Orbán Viktor éves tusványosi beszédeit aszerint tartjuk számon, hogy azokból egyszerre nyerünk bepillantást a kormányfő hosszabb távú cselekvési terveibe, kapunk kontextust a politikai történések értelmezéséhez, valamint igazolást, ideológiai alátámasztást a miértekhez és a hogyanokhoz. Idén sem volt ez másként, bár a „jubileumi” 30-as szám ihletettsége alatt a retrospektív múltidézés különös hangsúlyt kapott a jelen- és jövőmagyarázásban, küldetésadásban. Azt is megtudhattuk, mire vállalkozunk a következő 15 évben.
Valóságmagyarázásban, tematizálásban, közösségépítésben persze elvitathatatlan a Fidesz politikai teljesítménye, ami ezúttal is megnyilvánult abban, ahogyan az elbeszélt múlt gyakorlatilag szerves fejlődési, kibontakozási pályaíven szemléltette az Orbán-kormányok eddig elvégzett feladatait, és – a miniszterelnök szavaival – az előttük álló „fő műsoridőt”.
Az elmúlt 30 év summázata a rendszerépítő munka elismerő nyugtázása: „jó, hogy mögöttünk van, és nem előttünk”. A „nem biztos, hogy még egyszer végig tudnánk csinálni” gondolata az „igazságtalanul nehéz” küzdelmet már-már heroikussá nemesíti.
A NER, mint a magyar megmaradás modellje
Németh Zsolt felkonferálásából már megtudhattuk, hogy Orbán „a bűnről” beszél majd, és „ellenzi” azt. „A bűn” aztán csakhamar megelevenedett a liberális korszellemben, a birodalomépítésben élen járó liberális internacionalizmusban. A „bűn ellenzése” pedig a liberális demokrácia antitézise, az „illiberalizmus” ebben az olvasatban.
A kormányfő értelmezése szerint mindenki utóbbi táborba sorolható, aki elkötelezett a határok védelme mellett, a birodalomépítéssel szemben. Orbán a szabadság védelmének, kiteljesedésének garanciáit a liberalizmussal szemben vélte felfedezni, a liberálisokat, a „liberális internacionalizmust” a kommunisták felsőbbségtudatához és általánosságra törekvéséhez (ideokrácia) hasonlítva („az egyetemes üdvözülés és béke ideológiája az ellenállásra gyűlölettel válaszol”).
Ennek az „új létformának” a genezise a 2010-es kormányváltás (Orbán ezt második, „illiberális” rendszerváltásnak nevezi) előtti problémahalmaz, amire a liberális demokrácia eszközrendszere szerinte nem kínált hatékony megoldásokat. A modellteremtő útválasztást tehát a politikai örökségből vezeti le: a közterhek viselése aránytalan volt, az eladósodás egyre kiterjedtebbé és fenyegetőbbé vált, a kulturális identitás, a nemzethez tartozás tudata meggyengült, a határon túl növekvő asszimilációs nyomás érződött, a szuverenitás védelmének képességei leépültek. A magyarországi történések leírásához, értelmezéséhez ezzel kiskátét kaptunk.
Eszerint amíg az „első”, „liberális” rendszerváltás az ország függetlenségének és szabadságának kivívásáról, a szocialista tervgazdaság helyett tőkés piacgazdaság kiépítéséről, a demokratikus politikai és igazgatási rendszer megteremtéséről szólt, addig a „második”, „illiberális” rendszerváltás arról a felismerésről, hogy fenn kell tartani a tőkés piacgazdaságot, a demokratikus intézményeket, de a politikai közösséget meghatározó viszonyrendszert, a társadalomszervezés útját meg kell újítani. Ez a tézis egyébként kulcsfontosságú, ha meg akarjuk érteni a NER természetét: a piaci viszonyok, a demokratikus intézményrendszer csupán egy rugalmas keretet, játékteret adnak, míg a politikai közösséget meghatározó, felülről épített (az intézményes működéshez képest kevéssé formalizált) viszonyrendszer dönti el az egyes szereplők helyét, lehetőségeit, kilátásait.
Keresztény-nemzeti versus liberális
Orbán a liberális és a „nemzeti” társadalom-felfogás és társadalomszervezés közti különbségek ecsetelésekor fontos aspektusként említette az egyéni teljesítmény kérdését, amiről azt vallja, hogy az nem lehet magánügy (szerinte a liberális felfogásban az), hanem a közösség javát kell szolgálnia.
A liberalizmus negatív szabadságértelmezésével szemben a miniszterelnök a hegyi beszéd részét képező aranyszabályt állította – keresztény(demokrata) mázzal leöntve a politikai ellenfeleivel szembeni fellépésben közel sem ilyen mértéktartó és nagyvonalú illiberalizmust. A kereszténység, a demokrácia és a liberalizmus viszonyrendszerének boncolgatásába hosszasan belemerült a kormányfő. Ennek során az eszmetörténeti, ideológiai különbségek az elméleti absztrakció emelkedett szintjéről a „valóságba” zuhanva egyre inkább politikai törésvonalakban és ellenségképekben kristályosodtak ki. A keresztény és nemzeti jelzők politikai brand részévé tétele, mint önmeghatározó, csoportképző címke kerül itt elő.
Az európai politika az új küzdőtér
A ’89-90-es rendszerváltást követően a kormányfő szemei előtt célként még a szocializmus utódcsapatainak hazai és nemzetközi legyőzése lebegett, majd a – negatív példaként citált SZDSZ-szel szemben – diadalmenetet járó Fidesz 2010-es „nemzeti rendszerváltása” után „az ország biztató pályán maradását nem belülről fenyegeti veszély”. Orbán ezzel jelezte, hogy már „más ligában focizik”:
Külső fenyegetésben nincs is hiány: a magyar szuverenitást az IMF-től, Brüsszeltől, a migrációtól, a Soros-hálózat befolyásától félti a kormányfő. Gyors politikai beszámolót is kapunk az elmúlt időszak győztes csatáiról: „Soros György jelöltjeit mindenhol elgáncsoltuk”, „ideológiai gerillák” helyett gyakorlatias megközelítésű, 7 gyermekes családanya került az Európai Bizottság élére (Von der Leyenről tehát minden sajtóinformáció ellenére továbbra is ez az értékelés az irányadó), az ún. csúcsjelölti rendszer pedig – Orbán kritikusaival együtt – elbukott („visszakerült a helyére”).
A Fidesz és a KDNP Európai Néppárt-tagságáról is szólt Orbán: az az októberi kongresszusig a levegőben lóg. A Fidesznek tehát addig kellene népszerűsítenie álláspontját, megvívnia a jogállamiságról szóló vitát a soros elnökséget betöltő finnekkel (akik az orbáni értékelés szerint antidemokratikusabb alkotmányos keretek között élik életüket). A kritikusok ráadásul nemcsak megmosolyogtatóak („ne nevessük el magunkat, ez a legnehezebb”), de – miként megtudhattuk – amikor támadnak, akkor nem kritizálnak, hanem gyűlölnek bennünket, s ebből levezethető, mit kell tenni velük szemben. A „főáram kereszttüzében álló” lengyelek, csehek, olaszok, magyarok ugyanakkor sikeres politikát visznek, amit Orbán szerint az EP-választás eredményei is megmutattak.
Konkrétum
Az EU elmúlt 5 évéről szólva két fő hibát azonosított Orbán Viktor: a migrációs politikát és a gazdaságpolitikát (erősen kérdéses, beszélhetünk-e közös „uniós gazdaságpolitikáról”). E problémagócokkal továbbra is számol a kormányfő, aki ismét kitért arra is, hogy
2020 tavaszán és őszén két újabb „gazdaságvédelmi csomag” meghirdetésére vállalkozott Orbán – a prognosztizált helyzet bekövetkezésének megfelelően.
Tétadás a mozgósításhoz
Beszéde végén Orbán Viktor ismét átkeresztelte az illiberális demokráciát (korábban kereszténydemokráciára), ezúttal „keresztény szabadságra”, amivel jelezte:
Ezt a szabadságot fenyegetik belülről a kultúrát feladni kívánó liberálisok, kívülről pedig a Soros Györgyék által szervezett migráció. Ezzel az ellenségképpel kíván hadakozni Orbán a következő 15 évben – ahogy ő fogalmazott, a „fő műsoridőben”. A tétadás (megmaradás vagy bukás) és a küldetés (liberális korszellemmel való szembefordulás) megjelölése ez, ami a kormányzati mozgósítás középponti eleme lesz majd a továbbiakban (is) – ehhez kért támogatást a közönségtől Orbán.
A szerző politológus, az Iránytű Intézet korábbi vezető elemzője.