Új villamosvonalak épülnek

Számos, régóta esedékes villamosfejlesztésről dönthet a Fővárosi Közgyűlés. Többek között villamos járhat a külső Bécsi úton és Újpalotára az előterjesztés szerint. A tervezési feladatok több mint másfél milliárd forintba kerülnek.

Hosszabbodik az egyes

Míg szinte eldöntött tény, hogy az 1-es villamos déli szakasza hamarosan Kelenföldig ér, addig némileg bizonytalan volt az északi folytatás: a tervek szerint a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg a vonalat, az új végállomásnál intermodális csomópont létesül P+R és B+R parkolóval, helyköziautóbusz-végállomással. Az még nem dőlt el, hogy az új szakaszt a budai fonódó villamosok, vagy az 1-es villamos, esetleg mindkettő használni fogja. A beruházás jóvoltából viszont az esztergomi vasúton és az 1-es főúton városba érkezők belvárosi közlekedési kapcsolattal gazdagodnak.

Nincs pénz metróra, villamost kap Újpalota

A javaslat szerint az újpalotai villamosvonalat Zugló és Újpalota sűrűn lakott térsége felől a belváros felé irányuló nagy utazási igény indokolja. Ezt az igényt az 5-ös és a 7-es buszcsalád jelenleg "gazdaságtalan és környezetszennyező módon képes kiszolgálni", ezért indokolt egy új, nagy kapacitású, magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás kapcsolat kiépítése, magas kivitelezési költsége miatt azonban a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése "nem tud megvalósulni".

Nagy adósságot törlesztenek

A Demszky-féle városrombolás egyik eklatáns példája volt a 44-es és a 67-es villamosok leállítása. Ezt most - ha a tervek megvalósulnak - végre helyreállítják, egyben Újpalotáig és remélhetőleg a belvárosig hosszabbítják.
    
A tervek szerint visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett, Thököly úti infrastruktúráját, de egyúttal teljesen új szakasz épül meg a Csömöri út - Drégelyvár utca - Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig.
    
A projekt keretében megtörténik a Mexikói úti vágányok rekonstrukciója és a Thököly úti villamosba való bekötése, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését is.
 
A Fogaskerekű vasút fejlesztése keretében megtervezik az új pályát, a beszerzendő járművekhez kapcsolódó alacsony peronokat, a Városmajornál a Szilágyi Erzsébet fasorban futó villamospályához létesülő vágánykapcsolatot, valamint a Széchenyi-hegy és a Normafa közötti új pályát.
    
Tarlós István főpolgármester korábban közölte, hogy az európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatás kaphat a főváros fejlesztésre. A Baross tér és  Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot, a Külső Bécsi úti villamosra - a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig - 14 milliárdot fordíthatnak majd.