Hárommilliárd forintból tervezik meg a 3-as metró meghosszabbítását

Vészesen közeledik az önkormányzati választás, valamit már lépni kellett.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent vállalkozási szerződés szerint az M3 metró északi meghosszabbításának előkészítését, az engedélyes és kiviteli terv elkészítését a fővárosi projektben mostanában hasító Főmterv és VIKÖTI Mérnöki Iroda végezheti el.

A pályázat 4,9 kilométeres kétvágányú pályát, négy állomást (2 kéreg alatti, 2 felszíni) és egy karbantartó, takarító járműtelep tervezését tartalmazza. Emellett Rákospalota-Újpestre P+R parkolót, a Megyeri úti végállomásra intermodális csomópontot terveznek. A jövőbeni végállomáshoz kapcsolódóan a tervezőnek meglévő villamos pálya korrekcióját, és a Megyeri út külön szintű átvezetését is meg kell terveznie. 

Ide új autóbusz végállomás és vasúti megállóhely épült, valamint P+R és kerékpáros parkolót építenek.

A tervek elkészítése 3 milliárd forintba kerül.

Mint ismert, az M3-as metró északi meghosszabbítása a magyar közlekedéspolitika egyik legrégebb óta tartó szerencsétlenkedése (pedig szoros a verseny), hiszen már az eredeti tervekben is Káposztásmegyerig tervezett metró építését az utolsó, Árpád híd – Újpest-Központ közötti szakasz átadása után egyszerűen félbehagyták. 

Az uniós pénzesővel párhuzamosan viszont leporolták az álmokat, ám eddig még odáig sem sikerült eljutni, hogy valaki elkészítse a terveket (a korábbi kiírás eredménytelen volt, majd módosították is a kiírást).

Az önkormányzati (és EU-s) választás viszont vészesen közeledik, így illett már felmutatni valamit. A kiírás azonban nem tartalmazza a költség jelentős részét jelentő, elavult automata vezérlési rendszer (AVR) lecserélését a 2-es metróban is használt CBTC irányításra. Ez önmagában is 50-60 milliárd forint (a teljes vonalon le kell cserélni, a felújított kocsikba ugyanis a régi rendszert szerelték vissza), arról nem is beszélve, hogy a hosszabbításhoz több szerelvény is kell, amiket szintén be kell szerezni. Ezek miatt vélhetően az építkezés sem kezdődik meg egyhamar.

Megkerestük a BKK-t is, hogy miért nem tartalmazza a tender a forgalomirányítás korszerűsítését, illetve ki fogják-e írni a jövőben. Válaszukat természetesen közöljük majd.