2017. 06. 21. 13:34

Így csinál a Fidesz bárkiből pillanatok alatt Soros Györgyöt

A túlárazás miatt kis híján kútba esett a projekt, amire Orbán szavát adta. A Fidesz a Fidelitassal karöltve kitalálta: a főellenség Mirkóczki Ádám, aki el merte mondani az észrevételeit a beruházással kapcsolatban. Tanulságos történet a kormánypárt működéséről.

  • Orbán Viktor szavát adta: 2018-ra négysávos út köti majd össze Egert az M3-as autópályával.
  • A beruházás természetesen csúszásban van, a költségek az egekbe szöktek.
  • Mirkóczki Ádám, a Jobbik politikusa javaslatot tett egy költséghatékonyabb megoldásra, ami a gazdáknak is jó.
  • A Fidesz egészpályás letámadásba kezdett és furcsábbnál furcsább vádakkal illette Mirkóczkit. A kormánypárt egri kommunikációjában ő lett a főgonosz, az egri álmok gyilkosa. 

Az Egert az M3-as autópályával összekötő út terve évtizedek óta létezik. 2012-ben  Nyitrai Zsolt fideszes országgyűlési képviselő Maklár település határában jelentette be: 400 millió forintból megkezdődhet az évtizedek óta tervezgetett út első szakaszának építése Maklár és Füzesabony között. A teljes útszakasz megépítésének költségét 9 milliárdra becsülték, Nyitrai pedig elmondta, bízik benne, hogy a kormány mihamarabb biztosítja majd az ehhez szükséges forrásokat. 

Évekkel később, 2015-ben ért el Egerbe Orbán Viktor pénzígérgető körútja, a Modern Városok program, a miniszterelnök itt jelentette be, hogy a várost szeretnék bekapcsolni az ország gazdasági vérkeringésébe, ezért négysávos útszakasszal kötik össze az M3-as autópályával. Orbán elmondta: a szavát adta Habis Lászlónak, Eger fideszes polgármesterének, hogy az út 2018-ra meg is épül.

Orbán szava ebben az esetben nem sokat ért: 2016 novemberében Homolya Róbert államtitkár, Nyitrai Zsolt és Habis László közös sajtótájékoztatóján már az hangzott el, hogy a szóban forgó M25-ös, 19 kilométeres útszakasz csak 2020-ra készül el.

Hirtelen megugrottak a költségek

Idén áprilisban azonban újabb érdekes fordulatot vett a történet: bár 2016 decemberében még 6,5 milliárdra becsülték a beruházás költségeit,

az a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint hirtelen 25,3 milliárd forintra drágult,

a kormány ráadásul úgy érezte, a drasztikus növekedés nem igényel indoklást sem.

A NIF Zrt. később közleményben tudatta: a 6,5 milliárd csak az előkészítési feladatokra vonatkozott, ezért négyszereződtek meg hirtelen a költségek.

Így lenne költséghatékonyabb a beruházás

Április 6-án Mirkóczki Ádám, a Jobbik országgyűlési képviselője sajtótájékoztatón reagált a drasztikus áremelkedésre, ami szerinte felveti a korrupció gyanúját, hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a beruházás indokolt és szükségszerű. A tervezett nyomvonallal kapcsolatban viszont kijelentette: tervek Maklár utáni része dilettantizmusról árulkodik.

A képviselő szerint a helyes és költséghatékony megoldás az lett volna, ha az út Maklár alatt közvetlenül becsatlakozik a Maklárt és Füzesabonyt összekötő, nemrégiben átadott szakaszba. Emlékezetes: ez az a szakasz, mely az eredeti tervekben is szerepelt, 2012-ben, építésének kezdetén itt tartotta a már említett sajtótájékoztatóját Nyitrai Zsolt is. Az új tervekből ez a már átadott rész kimaradt. Mirkóczki szerint pedig ennek kiszélesítésével sokkal olcsóbb lehetne a beruházás, és nem kéne 10 kilométert feleslegesen, az ott gazdálkodók rovására megépíteni. Mirkóczki ugyanis kifogásolta azt is, hogy a tervezés során nem vették figyelembe a gazdálkodók érdekeit. Az útszakasz területe mintegy 50 hektárnyi földet tesz ki és közel 50 gazdát érint. A képviselő felhívta a figyelmet: mivel az adott területen még egyetlen kapavágás sem történt és a kisajátítások sem kezdődtek meg, módosítható lenne a koncepció.

Éveket csúszhat a beruházás?

A történet nem várt fordulatot vett. Bár Mirkóczki szakmai észrevételeire hosszú időn át semmi reakció sem érkezett, közel két hónap elteltével az Eger Televízió váratlanul kérdést intézett a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-hez. 

Arra voltak kíváncsiak, hogy a nyomvonal módosítása milyen változásokkal járna. Bár az érintett szakaszon még meg sem kezdődtek a munkálatok, Karcagi Orsolya, a NIF kommunikációs igazgatója azt írta, az új nyomvonal kijelölése miatt éveket csúszna az M25-ös építése.

"A nyomvonal újratervezése a projekt előkészítési időtartamát több évvel hosszabbítaná meg (közbeszerzési eljárás lebonyolítása, a tervező kiválasztására, tervek elkészítése, engedélyek megszerzése, rendezési tervek módosítása, kisajátítási tervek, területszerzés és a terület előkészítés folyamatai stb.). A projekt kivitelezésének ütemezett kezdete 2018. I. negyedév, mely emiatt várhatóan ~2020. III. negyedévre tolódna"

- tájékoztatott.

Innentől pedig beindult a fideszes gőzhenger: Martonné Adler Ildikó alpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az M25-ös építése Mirkóczki Ádám és a Jobbik miatt csúszhat éveket.

Igen, jól értik. Azért, mert egy ellenzéki politikus tett egy szakmai javaslatot.

"Már majdnem elkezdték építeni az M25-ös utat, amikor Mirkóczi Ádám és a Jobbik polgármestereket és gazdákat kezdett lázítani. Mirkóczki Ádám április 6-án nyilvánosan is azt kérte, a kormány ne kezdjen bele az építkezésbe, inkább vigye Maklár felé az utat. Az egriek több mint 20 éve várják, hogy legyen közvetlen autópálya csatlakozás Budapest felé"

- mondta.

Mindez roppant különös, hiszen Mirkóczki javaslatait korábban fontolóra sem vették, ráadásul mindenki tudja, mennyi befolyással bírnak az ellenzék javaslatai a kormányra.

Valószínűsíthető, hogy a projekt az elszállt összeg miatt finanszírozhatatlannak tűnt, hasonlóan a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train projekthez, aminek visszavonását maga Lázár János kérte nemrégiben.

A Fidesz pedig úgy döntött, nem viszi el az esetleges balhét, inkább ráfogja a projekt csúszását a szakmai kritikát megfogalmazó Jobbikra és Mirkóczkira.

A helyzet kezdett egyre inkább arra emlékeztetni, amit országos szinten látunk nap mint nap: ahogy a Fidesz minden negatív előjelű történés mögött Soros Györgyöt igyekszik láttatni, úgy lett a kormánypárt helyi kommunikációjában Mirkóczki az egri álmok gyilkosa.

"Gátlástalan hazugság"

A Jobbik képviselője azonnal sajtótájékoztatót hívott össze, melyen jelezte: Martonné Adler Ildikó gátlástalanul hazudik.

Emlékeztetett: soha nem mondta, hogy állítsák le a beruházást, hiszen támogatja az útszakasz megépítését, pusztán egy olyan szakaszra vonatkozóan javasolt módosítást, ahol meg sem kezdődtek a munkálatok. Mirkóczi felhívta a figyelmet: hazugság az is, hogy a környékbeli polgármestereket és gazdákat lázítaná.

"Az, hogy Nyitrai Zsolt helyett az ő munkáját is igyekszem elvégezni és a választókerület összes településének polgármesterével próbálok kapcsolatban lenni, nem azt jelenti, hogy őket a bekötő út ellen lázítanám. Ha Martonné Adler Ildikó csak egyetlen egy polgármestert vagy egy gazdát talál, aki kiáll a nyilvánosság elé, és azt mondja, arra lázítottam, hogy tegyen meg mindent az M25-ös megépítése ellen, akkor én kérek nyilvánosan bocsánatot. Így viszont ebben a formában ez aljas, bolsevik típusú tempó, amit a Fidesz gyakorol, így elvárom a nyilvános bocsánatkérést"

- mondta.

Mirkóczki elárulta: két okot tud elképzelni, amiért a Fidesz váratlanul foglalkozni kezdett a javaslatával és támadásba lendült: az egyik, hogy a kormányból rákoppintottak a helyi illetékesek fejére a túlárazás miatt, a másik, hogy a közvélemény-kutatások szerint a Jobbik politikusa Egerben veszélyes lehet Nyitrai Zsoltra.

Akcióban a Fidelitas - itt is sikerült csúnyán beégni

A válasz persze hidegen hagyta a fideszes politikusokat, a forgatókönyvnek megfelelően folytatták a karaktergyilkossági kísérletet. Az akcióba beszállt az országosan egyre cikibbé váló Fidelitas is, de itt sem hazudtolták meg önmagukat. Közleményt adtak ki, melyben azt írták, az M25-ös építése jobbikos földspekuláció miatt csúszik. 

"A Fidelitas birtokába került térképek alapján tisztán látszik: az új útvonal a jobbikos Tóth István földjeit érintené, ezért a szükséges kisajátítások miatt tetemes összeg ütheti a markát a jobbikos vezetőnek"

- írták.

Hamar kiderült, hogy ez esetben még az eddigieknél is nevetségesebb hazugságról van szó.

"Állításaiknak pont az ellenkezője igaz: nem a módosított, hanem a korábbi nyomvonal vágná ketté a Tóth István tulajdonban lévő földeket"

- reagált rögtön Mirkóczki, hozzátéve: megteszik a szükséges jogi lépéseket a vádaskodás miatt. Emellett ráadásul kiderült az is, hogy a Fidelitas "birtokába jutott" térkép az ifjú fideszesek saját gyártmánya: a Jobbik soha nem javasolt olyat, hogy a négysávos út a településeken menjen keresztül, hiszen ez fizikailag is képtelenség volna.

Nemzeti Konzultáció Light

A Fidesz eszköztára ezzel persze még nem merült ki: eljött az ideje, hogy bevessék a csodafegyvernek tartott nemzeti konzultáció kicsinyített mását. Habis László, a város polgármestere bejelentette: a több éves csúszást okozó javaslat elodázná az egriek több évtizedes álmát, amiért sokan rengeteget dolgoztak.

"Eger nem várhat, vártunk már éppen eleget. Itt az ideje, hogy ezt a szándékot, vágyat közösen is kinyilvánítsuk. Arra kérem tehát Eger valamennyi polgárát, hogy tegyünk egy határozott, közös lépést: a www.m25.eger.hu címen megjelenített, egyszerű felület segítségével álljunk ki valamennyien városunk és az M3-as autópálya közvetlen összekapcsolása, s ennek késedelem nélküli, mihamarabbi megvalósítása mellett"

- fogalmazott. A petíció szövege pedig kísértetiesen emlékeztet a nemzeti konzultációk jól megszokott álkérdéseire:

"Egyetértek azzal, hogy az évtizedek óta ígért M25-ös gyorsforgalmi utat a már engedélyezett tervek szerint építsék meg, ne tervezzék át, hiszen ezzel éveket csúszna a beruházás."

Nyilvános vita helyett újabb hazugságok

Mirkóczki megelégelte a sorozatos támadásokat, ezért nyílt vitára invitálta Nyitrai Zsoltot, Habis Lászlót, Martonné Adler Ildikót, valamint a fidelitasos Lombeczki Gábort és Kovács Cs. Tamást.

"Én is unom, azt gondolom a lakosság is unja és talán még a Fidesz is unja, hogy minden héten egy-egy újabb hazugsággal állnak elő" - fogalmazott. A Jobbik politikusa szerint a hazugságok célja a lakosság félrevezetése, a vádakat pedig egy nyilvános vita keretében lehet megvitatni.

Válasz csak a Fidelitas részéről érkezett, ők figyelmen kívül hagyva a korábbi cáfolatokat, azt írták "késő bánat." Javasolták egyúttal Mirkóczkinak, hogy legközelebb előbb gondolkodjon és utána beszéljen, mert egriek ezreit haragította magára.

És a fordulat: mégis megépülhet az M25-ös 2020-ig

A napokban a NIF a Heol.hu kérdésére reagálva elárulta:

semmi valóságalapja vagy realitása nincs annak, hogy változtassanak a terveken, vagyis az ezzel kapcsolatos összes korábbi híresztelés hazugságnak bizonyult.

Mirkóczki Ádámmal szemben egy szakmai javaslat felvetése miatt indítottak lejáratókampányt - kísértetiesen hasonló eszközökkel, mint ahogy azt az országos politikában megszokhattuk a kormánypárttól. Hogy hatékony volt-e a próbálkozás, és sikerült-e megvezetni az Egerben és környékén élő lakosságot, az legkésőbb a jövő évi választásokon kiderül.