„Fölfoghatatlan”: még a szlovák összeszerelő-üzem is jobban teljesít

Mi még rendes összeszerelő-üzemet sem tudunk építeni?

Ahogy arról beszámoltunk, Vona Gábor azonnali kérdéssel fordult a kormányfőhöz annak érdekében, hogy Orbán Viktor végre szakítson rögeszméivel, és támogasson egy olyan kezdeményezést, amit nem ő talált ki (ugyanez a helyzet a Trianon Emlékév kapcsán is) - ez esetben tehát álljon a magyar kormány a Jobbik által életre hívott, az Európai Bizottság szerint is megalapozott polgári kezdeményezés, a bérunió mögé, amelynek legfontosabb célja, hogy az EU működési alapelvei közé bekerüljön az egyenlő munkáért egyenlő bért elv.

Orbán Viktor válaszában fölfoghatatlannak nevezte ezt a módszert, szerinte Brüsszel nem fog olyan bérpolitikát létrehozni, amely a magyar embereknek jó lesz, amely csökkenti a multik profitját, "inkább a magyar kormányban bízom!" - tette hozzá a miniszterelnök. Egyébként pont erre az orbáni mentalitásra mutatott rá Vona, amikor arról beszélt, hogy a jelenlegi magyar miniszterelnök "tízből kilenc háborújának nincs semmi értelme".

Orbán nemzetközi érdekérvényesítő képességét persze bőven kimerül a kétkulacsos politikájában: itthon hangzatos szabadságharc, titokban rabszolgatörvény, kint a Juncker-Merkel status quo elfogadása, és nemzetstratégiai szerződések kötése a multikkal.

S miközben adókedvezményekkel támogatjuk a nagy magyar összeszerelő-üzem kiépülését, Szlovákiában még ez is valahogy jobban sikerült. Északi-szomszédunkhoz is az olcsó, ám jól képzett munkaerő miatt költöztek nemzetközi cégek az ezredfordulón, ám a számuk mára annyira megnőtt, hogy a cégek egymástól szívják el a munkaerőt, miközben Szlovákia az évi 1000 lakosra jutó 191 új autóval a világ legmagasabb egy főre eső autógyártással rendelkező országa.

A kialakuló munkaerőhiány (2020-ra 14 ezer munkavállaló is hiányozhat a szlovák autóiparból) egyrészt az oktatás modernizálást vonja maga után, másrészt bérnövelő hatással is van az autóiparra. S most olyan összegekről beszélünk, amelyek a hasonló magyarországi összeszerelő-üzemekre nem jellemzőek.

A Jaguar Land Rover megjelenésének hírére például a Peuget (PSA) után tavasszal a koreai Kia jelentette be, hogy jelentős, havi 117 eurós rekordösszegű béremelésre is számíthatnak a zsolnai gyár dolgozói. Március elejei hír, hogy a nyugat-szlovákiai nagyszombati PSA gyár dolgozói 6,3 százalékos fizetésemelést kapnak, valamint azok a munkavállalók, akik már több mint egy évtizede a gyárban dolgoznak, további bónuszjuttatásban részesülnek.
   

A szlovákiai autógyárak dolgozóinak fizetése már eddig is meghaladta a 900 euró országos átlagfizetést. A Kiánál tavaly 1300 eurónál is magasabb volt az átlagfizetés, a PSA-nál is meghaladta az átlagbér a havi 1000 eurót 2016-ban.

1800 euró

A legmagasabb fizetést évek óta a Volkswagen Slovakia dolgozói vihetik haza: a havi 1800 eurós (552.600 forint) átlagfizetés mellett még 13. és 14. havi fizetést is kapnak a német cég szlovákiai munkavállalói. Ezen felül februárban 1560 euró prémiumot állapítottak meg munkavállalónként a sikeres 2016-os üzleti évre tekintettel.

Nekünk meg persze marad az Orbán-kormányba vetett bizalom.