Vw-botrány: ezzel jár a 11 millió motor átalakítása

Matthias Müller, a Volkswagen AG újonnan kinevezett vezérigazgatója kedden közölte, hogy a szóban forgó motorokat "rendbe kell tenni", bár nem részletezte, hogy pontosan milyen műveleteket ért ez alatt. Egyes szakértők azonban már így is tudni vélik, hogy a visszahívási akció a Volkswagennek

több mint 6,5 milliárd dollárjába fog kerülni.

Az ügy előzménye, hogy a Volkswagen AG olyan szoftverrel látta el egyes dízelmotorjainak a vezérlő egységét, amelyek csak a mérőpadra állított és hatósági bemérésnek alávetett kocsiknál aktiválta teljes hatékonysággal a kipufogógáz összetételét szabályozó rendszert. A botrány alig két hete robbant ki az Egyesült Államokban és azóta a Volkswagen AG vezérigazgatójának az állásába került. Az üggyel összefüggésben számos további vezetőcserére is sor került a konszern alá tartozó más autómárkáknál is.

A dízelmotorok ezzel a szoftveres eljárással feleltek meg az Egyesült Államok, azon belül is Kalifornia szigorú károsanyag-kibocsátási előírásainak. A Volkswagen az Egyesült Államokban összesen 482 ezer a 2009-től 2015-ig terjedő modellévekben forgalmazott autót látott el a kibocsátási értékeket két különböző technológiával manipuláló megoldással.

Az egyik ilyen megoldás a 2008 végétől (a 2009-es modellévtől a 2014-es modellévig) a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál a kipufogógáz nitrogénoxid tartalmának csökkentésére szolgáló "lean NOx trap" berendezés vezérlése volt.

A másik pedig a 2012-es modellévtől szintén a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál alkalmazott SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszer vezérlése volt, ami folyékony karbamid (urea) befecskendezésével bontja le a kipufogógázok nitrogénoxid tartalmát.

A vezérlő szoftver mindkét megoldásnál kikapcsolta a károsanyag-kibocsátást csökkentő berendezéseket az autó utcai használatakor. A nitrogénoxid-kibocsátás csökkentésére szolgáló bármely eljárás a motor teljesítményét és üzemanyag-felhasználási hatékonyságát is rontja.

A VW és Audi márkáknál eltöltött 35 év után 2014-ben nyugállományba vonult egykori minőségbiztosítási igazgató Marc Trahan szerint az "öregebb" dízelmotorok "rendbetétele" szoftverfrissítéssel is megoldható lesz új berendezés beépítése és a motor áttervezése nélkül.

Az SCR rendszernél azonban előírás szerinti használat esetén az urea-fogyasztás annyira megemelkedhet, hogy a gyárilag előírt

10 ezer mérföld helyett akár 5 ezer mérföldenként

is szükségessé teheti az újratöltést, ami így jelentősen megnöveli a gépkocsi szervizelésének a gyakoriságát.

"Az SCR rendszerrel ellátott újabb dízel modelleknél a szoftvercsere a teljesítmény csökkenéséhez és az üzemanyag-gazdaságosság romlásához, valamint az urea-fogyasztás növekedéséhez vezethet" - mutatott rá Kevin Riddell, az LMC Automotive szakértője, hozzátéve, hogy mindez a használt autók árát és eladhatóságát is nagyban befolyásolhatja.