallani, hogy mind a két területet megcélozzák egyetlen projekttel. A Kövesdi család pont ezt próbálja megvalósítani.
Az ötletgazdát, Kövesdi Gábort kérdeztük arról, hogy mi az a MyFarmHarta és miért mondják azt, hogy ez olyan, mint a Farmville, csak ezúttal a Facebook helyett a valóságban.
Honnan jött a MyFarmHarta ötlete?
Vidéki vagyok, de Budapesten tanulok és dolgozok már 15 éve. Minden hétvégén hazajárok, Harta egy Bács-Kiskun megyei település, a csapat identitásának egyik felét a vidéki élet, a kolbásztöltés, a friss zöldségek, a kert adja, míg a másikat az, hogy online területen dolgozunk. Így jött az ötlet, hogy mi lenne, ha ebből a kettőből létrehoznánk valamit?
Kolbásztöltés
A csapatnak nem ez az első hasonló kezdeményezése, hozzájuk fűződik a kolbásztöltés csapatépítés céljából projekt is.Az a valami pedig a közösségi kert lett. Ez pontosan micsoda?
Egy olyan kert, amit a vidéki szaktudás készít el, a minőségi garanciát konkrétan édesapám vállalja, aki már több mint 30 éve a mezőgazdaságban dolgozik. Gabonát, gyümölcsöket, zöldségeket termeszt. A közösségi kert lényege, hogy bérelsz valamekkora területet, akár egy kosárnyit, akár 8 négyzetmétert és arról az édesapám és a Kövesdi család által megtermelt zöldségmennyiséget megkapod. Gyakorlatilag indirekt módon lesz egy saját kerted.
Mekkora az alapterület és mi alapján dől el, hogy milyen zöldségeket ültettek?
500 négyzetméteres alapkerttel tervezünk, abból lehet bérelni különböző méreteket vagy csomagokat, lehet például heti vagy havi szállítás. Lesz tízféle zöldség, Facebook-csoportban szavaztatjuk meg az előfizetőkkel, hogy miket termeljünk. Ha például 50 négyzetméteren paradicsomot termelünk és lesz 50 előfizető, akkor az arról lejövő paradicsommennyiséget arányosan megkapod. A megtermelt szezonális zöldségekből minden héten vagy hónapban összerakunk neked egy kosarat.
Kifejezetten a budapesti irodisták a célcsoport?
Elsősorban azok a fővárosi értelmiségiek, akik törődnek az egészséges étkezéssel, fenntarthatósággal és hasonló eszmékkel. Rengetegszer szoktam felhozni a kertünkből különböző gyümölcsöket, zöldségeket a budapesti kollégáknak, nagyjából 8-10 éve kapom a visszacsatolásokat, hogy mennyire finom és hozzak még ezt is, azt is. Itt a boltban, de még a piacon sem tudod megvásárolni ezt a minőséget, mert ott a mennyiség a szempont. Édesapám viszont magának, a minőség miatt termel, suttogónak is szoktuk nevezni, nagyon szereti ezt csinálni, ahogy az egész családom és én is, csak a munkám miatt kevesebb időm van vele foglalkozni.
A budapesti célcsoport ellenére országos szinten indítottunk kampányt, rengeteg érdeklődő van Kecskemétről, Győrből vagy Debrecen környékéről is.
Mi történik, ha rossz a termés?
Azért is szoktuk mondani, hogy ez olyan, mint a Farmville a valóságban, mert te is részt veszel benne. Ennek később minél nagyobb teret szeretnénk adni. Mivel a kert is, így a kockázat és a felelősség is közös. Ha például megszavazzuk, hogy legyen spenót, de lesz egy nagyon erős peronoszpóra-betegség, és az egész termés kipusztul, akkor az egy vis major helyzet, de ilyen az elmúlt 30 évben nem volt a Kövesdi gazdaságban. Ennek ott a másik oldala is: tavaly szuper éve volt a paradicsomnak, még novemberben is termett, ilyenkor még novemberben is kaphatsz zöldségkosarat.
Meg is látogathatják a kertet a bérlők?
Természetesen, a transzparencia fontos szempont. Megkapod a kert címét és bármikor lejöhetsz megnézni. Kamerát is telepíteni fogunk, live stream szolgáltatáson keresztül is figyelheted, hogy mi a helyzet a kertben. A tájékoztatás folyamatos lesz arról, hogy éppen mit csinálunk, kicsit kertésszé akarjuk tenni a bérlőket is.
Rendkívül népszerűek a biozöldségek, hogy álltok a permetezéssel?
Mi kémiai anyagok nélkül permetezünk. Három fokú vegyszer létezik, az első fokúak csak természetes anyagokat tartalmaznak, például rézgálic, keserű só, stb., kémiai hozzávalók nélkül. Mi csak ilyeneket használunk. Néhány ilyen még a bio termesztésnél is engedélyezett. Nem állítjuk, hogy 100 százalékig bio módon termesztünk, de csak természetes anyagokkal küzdünk a betegségek ellen. Mi megelőzni próbáljuk a betegségeket.
Hol tart a megvalósítás?
Mindenképp el akarjuk kerülni, hogy tőkét vonjunk a projektbe, nem akarunk függőségi viszonyba kerülni senkivel, mert azt akarjuk, hogy az történjen, amit a bérlők szeretnének. Jelenleg két út áll előttünk. Az egyik a közösségi finanszírozás, ezért múlt hét kedden elindítottuk az Indiegogo felületünket. 18 ezer eurót tűztünk ki célul, jelenleg 2200 euró körül járunk, ez időarányosan nagyjából rendben van, március első feléig tart a kampány, a jelenlegi ütem alapján 12-14 ezer euró össze is jöhet. A másik út, hogy több száz e-mailt kaptunk már olyanoktól, akik érdeklődnek a közösségi kert iránt, ezért az Indiegogo kampánytól függetlenül is meg akarjuk csinálni, maximum nem 500 négyzetméteres lesz, hanem kisebb, attól függően, hogy hány bérlőnk lesz. A kert előkészítése már zajlik, 300-500 négyzetméter közé lőjük a területet. Ezek mellett fontosnak tartjuk a társadalmi felelősségvállalást is.
Ez azt jelenti, hogy jótékonykodtok?
Igen, ez egy fontos motiváció. A csapat, azon belül egy csapattag erre különösen érzékeny, ő több árvaházzal is felvette a kapcsolatot, egy konkrét együttműködést már sikerült is kötnünk. Mérettől függően szeretnénk minél több ilyen szervezetet ellátni friss, vegyszermentes zöldséggel. Mindenki, aki a bérlőnkké válik, egyúttal segítséget nyújt árvaházaknak is, a termék 10 százalékát mindig ők fogják megkapni. Naponta vagy hetente tudunk több kiló zöldséget vinni a rászorulóknak, olyat fognak kapni, amire szükségük van. Ezen felül kizárólag jótékonysági csomag vásárlására is van lehetőség, amelyet teljes egészében a rászorulók kapnak majd meg.