Önkép másképp - fiatalos hóbort nem csak fiataloknak

Legújabb pályázatotokban a népszerű, ám sokak által igencsak lenézett szelfizést állítottátok középpontba. Hogy jön össze ez a divathullám egy nemzeti identitást, illetve hagyományokat ápoló szervezettel?

A XXI. századi fiatalok a modern technika világába születtek, folyamatosan lépést kell tartani az újabb és újabb vívmányokkal, változásokkal. Az online-kor és a folyamatos modernizáció számos pusztító hatással van a jellemre, annak fejlődésére és összességében az emberi kapcsolatokra, a társadalomra. Ebből kifolyólag felelős ifjúsági szervezetként küldetésünknek érezzük, hogy felhívjuk a fiatalok figyelmét a problémára, megmutassuk, hogyan alkalmazhatjuk hasznosan, hogyan tölthetjük meg értékkel ezt a „kétélű fegyvert”. A pályázat témaköreivel, nevezési kritériumaival is igyekszik ezt az értékteremtő jelleget előidézni, fenntartani.

A pályázat leírásában szerepel, hogy a "túlzott önfotózás rombolja a személyiséget, nárcisztikussá teszi a jellemet, a közösség tagjaiban frusztrációt és ezzel a valósnál negatívabb önképet vált ki". Ez alapján a pályázaton inkább a háttérre kell figyelni, maga az ember nem lesz rajta lényeges?

A szereplő és a háttér összhangjára, harmóniájára törekszünk. Szeretnénk elérni, hogy a „pózolás” célja a háttérben megjelenő érték legyen, az alany önmagát és a képen szereplő értéket együttesen mutassa be, tárja a külvilág elé. Az alany az adott érték bemutatásával, megismerésével tudását bővítheti, hasznosabb tagja lehet a társadalomnak, ugyanakkor a fotó pozitív irányba befolyásolja az alanyról másokban kialakult képet. Nem utolsó sorban pedig a társadalmat sarkallja újabb ismeretek elsajátítására.

Milyen elvárásaitok vannak az indulókkal szemben? Szelfibot is mehet, vagy csak a hagyományos módszer megfelelő?

Bízunk benne, hogy a magyar hagyományok és hazai értékek széles palettáját szerepeltető fotóikkal neveznek majd a pályázók. Külön örömünkre szolgálna, ha kevésbé ismert tájjellegzetességeket, szokásokat, hagyományokat bemutató képek is érkeznének, így a pályázat ismeretterjesztő funkciót is betölthet majd.

Ha én is nevezhetnék, akkor megörökíteném a Káli-medence Tanúhegyeit, vagy a hátterem a tihanyi őslevendulás rengetege lenne, esetleg egy szüreti munka, vagy a máglya körüli busó körtánc. Sajnos ezt szóban nehéz visszaadni, pedig ami ezek által a szemem előtt van, mind csodás, gyönyörködtető látvány.

A fogyasztói társadalom tele van felesleges, de annál drágább kiegészítőkkel és pont ilyen a szelfibot is. Tiltólistán ugyan nem szerepel, de mindig jobban örülünk a hagyományos módszereknek. Nehogy úgy járjunk, mint a magyar-román focimeccsre készülő pár… :)

Viszonylag nagy gyakorisággal hirdettek meg kreatív pályázatokat. Milyenek a tapasztalatok, lelkesek a fiatalok?

A pályázatok megszületésére erőteljes hatást gyakoroltak az online közösségi térben megjelenő gondolatok, kritikai munkák, így rajzok és grafikák. Egyre inkább mutatkozik igény erre mind a közönség, mind az alkotók oldaláról. Napról napra gyakoribb az ilyen gondolatébresztő, elgondolkodtató elemek megjelenése, ráadásul az internet után már az utcákon aszfaltrajzok, matricák, plakátok és egyéb vizuális ábrázolás formájában is jelen vannak.

Legutóbbi, „Szép, új világ” elnevezésű kritikai pályázatunk is nagy érdeklődést mutatott, közel félszáz pályamű érkezett számos műfajt érintve, pozitív és destruktív gondolatokat megjelenítve. A sikeren felbuzdulva a legjobb pályaművekből egy kiállítást rendezünk október folyamán, melyet szimbolikus helyszínen, az Országgyűlés Irodaházában lehet megtekinteni. Reményeink szerint az ország vezetésére, a döntéshozókra is gondolatébresztő hatással bír majd.