A jelentésből többek közt ezek derülnek ki:
- az ellenőrzési feladatellátáshoz kapcsolódó belső kontrollkörnyezetet kialakították, a belső szabályozásokban azonban nem, vagy késedelmesen történtek meg a jogszabályi változásokat követő módosítások. Ennek következtében fennállt a kockázata annak, hogy a különböző szervezeti egységekben dolgozók egymástól eltérő módon, vagy nem vették figyelembe a megváltozott jogszabályi előírásokat
- nem történt meg a NAV egységes folyószámla rendszerének kialakítása sem, a hiányosságok következtében nem volt kiépített a hátralékkezelés egységes, jól átlátható és naprakész rendszere. Az egységes szabályozással nem rendelkező eljárások döntési szabadságot, ezáltal egymástól eltérő feladat-ellátási lehetőséget tettek lehetővé a különböző szervezeti egységekben
- az adózásban betöltött meghatározó súlyuk ellenére, a kiemelt adózói körben az adóztatásra és ellenőrzésre vonatkozó belső szabályozók kialakítása a jogszabályokban előírtakkal nem volt minden esetben összhangban, illetve kiadásuk késedelmesen, vagy nem történt meg. Hiányos volt az ellenőrzéseket támogató informatikai rendszerek szabályozottsága is
- a NAV adatbázisaiban az EUROFISC nemzetközi adatcsere teljesítéséhez szükséges információk rendelkezésre álltak. Magyarország aktív részvételét mutatja, hogy az ellenőrzött időszakban a más országokból érkezett megkeresések 55%-ához kapcsolódóan a NAV visszajelzett az adatcserével érintett három területen. A kiküldött megkeresésekre azonban 62,9%-ban nem érkezett visszajelzés
- 2009 elejétől és 2013 végéig a NAV-nak be nem fizetett hátralék közel 200 milliárd forinttal emelkedett. A hátralék ráadásul3800 milliárddal lenne több, ha időközben nem törölték volna elévülés, behajthatatlanság, tartozás mérséklés, illetve a felszámolási eljárásokhoz kapcsolódóan
- az ÁSZ megállapította azt is, hogy 2009 és 2013 között a NAV évente több mint 200 milliárd forint olyan működői adózói hátralékállományt mutatott ki, amelynek hátralékkezelése érdekében nem tett intézkedéseket
Nem lennénk meglepve, ha Vida Ildikónak hamarosan távoznia kéne az adóhatóság éléről. A Simicska Lajos köreihez tartozó Vidát a kormány a megromlott viszony miatt sem szívesen látja vezető pozícióban. Távozásának megágyazhat az EKÁER körüli huzavona (a rendszer egyébként épp ma állt le) és a mostani ÁSZ-jelentés is.