Tavaly decemberben szállította le bemutatkozó (!) nagylemezét az 1989-ben indult ÖnésÖn zenekar, akik hosszú-hosszú pihenő után az utóbbi két évben kapcsoltak újra aktív üzemmódba. A Tegnapról mára című – GrundRecords gondozta – album a 2021-es hazai rock/metal megjelenésekből messze kimagasló, stílusát tekintve akár hiánypótlónak is nevezhető produkció, hiszen költői igényességgel megírt magyar szövegekkel megtámogatott, zeneileg a nyolcvanas évekbeli aranykort egy az egyben megidéző/visszahozó, minden elemében elegáns és kifogástalan arénarock, érett, minőségi melodikus rock hallható a 10 tételes korongon. Varga András szólógitáros segítségével ismerkedhetünk meg velük, és ezzel a kiadvánnyal.
- Azt javaslom, a ti esetetekben mindenképpen ejtsünk már meg egy rövidebb-hosszabb bemutatkozást így az interjú nyitásaként, egyrészt mert az év eleji Top 25-ös pár soros lemezajánlón kívül még nem szerepeltetek a portálon, másrészt, mert a történetetek egészen jó három évtizeddel (!) ezelőttre nyúlik vissza. Hogyan állt össze anno az ÖnésÖn zenekar? Milyen elképzelésekkel vágtatok neki a közös zenélésnek? És akkor miként alakultak a dolgaitok?
- A zenekar 1989-ben, Tatabányán alakult, akkor még énekesnővel, alternatívabb vonulatot követve, Merena Attila szerző és gitáros által alapítva. A Tegnapról mára című dal akkoriban a Rock gyermekei slágerlistán több hétig szerepelt. Miután ez a felállás megszűnt működni, 1991-ben Attila újjáalakította a zenekart - ami ekkor már a rockosabb, de dallamos vonalat vitt. Az első felállásban még olyan tagok is voltak, mint Hastó Zsolti, aki most az Emelet dobosa már nagyon régóta.
A jelenlegi tagsággal 1991 és 1995 között működött az ÖnésÖn, helyi szinten ismert, elismert csapatként voltunk számon tartva. Nagy példakép volt például az akkori Van Halen felállás. Körülbelül fél éves tagcserés időszak után 1991 végére állt fel az a tagság, akiknek nagy része most is viszi a zenekart: Tippán József „Juszuf” - ének, Merena Attila - ritmusgitár, billentyű, alapító, zeneszerző, Gombás László - basszusgitár, ének, Balassa Csaba - dob, és minden, ami digitális, valamint jómagam, mint szólógitáros, technikus és szervező. Ezzel a felállással nagyon sokat koncerteztünk a megyében, és Budapesten is voltak fellépéseink. Sajnos az áttörés nem sikerült. Ezután a tagok nagy része Budapestre költözött vagy épp a régi közegben folytatta a munkát. A zenekar nem oszlott fel, de 2015-ig nem is üzemelt. Megmondom őszintén, hogy nem is nagyon szeretünk a múlttal foglalkozni, az annyiban jó, hogy régi barátok vagyunk, könnyebb, egyszerűbb a kommunikáció, plusz ugye vannak a régi dalok, amikre lehetett építeni. De alapvetően előre nézünk, a jövővel, a célokkal foglalkozunk inkább. De azért érdemes az újabb kor történetét is felidézni…
- Teljesen egyetértek. Ha jól tudom, a tavaly előtti újrakezdés előtt már volt egy próbálkozásotok korábban is, de ténylegesen 2020 augusztusában szántátok el magatokat a folytatás mellett...
- Igen, 2010-ben ismét együtt játszottam Attival – a két lemezt is kiadott – Steel Orange nevű zenekarban, ami ekkor alakult újjá. 2015-ben újra összeállt az eredeti ÖnésÖn, és teltházas koncertet adtunk szülővárosunkban, Tatabányán. A fellépésnek olyan sikere volt, hogy úgy döntöttünk, ismét együtt folytatjuk tovább. De az igazi folytatás – ahogy te is említetted – 2020 nyarán realizálódott, amikor egy jó kis sörözés után Budapesten elkezdődött a valós munka, elindultak a próbák. Ősszel eldöntöttük, hogy két dalt egy ismert hangszerelővel, zenei producerrel, Dandó Zolikával – aki a Hooligans lemezek zenei producere is, és ismert gitáros, hangmérnök, szerző – fogunk újraértelmezni. 2021 elején meg is jelent ez a két dal videóklippel együtt, ami nagyon pozitív visszhangot váltott ki - a zene, és a szöveg meggyőzte az embereket, ezért elhatároztuk, hogy keresünk egy kiadót, és megpróbálunk egy lemezt összehozni.
Az is 2020 augusztusában derült ki, hogy Gombi, a basszer is ráérne már zenélni, és talán ő, vagy Juszuf kezdeményezte azt a fenti sörözést, ahol el is döntöttük, hogy nekiállunk újra a zenélésnek. Először csak ki akartuk próbálni, hogy hogyan működik most az egész, meg persze, jól szerettük volna érezni magunkat. De már aznap klip ötletek is jöttek, nézegettük, mely dalokat kellene lemezre tenni, tehát már akkor is tovább gondolkodtunk, mint egy kis nosztalgiázás. Most is így vagyunk vele, előre akarunk menni.
- Konkrétan milyenek voltak az első próbák? És hangulatilag, illetve a zenét tekintve elsőre meg volt újra az azonos hullámhossz?
- Hangulatosak voltak, de minőségileg még „viccesnek” mondanám őket, össze kellett csiszolódni, megnézni a régi számokat, pár újat is adoptálni. És ugye, ahogy komolyodott a dolog, úgy azért nehezedett is. Azt éreztük, hogy a dalok lemezképesek, de új hangszerelést igényelnének, mert nekünk nagyon benne van a fülünkben a régi hangzás. Ezért is kerestük meg Zolikát, akit végül rajtam keresztül értünk el. És ekkor jött a két klipes dal hangszerelése, amibe a zenekar nagy része beleszeretett, hiszen egyenes folytatása volt annak a hangzásnak – csak modernebb megszólalásban –, amit 91-ben szerettünk volna. Viszont, itt már volt egy kis vita közöttünk, hogy milyen irányba menjünk tovább, és ennek lett a következménye az, hogy gyakorlatilag az alapító tag, Attila külön karrierbe kezdett, mivel ő inkább kicsit más hangszerelésben gondolkodott, és nem érezte magáénak ezt a stílust, mi többiek viszont igen.
- Egyébként, milyen kapcsolatban voltatok egymással, míg nem működött a csapat?
- Ez idő alatt is baráti kapcsolatban voltunk, csak nem találkoztunk ennyire gyakran, mindenki a saját civil karrierjét építette. De említettem, hogy közben pár évente egy-egy kis zenélésre összejöttünk - Attila gitárvizsgáján Szekeres Tamásnál anno Gombi és Juszuf énekelt, a Steel Orange-os sztoriról már meséltem, és voltak kisebb újjáalakulásos koncertek is. Én Juszuffal amúgy általános iskolás korunk óta közeli barátságban vagyok, Gombival későbbtől, de az se szakadt meg, és így keresztbe-kasul mindenki mindenkivel tartotta a kapcsolatot. Pár éve Józsival például egy Demjén tribute bulin együtt játszottam (ugyanis neki van egy ilyen pályája is, hallható, hogy elég hasonló a hang és stílus). Egyébként, nagyjából már budapestiek vagyunk, én 23 éve itt lakom, Gombi is huszonéve már, az új billentyűs, Alpy, meg eleve itteni, úgyhogy itt nyomulunk központilag. (nevet)
- Az mikor vált bizonyossá, hogy egy teljes nagylemez is lehet ennek a restartnak a gyümölcse?
- A Nem nekünk szól a rádió új verziójának megjelenése és klipesítése után egyből éreztük, hogy ez valami olyan, ami akár hiánypótló is lehet itt az országban, meg nagyon élveztük, éreztük, hogy ez egy amerikai minőség megszólalásban, és a szöveg is szintén komolyan megállja a helyét. Ekkor kerestem meg Bene Attilát, a Grund Records vezetőjét, majd egy hosszas zenekari megbeszélés után bevállaltuk a lemezt, aminek ugye azért komoly stúdió- és gyártási költségei voltak, amit nekünk kellett állni, de nem volt semmi akadály, annyira akartuk és olyan jó is lett, hogy megérte.
- Néhány mondatban mutasd már be légy szíves a Tegnapról mára album dalait! Leginkább azoknak, akik esetleg még nem hallhatták ezeket, de a régi, szemfüles rajongóknak is szolgálhatsz új információval, hiszen ők korábbi kedvenceikkel is találkozhatnak a korongon.
- A nyitó tétel az Ide születtél. Ez egy definitív nóta, akár szólhatna arról is, hogy a zenekar hogyan próbált kitörni anno a környezetéből, de egyéni sorsokra is le lehet bontani. Ez a dal akkor született a garázssoron, amikor még a kétgitáros felállásban voltunk (Attila később váltott billentyűre). A bevezető akkordfelbontásos riffen hallatszik is ez. Tempós, mondanivalós szám, ami szerintünk méltó egy ilyen lemez nyitó dalának, imádjuk.
Nem nekünk szól a rádió - Még mindig a headliner nótánk, sokak nagy kedvence! Itt a klipet a dobosunk, Csabi készítette, inkább egy werkfilm, werk-klip, de úgy elindult az útján, hogy nem akartunk már egy újat hozzá.
Várakozás - Ez a dal még Attila előző zenekarának, a Documentnek egy száma. A csapat anno Tatabányán nagyon híres volt, a tagsággal ma is nagyon jó viszonyt ápolunk. Örülünk, hogy sikerült belőle egy ilyen szép verziót elkészíteni. Lassú ballada, szemek nem maradnak szárazon! (nevet)
Ne hazudj már! - A lemezen az egyetlen dal, aminek a zenéjét nem Attila szerezte, én írtam még a Steel Orange-os időszak elején, amire Attila egy ötletes szöveget tett. Ami még érdekesség, hogy a kezdő riff és a verze, refrén már 2010-ben megszületett, ahogy a szöveg nagy része is, de a lemezre kerülés előtt elővettük, írtam rá egy bridge részt, Attila pedig a szöveget még jobban odaillesztette. A „szerelem” szót nem akartuk benne hagyni, de aztán végül csak nem volt szívünk megváltoztatni.
Kint zakatol - A másik klipes, headliner nótánk, imádjuk, élőben is remekül megszólaló, középtempós nóta. Erre már nem saját werkfilmet, hanem rendes stábos klipet csináltunk.
Hagyjatok engem - Ezt bulikon nagyon szerettük régen játszani, ez is a kétgitáros időszakból van még. Az októberi, születésnapi koncerten is nagyon szerették az emberek. Húzós nóta, jó szöveggel és lendületes gitárszólóval. Aki az erőteljesebb dalokat szereti, itt megtalálja a számítását.
Játszom egy dalt - A legrövidebb nótánk, nagyon slágeres. Ezt anno koncerten csak az 1991 előtti, még énekesnős – egyébként nagyon jó – felállással játszotta a zenekar.
Miért bújsz el - Ez a szám egy 1993-as vagy ’94-es Peron Musicos kiadványon már megjelent, talán valahol még meg is van a kazetta. Nagy slágerünk volt. A harmóniamenetet még a próbák alatt kicsit átírtuk, a szerkezet pedig a felvétel közben változott még tovább. Nyomokban emlékeztet az eredetire. (nevet)
Egy szóért kár - A lemez vége felé megengedtünk magunknak egy kis változatosságot. Tudni kell, hogy Gombi, a basszerosunk nagyon jó énekes is, jelenleg is énekel egy magyar rockfeldolgozásos bandában. Ezt a számot ő adja elő, szerintünk nagyon jól. Ez is rendkívül energikus, rockos, gyors nóta, koncerten nagyon szeretik.
Tiéd minden dalom - A lemez végére akartunk egy kicsit szellősebb tételt is, ez is egy régi Document nóta. Még emlékszem is, amikor anno Attila mutatta ezt az ötletet (ekkor még nem játszottunk egy zenekarban). Borkó Attila barátunk szaxizik rajta egy jót, kicsit poposabb levezető szerzemény lett ebben a formában, kis Fender Stratós szólóval. Élőben rockosabban toljuk. Egyébként ezeken kívül a koncerteken játszunk még egyéb régi és új dalokat, és Demjén feldolgozásokat is, a változatosság és a szélesebb nézősereg elérése érdekében, és mert szeretjük is.
- Bő négy hónapja van kint a lemez. Milyen reakciókat váltott ki a hallgatóság körében ez a 10 tételes dalcsokor? Esetleg kaptatok-e visszajelzéseket a szakmától is - akár újságíróktól, vagy a média más területéről, akár ismerős zenésztársaktól?
- Mondhatom, hogy nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk. A szakma is elismeri, hogy hangzásban, szerzeményekben, koncepcióban ez egy nagyon magas minőségű kiadvány. Kezdve a borítótól, a szövegeken át, és eljutva akár a gitárhangzásig, vagy bármi egyéb nüanszig. Még, aki nem szereti ezt a zenét, annak is feltűnik a minősége. Rengeteg baráti videót is kapunk, ahol a kisgyerekek éneklik a „Nincs hideg, nincs meleg” sort. Szóval, ahová eljut, ott népszerű. Ez kihívás is, hogy minél több embert érjünk el vele, ami egyben a legnehezebb feladat is, aminek megoldása most előttünk áll. Rádióriportjaink is vannak, ahol szintén sok méltatást kapunk. Zenésztársak, ismerősök is mind imádják. Van egy-két régi arc, aki a régi hangzást szeretné vissza, de ennyi kritikai hang belefér. (nevet) CD eladásban pár száz példánynál tartunk, de reméljük, újra kell majd gyártani. A legtöbb ember online hallgat már zenét, a fizikai hordozót nehezebb eladni, de a koncerteken is áruljuk a lemezt, és természetesen nagy áruházakban, és a Grund Recordsnál is elérhető.
- A két eddigi klip mellé terveztek-e még továbbiakat?
- Abszolút! Ezt tartjuk a követendő útnak, hogy minél több képi megjelenés legyen. Épp most tárgyalunk két rendezővel, hogy milyen legyen az új klip, amelyet valószínűleg a Ne hazudj már! dalra fogunk forgatni, de még a Várakozás-ra, a Hagyjatok engem-re és az Ide születtél-re is szeretnénk, legalább kis szöveges videókat. Ez ugye mind költség, pályázni is kell nagyobb költségvetésű klipre, és így jöhet létre több videó is majd. Egyet mindenképp leforgatunk májusban.
- Kiadótok már van, de mostanság nem egy helyen botlottam bele olyan posztba, felhívásba, hogy segítséget szeretnétek kérni a szervezési munkálatokhoz, és/vagy a zenekar menedzseléséhez. Konkrétan kit vagy kiket kerestek? És hogyan vittétek eddig ezeket a feladatokat?
- Igen, jogos a kérdés. Az a helyzet, hogy eddig minden szervezési feladatot mi csináltunk, de nem vagyunk profik, és szerintem már ilyen segítséget igényelnénk, akár anyagi áldozatok árán is. Olyan embert keresünk, aki média megjelenésben, és koncert bookingban is tud segíteni, de ha még van egy víziója is, az se baj.
- A kezdeti aktív éveitekben – ilyen-okok miatt – nem sikerült az igazi áttörés/befutás. Mennyit szántok jelenleg a zenekarra? Értem ezt időre, energiára, befektetett munkára… És mivel a produkciótok mind zeneileg, mind szövegileg kimagaslik a hazai mezőnyből, el tudjátok képzelni, hogy idővel rendszeresen turnézzatok, további lemezeket készítsetek, akár olyan „áron”, hogy egyre többet kell(jen) emiatt kicsípnetek a civil életetekből? Azaz, mennyire vagytok elkötelezettek, milyen folytatásban bíztok?
- Annak ellenére, hogy mindenkinek van civil foglakozása, mi ezt nagyon komolyan vesszük, és a falig is elmegyünk, ha kell. Célunk a folyamatos turnézás - akár előzenekarként, pályázat útján is, de saját jogon is minél többet akarunk játszani. Ezért is szeretnénk olyan hozzáértő embert, aki ebben is segít, hogy nekünk csak a minőségi munkára kelljen koncentrálni. A lemezt is még marketingelni kell, hogy minél több embert elérjünk vele. A lehető legtöbb időt szeretnénk erre áldozni, ha kell. Abszolút bízunk a folytatásban! Idén biztosan nem készítünk új albumot, de jövőre szeretnénk. 2022-ben sokat szeretnénk koncertezni, illetve tovább bővíteni a műsorunkat saját dalokkal, és feldolgozásokkal.