Úton az Isonzó Expressz

Kicsivel több, mint ötszáz utassal a fedélzetén hétfő reggel indult útjára a budapesti Keleti pályaudvarról a tizennégy kocsiból álló, Isonzó Expressz 2015 nevet viselő különvonat, amely négynapos zarándokútja során azokat a szlovén és olasz településeket, helyszíneket érinti, ahol magyar katonák harcoltak az első világháborúban (ez elsősorban az egykori front déli szakaszát jelenti).
 
Az induló szerelvényt és utasait a Budapesti Helyőrségi Zenekar katonadalokkal búcsúztatta, valamint Nánai László őrnagy, a Protestáns Tábori Lelkészi Szolgálat püspök-helyettese, illetve Horváth Kornél hadnagy, római katolikus tábori lelkész áldotta meg az út kezdetén.
 
AS
 
A honvedelem.hu értesüléseiből megtudhattuk, hogy a vonaton a Magyar Honvédség nagyjából harminchat fővel képviselteti magát (a Honvédelmi Minisztériumtól és a Magyar Honvédségtől közel harmincan, a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégiumból pedig hatan vannak jelen a túrán).
 
A résztvevők többek között olyan, egykori hadműveleti területeken idézhetik föl a múlt eseményeit, mint a Doberdó-fennsík, Görz, az Isonzó völgye, Caporetto, vagy Štanjelm. A szerelvény Orfeum nevű kocsijában, valamint egyes helyszíneken a témában jártas történészek előadásait hallhatják az utazók, és hagyományőrzők mutatják be nekik a korabeli felszereléseket és fegyvereket. A vasúti kiutazás után autóbuszok szállítják majd a résztvevőket a konkrét helyszínekre.
 
A túrázók olyan híres, hősi alakulat nyomait tekinthetik meg, mint a budapesti (1.), a debreceni (3.), a nagyváradi (4.), a székesfehérvári (17.), a szegedi (46.), a temesvári (61.), vagy a karánsebesi (43.) honvéd gyalogezred.
 
ghj
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
 
A sor még hosszan folytatható lenne, hiszen Olaszország 1915-ös hadba lépése után előszeretettel vetették be itt hazánk haderejét, mert az osztrák vezetés, bár politikailag megbízhatatlannak tartotta a „rebellis” magyarokat, szívesen használta fel, ill. ki katonai erényeinket és virtusunkat. A Monarchia csapatai 1917-ig tizenegy, technikai, és létszámfölényből indított olasz támadást vertek vissza ezen a szakaszon, több mint másfél milliós, véres veszteség árán (nem beszélve a rengeteg hadifogságba került, megsebesült, vagy eltűnt katonáról).
 
A csütörtökig tartó körutazásra a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztálya támogatásával, valamint az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó Bt., a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, és a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében kerül sor.
 
T. T.