A koronavírus-járvány kitörése, az ezzel járó bezártság és az átalakult fogyasztói igények miatt örökre megváltozott a kapcsolat a vásárlók és az e-kereskedelmi szereplők között. A fogyasztók az egyre bizonytalanabb mindennapokban már nem csupán termékeket és szolgáltatásokat választanak az interneten, hanem valódi kapcsolatot és bizalmat keresnek.
A céges online vevők négyötödénél a felhasználói élmény dönt az internetes vásárlásoknál. Viszont mivel óriási a verseny és a zaj, komplett szemléletváltásra van szükség: a webshopoknak olyan sikerreceptet kell találniuk, amely az üzleti célok, a felhasználói élmény és a technológiai fejlesztések tökéletes kombinációjából áll össze. Ez egyáltalán nem lehetetlen, elég csak megnézni a különböző online szerencsejáték és e-sport-fogadással foglalkozó oldalakat, például bármely online casino weboldalt, amelyek a digitalizációnak köszönhetően rohamtempóban fejlődtek.
Soha nem volt még ilyen fontos a vásárló-orientált szemléletmód
A vásárló-orientált szemléletmód 2021-ben már korántsem csak az értékesítés vagy a marketing területeit hatja át, sokkal inkább jellemző a cégek egész működésére. Már csak azért is, mert a vásárlás már jóval a megrendelés leadása előtt megkezdődik. Ezért szükséges mindig egy lépéssel a vásárló előtt járni, kisebb vagy nagyobb odafigyeléssel, az adott személy számára legtökéletesebb megoldást kínálni. A jövőben egymás mellett fog állni a csatasorban a mesterséges intelligencia, a professzionális adatelemzés és a különféle ajánlórendszerek.
A szakemberek számára kulcskérdés lett, hogy a rendelkezésükre álló információkból minél pontosabban próbálják meg előjelezni, mire vágynak a vásárlóik. Persze ez csak az első lépés, a sikeres vásárlói ciklus, a visszatérő vevők megtartása nem kevésbé fontos. Tudjuk, hogy a fogyasztók mind kevesebb számban fizetnek készpénzzel, a vásárlók fele pedig már a mobileszközét, jellemzően az okostelefonját használja online vásárlásnál, így mindenképpen egy egyszerű, átlátható, egyben reszponzív felületet szükséges kell létrehozni, megfelelő navigációs lehetőségekkel, gyors betöltési sebességgel, szem előtt tartva a keresőoptimalizálást és a fizetési opciókat.
Folytatódik az online kereskedelem diadalmenete
Előrejelzések szerint 2021-ben már a 4,5 billió dollárt is elérheti az e-kereskedelmi szektor forgalma, a következő húsz évben pedig eljuthatunk oda is, hogy a globális értékesítés volumenének több mint 90%-a a digitális térben valósul meg. Gondolhatnánk, hogy a tendenciát elsősorban a koronavírus-járványnak köszönhetjük, de felelősek az X- és a Z-generáció képviselői is. Az ezredforduló idején született fogyasztók 67%-a, míg az X-generáció 56%-a már az online vásárlást részesíti előnyben. Az értük folyó verseny pedig egyre kiélezettebb, ami nem csoda, hisz a tét óriási – mint fentebb is olvasható, a vásárlók ma már érzékenyebbek az ügyfélkiszolgálás terén, és bármilyen apró hiba folytán a konkurenciánál keresik meg a hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat. A negatív értékelések ráadásul gyorsabban terjednek a közösségi felületeken, mint eddig bármikor.