Nem új keletű a Visegrádi Négyek országait összekötő gyorsvasút gondolata, ennek költsége azonban csak a hazai szakaszon alsó hangon 1100 milliárd forint lenne – számolta ki a G7 gazdasági portál. Az uniós átlag kilométerenként ugyanis 6,8-10,5 milliárd forint, tehát a 160-170 kilométernyi magyarországi szakasz költsége legalább 1100 milliárd forint.
A portál emlékeztet, hazánk jelenleg is óriási pénzeket öl pályakorszerűsítésbe, ami 160 kilométeres óránkénti sebességet engedne meg. A gyorsvasút azonban óránkénti 250-es sebességgel száguldana, ehhez pedig nem a meglevő pálya további fejlesztése, hanem új vasúti pálya megépítése lenne célszerű. Tehát a lap kizárja a Budapest –Vác–Szob vonalat és a Budapest–Esztergom viszonylatot is.
Szijjártó Péter a krynicai gazdasági fórum alkalmával a Budapest–Pozsony–Brünn–Varsó irányt jelölte meg mint a V4 gyorsvasút vonalát.
Budapest-Varsó vonattal négy óra alatt?
A négy visegrádi ország illetékes miniszterei megállapodtak arról, hogy jövő őszig megvalósíthatósági tanulmány készül az országaikat összekötő gyorsvasút építéséről - közölte az MTI-vel a dél-lengyelországi Krynicában rendezett gazdasági fórumon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán. Miközben a gazdasági növekedést illetően a visegrádi csoport az uniós fejlődés motorja, az infrastrukturális hálózat kiépítettségében le kell gyűrni a versenyhátrányt - jelentette ki Szijjártó Péter.
Akkor a miniszter azt is bejelentette, a beruházás megvalósíthatósági tanulmányára 1,5 milliárd forintot biztosítanak. A tanulmány kidolgozásához szükséges közbeszerzési eljárást még az ősszel kiírják, hogy jövő ősszel már döntés születhessen a kivitelezésről – mondta a miniszter két hete.
A gyorsvasút-beruházás finanszírozására a portál szerint Kínából van a legjobb esélyünk. Mivel a már meglevő közlekedési infrastruktúra (légiközlekedés) már adott, nem számíthatunk arra, hogy tömegek fognak repülőről drágább vonatra szállni. Vagyis kilátástalan a beruházás megtérülése, ilyenre pedig az EU nem ad pénzt.