Hosszú évek óta köztudott, hogy a Néphadseregtől örökölt Mi-8-as és Mi-17 helikopterek fölött már jócskán elszállt az idő. A gépek többségének üzemideje lejárt, a helyzeten pedig már a hasonló típusú használt helikopterek beszerzése sem segített sokat. Ezek a repülőeszközök nélkülözhetetlenek bizonyos katasztrófahelyzetek, különösen árvizek elleni védekezések során, tehát pótlásukat nem lehet büntetlenül határozatlan időre elnapolni.
A kormány rendre bedobott valamilyen nagyszabású tervet az új helikopterek beszerzésére. Azt már 2010-ben elvetették, hogy a nagyjavítással, korszerűsítéssel, illetve felújítással még mintegy 8-10 évig használható állapotba hozzák a jelenlegi orosz flottát.
2011-ben merült fel annak a lehetősége, hogy az Egyesült Államok ingyenesen átad 30 darab, használt UH-1N típusú helikoptert Magyarországnak. Hazánk állta volna a gépek felújítását, felszerelését és a pilóták kiképzését, végül a tervből nem lett semmi.
2013-ban Orbán Viktor azt ígérte, hogy mintegy 170 milliárdos költségen fognak korszerű helikopterek vásárolni. Ezzel a beszerzéssel akarták egy körben kielégíteni a honvédség, a rendőrség, katasztrófavédelem és a mentők forgószárnyas igényeit. Az ötlet olyan komoly volt, hogy tavaly januárban főleg a kormányközeli sajtótermékeket ellepték az olasz, AugustaWestland gyártó hirdetései. A taljánok azonban feleslegesen öltek erre milliókat, a programot szép csendben törölték.
Az ügyben nem hozott áttörést a miniszterelnök szerdai Moszkvai látogatása sem. A kedélyeket Lázár János hűtötte le:
A Miniszterelnökséget vezető minisztert csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján kérdezték a honvédségi helikopterbeszerzésről, illetve arról, hogy szó volt-e erről a szerdai moszkvai tárgyalásokon.
Lázár János elmondta, a szankciók hatályban vannak Oroszországgal szemben, de Magyarország szerint azokat nem lehet automatikusan meghosszabbítani, meg kell vizsgálni, adva vannak-e a fenntartásuk feltételei.
A miniszter közölte, a szankciók kizárják a katonai együttműködést, de a tárgyalások alapján nem tart kizártnak egy, a fegyverzet állagmegőrzéssel és használatával kapcsolatos megállapodást. Ez nem jelenti új eszközök beszerzését - jegyezte meg.
Végül azonban, ha csak félmegoldásként is, de rendeződni látszik a katasztrofális helyzet. A kormány a 2010-ben már elvetett terv mellett tört lándzsát: a múlt héten öt Mi-17 helikopter ipari nagyjavítására írtak ki milliárdos értékű közbeszerzést. Ilyen nagyjavítás után nyolc naptári év, vagy 2000 repült óra üzemidőre kapnak engedélyt az orosz típusra, amelynek javítását már több uniós ország is képes elvégezni – írja a iho.hu.
A helyzet tehát az, hogy a hat évvel ezelőtt elvesztett és leépített képességeket kezdjük el pótolni. A lap emlékeztet: az elmúlt években kiváló hajózók és műszakiak hagyták el a honvédséget.
Persze minderre nem került volna sor, ha már 6 éve kiírják a nagyjavításokra a pályázatot...