Az állásfoglalás, amelyben konkrét kritikákat fogalmaznak meg az oktatáspolitikával szemben, 80 százalékos többséggel került elfogadásra.
Ez a legmagasabb szintű dokumentum, amiben ezidáig magyar tudósok állnak ki az oktatási változásokért.
A diplomatikus bírálatok az alábbi pontokat érintik:
- az EU-s átlagtól messze elmaradott, alulfinanszírozott az oktatási rendszer,
- a magyar oktatáspolitika felerősíti az egyébként is növekvő egyenlőtlenségeket,
- több konkrét oktatáspolitikai probléma a szakmai kontroll hiányától az állami tankönyvekig.
Az MTA elnöke, Lovas László már korábban is jelezte aggodalmát a magyar oktatáspolitikával kapcsolatban - írja az Index. A portál a világhírű matematikus egy korábbi interjújára hivatkozik, amiben úgy fogalmazott, hogy "lemaradunk a világtól", az iskolának kreativitásra és csapatmunkára is jobban kellene tanítania a diákokat.
A kormányzat azonban nem kéri a tudósok segítségét, akiknek nem is tartozna hatáskörükbe az oktatás, ám a romló PISA-eredményeket látva nem tudnak szó nélkül elmenni a folyamatok mellett. Mostani nyilatkozatukban is hangsúlyozzák, hogy készek minden szakmai segítséget megadni a kormánynak.
„Továbbra is vállaljuk, hogy a Nemzeti alaptantervről részletesen, minden szakértői erőnket mozgósítva véleményt mondunk, illetve tanácsot adunk”
– fogalmazott elnöki beszámolójában Lovász László.
Amellett, hogy rendkívül kevésnek tartják azt az összeget, amit a kormány az oktatásra költ, a pedagógusok bérhelyzetét is kifogásolják:
„A pedagógusok bére az egyéb szakmákban dolgozó felsőfokú végzettségűekhez viszonyítva az elmúlt évek béremelései ellenére még mindig az utolsók között van az EU-28 országok között”.
Kifogásolják továbbá, hogy 16 éves korra szállították le a tankötelezettséget, a szakképzési rendszer átalakítását, a szakmai kontrollt nélkülöző tankönyvpolitikát és azt, hogy egyre kevesebben végeznek a felsőoktatásban, ami a fejlesztéselmaradások miatt egyre nagyobb lemaradásban lesz a nemzetközi versenyben.
Közgyűlési határozat az oktatásügyről
„A Közgyűlés kinyilvánítja, hogy az oktatásügyet a magyar állam legfontosabb feladatai között tartja számon. Az oktatás költségvetési forrásokból való részesülésének – oktatási szintenként is – minél előbb, és tartósan el kell érnie legalább az EU-28 országok átlagát, de az érzékelhető javuláshoz meg is kellene haladnia azt. Az oktatásügyben olyan változásoknak kell bekövetkezniük, amelyek egyrészt hatékonyan javítják a jövő kihívásaival való szembenézés lehetőségét, fejlesztve a hajlékony tanulási készségeket, másrészt hathatósan növelik az esélyegyenlőséget, csökkentve a családi és regionális helyzetből adódó hátrányokat Az MTA köztestülete és kutatóhálózata ehhez kész minden segítséget megadni.”A hvg friss információi szerint az Emmiben Bódis József követheti az oktatásért felelős államtitkári székben Palkovics Lászlót. Kíváncsian várjuk, hogy ő meghallja és megfogadja-e majd a magyar tudósok javaslatait.