Péntekig kell döntenie a bíróságnak első fokon, és február végére derülhet ki jogerősen, jogszerű lehet-e a tervezett sztrájk, amit a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) kezdeményezett a reálbérkereset-csökkenés miatt – írja a 24.hu.
Mint megírtuk, az eredménytelenül lezárult kollektív munkaügyi vita után a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) Küldöttközgyűlése február 2-án bejelentette, hogy 2022. március március 10-én nulla órától határozatlan ideig sztrájkot hirdet a vasúti személy-és áruszállítást érintően, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteség kompenzálására.
Nem kaptak béremelést, március 10-re határozatlan idejű sztrájkot hirdettek a mozdonyvezetők
Az eredménytelenül lezárult kollektív munkaügyi vita után a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) Küldöttközgyűlése szerdai ülésén úgy döntött, hogy 2022. március elején határozatlan ideig sztrájkot hirdet a vasúti személy-és áruszállítást érintően, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteség kompenzálására. A MOSZ tagsága ugyanis nem fogadja el, hogy a 2021.
Ezt követően február 4-én kérvényezték a Fővárosi Törvényszéken a sztrájk jogszerűségének megállapítását. A bíróságnak erre öt munkanapja van a sztrájktörvény szerint, vagyis péntekig megszülethet a döntés. Érdemes hozzátenni, hogy a MÁV-START alaptalannak, jogszerűtlennek és felelőtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését, ezért benyújtotta ellenkérelmét annak jogellenességéről, így a döntésen gyakorlatilag az múlik, folytatódhatnak-e a tárgyalások.
"Ezt nagy valószínűséggel megtámadja az a fél, amelynek nem kedvező a döntés, amire szintén öt nap van. Utána további öt munkanapon belül kell meghozni a másodfokú döntést" – mondta a 24.hu-nak a várható menetrendről Barsi Balázs, a MOSZ elnöke.
A 2021 júliusától érvényes hároméves bérmegállapodás alapján tavaly nem volt béremelés a MÁV-nál, helyette 200 ezer forint SZÉP-kártya juttatást kaptak a dolgozók, az idei évre 10 százalékos, a jövő évre 5 százalékos emelésben állapodtak meg. A lap azt írja, a MOSZ a MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonatvezetők 80 százalékát képviseli, akik nincsenek megelégedve a bérmegállapodással, ezért nem is írta alá a szakszervezet tavaly a dokumentumot.
"Igaz a MÁV állítása, miszerint az elmúlt öt évben a mozdonyvezetők fizetése átlagosan összesen 60 százalékkal emelkedett, de közben a nemzetgazdasági átlagkereset gyorsabban, akár 70 százalékkal is nőhetett"
– fogalmazott Barsi.
A mozdonyvezetők átlagfizetése a szakszervezeti vezető szerint 2021-ben bruttó 703 ezer, a megelőző évben bruttó 714 ezer forint volt. Ez úgy jöhetett ki, hogy 2020-ban többet túlóráztathatták a mozdonyvezetőket, mint tavaly.
Borsi az inflációs adatokra és a magas infláció miatt úgy látja,
Ettől még áll, hogy tavaly az elmaradt béremelés és a magas infláció miatt, valamint kompenzáció híján csökkent a mozdonyvezetők reálkeresete.
Éves szinten fejenként bruttó 500-600 ezer forinttal lehetne a szakszervezet szerint ellensúlyozni ezt a veszteséget.