Cifra nyomorúság - úri huncutság

Alcsút - Felcsút vasútállomás

Házi vasút épülhet a házi birtokon, Felcsúton. Hogy valódi vasútra lenne szükségük a helyieknek? Na az, senkit nem érdekel.

Kevesen tudják: Fejér megye északi részén egykoron volt egy rég elhalt hajszálér, Petőfi után szabadon. Ezt az eret senki nem táplálta, senki nem vigyázott rá, hagyták szétesni, hagyták az enyészet sorsára jutni.

Végül felszámolták, mondván nem gazdaságos az, amire fennállása során szinte semmit nem költöttek: így lett a múlté a Székesfehérvár-Bicske vasútvonal. A helyiek persze visszasírják, bár pont az ő véleményüket nem kérdezte meg soha senki a bezárásról.

Ahogyan nem készült soha semmilyen tanulmány arról, milyen károkat okozott Fejér megye észak-keleti felén az egykori 6-os vasútvonal bezárása. Pákozd, Csala, Pátka, Lovasberény, Vereb, Vértesacsa, Vértesboglár, Alcsút és bizony Felcsút - no meg a környékbeli települések népe 1979 óta szenvedi a vasút hiányát, egy részük pedig éli az eldugott kistérségek sanyarú sorsát.

A fejlődés megállíthatatlan, az előrelépés megkérdőjelezhetetlen. A szocializmust építő elvtársak bezáratták, a kapitalizmust építő egykori elvtársak felé sem néztek. Nem úgy most!

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében Felcsútnak sajátos szerep jutott: lassan egy fél ország számára jelent szitokszót a település neve, miközben a helyiek erről semmit nem tehetnek, sőt, szenvedő alanyai ennek a történetnek.

Most kisvasút épül Felcsúton, tisztán turisztikai céllal, bár ennek hasznossága finoman szólva is megkérdőjelezhető, szakmailag szólva megalapozatlan. Máshogy nem tudunk fogalmazni: urizáló huncutság ez, egy olyan helyen, ahol 36 éve nagyvasútra várnak az emberek. Mert elvágták őket Pesttől és Fehérvártól is, egy kisvasút viszont nem hozza közelebb a munkahelyet és a piacot.

Az sem mindegy, hogyan is fog megépülni ez a kisvasút. Hogy "fentről" egyszer csak leszól a nagyember, és mozgásba lendül a gépezet, épülnie kell a házi birtoknak, kisvasúton is körbe kell mutogatni a birtokot a nagynevű vendégeknek.

Hogy miközben a hazai turisztika egyik titkos gyöngyszeme és egyben rangján alul kezelt szegmense, a valóban jelentős turisztikai értékkel bíró kisvasúti hálózat évtizedek óta a túlélésért küzd, vagy rohad, mert alig-alig akad pluszforrás, amiből fejleszthetnének?

Na és?

Mondta a nagy előd, jól eltanulták az elvtársaktól az úrias nemtörődömséget.

A felcsúti játékváros így vált jelképévé a drága, felesleges kirakatberuházásokkal kiépített értelem és igazi cél nélküli, társadalom szövetéből kiszakított mikrovilágnak, amiben az azt megalkotó elitecske még boldogan és önfeledten nyomkodja a terepasztal gombjait.

Cifra ez a nyomorúság..