A Népszabadság információi szerint - bár a súlyos kötbérekkel terhelt óra ketyeg - az orosz cég azért nem kezdett bele a felújításba, mivel - mint ismert - előbb a közbeszerzésen vesztes Skinest Rail támadta meg a tendereredményt, az oroszok pedig attól tartottak, hogyha a KDB új eljárásra kötelezi a fővárost, senki nem fizeti meg az időközben elvégzett munkát, majd pedig az is gond volt, hogy a fővárosnak hitelező öt pénzintézet egyike hetekig nem írta alá a 69 milliárd forint összegű szerződést. Ezzel tolódik az összes határidő. Az első felújított szerelvény üzembe helyezése legkorábban 2017 tavaszára várható.
A lap emlékeztetett az alagútrekonstrukcióra körüli bizonytalanságra is. Itt is jelentős a csúszás: mint ismert, a pálya részletes állapotfelmérésére 2013-ban írták ki a tendert, de a BKK végül tavaly nyáron rendelte meg a munkát a Főmtervtől. A 2014 decemberére elkészült jelentést azonnal titkosította a városháza.
A Népszabadság forrásai szerint az alagutak jelentős kockázatot hordoznak: a pályaalépítmény, illetve a vízelvezető rendszer drámai állapota közismert, a folyamatosan beszivárgó csurgalékvíz miatt a most cserélt sínek alatt is porlad a beton, az újpesti szakaszon egy kivitelezési hiba miatt az előírtnál jóval gyakrabban kell cserélni a sínlekötő elemeket, a Kálvin tér és a Határ út között pedig súlyos statikai problémák merültek fel, helyenként süllyed az alagút. Az sem elképzelhetetlen, hogy az Üllői út alatt futó kritikus szakaszokon felülről meg kell nyitni az alagutat, hogy megerősíthessék a födémet. Ez pedig megjósolhatatlan magasságba lökheti a kivitelezés árát.
Holott a tervekben szereplő tételek is meglehetősen nagy végösszegre kerekedtek. Az első Főmterv-becslések 160 milliárd forintra rúgtak, de a városvezetés ezt erősen sokallta, így újra és újra átdolgoztatják a terveket. A legolcsóbb fapados változat 120 milliárd forintot kóstál, ebből szinte az összes nem kötelező műszaki elemet kihúzták, így például a megállók belsőépítészeti arculatának megújítását és az akadálymentesítést is. De ennyiben aligha „áll meg” a beruházás. Holott ez is sok. A Főgáz-részvényekért kapott 45 milliárd több uniós projekt önrészéhez is kellene.
A főváros továbbra is bízik abban, hogy a pályafelújítás egy részét uniós pénzből fedezhetik, ám erre csekély az esély. A projekt nem került fel a kormány uniós beruházáslistájára, a járműtender körüli vita után pedig Brüsszel jelezte: aligha támogatja a projekt másik felét.
Tovább csúszik a 3-as metró felújítása
Gondból nincs hiány a hármas metró esetén: mind a járműfelújítás, mind az alagútrekonstrukció csúszik.