A Magyar Nemzet információi szerint ezt is tartalmazza az a miniszterelnöknek küldött levél, amelyben – a kisgazda parlamenti csoport nevében – a fideszes Turi-Kovács Béla javasolja az M4-es építésének leállításáról hozott döntés felülvizsgálatát. A képviselő a lap megkeresésére kifejtette, olyan megoldásra van szükség, amely a már befektetett forrásokat is felhasználja, ugyanakkor egyszerűbb és olcsóbb megvalósítást jelent a leállított M4-esnél – vagyis fontos „a műszaki feltételek és a költségek arányossága”.
Turi-Kovács szerint az S4-eshez hasonló megoldás Ausztriában kiválóan működik. Ennek lényege, hogy elhagytak olyan járulékos elemeket, például a leállósávot vagy a pihenőhelyeket, amelyek drágítják az útépítést. „Ezek nélkül is lehet olyan autóutat építeni, amely 110 kilométeres sebességgel használható” – fogalmazott.
A hivatkozott osztrák S4-es gyorsforgalmi út köti össze az A2-es autópályát az S31-es autóúttal Bécsújhely és Nagymarton között. Legtöbb részén kétszer két sávos, viszont nincs leállósáv, és a haladási irányokat sem választották el betonelemekkel vagy szalagkorláttal, csupán dupla záróvonalat festettek fel.
Halálút készül?
Kérdés, hogy ez mennyire lenne biztonságos itthon, hiszen a 4-es főúton kifejezetten nagy a forgalom, és ez vagy ennek nagy része menne át az új útra. Az pedig, hogy az osztott útpálya hiánya mit jelent a hazai viszonyok között, jól mutatták egykor az M0-s bizonyos szakaszain történt súlyos balesetek.
A Népszabadság tegnap arról írt, hogy halálút lehet az M4-esből, mivel jelentős biztonsági elemeket hagynának el. A beszámoló szerint a különböző szintű csomópontok helyett szintbeli kereszteződésekbe futhat bele a kétszer két sávos út, vagyis akár lámpás kereszteződések is lehetnek. Ez viszont még az S4-esnél is nagyobb visszalépés lenne, az osztrák példánál ugyanis egymást érik a felüljárók, lámpás kereszteződés nincs.
Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését március végén függesztette fel, majd április elején állította le a kormány. A hivatalos magyarázat kezdetben az Európai Bizottság kartellgyanújáról szólt, de gyorsan kiderült, hogy a bizottság a tendereztetést nem kérdőjelezte meg, mivel egy pillanatig sem vett részt a finanszírozásban. Később, a leállításkor a kormány már azzal érvelt, hogy akkor vált egyértelművé: Brüsszel az előzetes támogatás reményét is megvonta a programtól.
Lázár János kancelláriaminiszter szavait tolmácsolva Boldog István fideszes országgyűlési képviselő a múlt héten is arról beszélt, hogy még ebben a hónapban dönt a kormány arról, miképp folytatódik az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építése. Az építkezés helyszínén a politikus azt mondta, az út alapja már elkészült, a hídelemeket leszállították, a kérdés az, hogy mikor és milyen minőségben, autópályaként vagy autóútként folytatódhat a szakasz építése.
(Arról, hogy az építkezés jelenleg hogy áll, itt tekintheti meg képgalériánkat.)