Az utóbbi hónapok talán legtanulságosabb híre volt Nógrád és Pest megyében hulladékszállítást végző Zöld Híd kálváriája. Az eset igazi állatorvosi ló: az állam központosítja és nonprofittá teszi a szolgáltatást, ám súlyos bürokratikus csapdákkal és rossz megoldásokkal tűzdeli tele, így egy alapvetően jó és előremutató ötletből évek óta akadozó és drága rémálom lett. Arról nem is beszélve, hogy emellett nem ad rá elég pénzt, így a forráshiányos ágazatban csak szenvednek a cégek.
A megoldatlan számlázási kérdés és az általános pénztelenség - bármennyire is igyekszik az ellenkezőjét állítani a Fidesz - nem a Zöld Híddal kezdődött. Elég csak az állami kukaholding (Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.) honlapjára látogatni, ahol a két év óta kiadott megfelelőségi véleményeket (vagyis az, hogy a szolgáltató végezhet-e hulladékszállítást) láthatjuk. Nemcsak a jelenleg aktív szolgáltatást végző nonprofit cégeket, hanem az azóta törlésre kerülteket is.
Az arány igen beszédes, 2016 óta 114 kiadott engedélyből ma csupán 26 az aktív.
Magyarán a rendszer rossz, még hozzá régóta, mégsem sikerült megoldani azt. Eközben a Fidesz szerint igyekszik úgy tenni, mintha nem is lenne baj (vagy ami van, azt ráfogja az ellenzékre, jelesül a gödöllői polgármesterre, az LMP-vel összefogó Gémesi Györgyre).
Hiába omlott össze a szemétszállítás, hiába az elköltött 26 milliárd - a Fidesz szerint nincs probléma
Szóba sem került az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. megszüntetése – ezt már a Népszava kérdésére közölte a hulladékszállítási problémák áttekintésére alakult bizottság tagja, Balla György fideszes képviselő. Szerinte az már "biztosan látszik", hogy rendszerszintű változtatásra nincs szükség – tette hozzá.
Magyarul ez azt jelenti, hogy a csökkentett rezsit fenntartják, annak emelésére nincs szükség. Úgyszintén nem engedik vissza a területre a „profitorientált külföldi vállalkozásokat”, amelyek idején „egekbe szöktek az árak, a profit nagy része pedig külföldre került” - mondta a lapnak.
Így viszont érdekes cégekhez kerültek az adataink, sőt, még a végén az is lehet, hogy mi fizetjük meg a számlázási csúszásból fakadó késedelmi kamatot:
Egy kis családi vállalkozás által szervezett céghálóhoz kerülhetett több százezer magyar állampolgár adata és pénztartozása
Egy családi ház a központja, nyilvánosan elérhető telefonszáma pedig egyáltalán nincs annak a nyírségi kft.-nek, amelyet az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. szerződtetett arra, hogy vegye át több százezer ügyfél díjfizetési ügyét - írja a 24.hu.A megbízás szerint a Pepp and Cars Kft.-nek kell csinálnia valamit a kukaholding felhalmozódott szemétdíj-tartozásaival.A négyfős Pepp and Cars Kft.
Állítólag vannak javaslatok, csak épp nem tudni, hogy mik
Megfogalmazása szerint ez nem jelenti azt, hogy javaslataik között ne lenne akár "jelentős súlyú" is, ezek pontos tartalmába ugyanakkor a munkájuk lezáratlanságára hivatkozva nem kívánt betekintést engedni.
Abban, hogy a kormány október végén 26,4 milliárd forintot különített el a hulladékszállításhoz még idén „feltétlenül szükséges” kiadások fedezésére, Balla György nem lát strukturális gondokat. Ezt még mindig a hulladékszektor átalakításával – így például a díjbeszedés két évvel ezelőtti központosításával – járó átalakítás járulékos költségének tartja. A helyzetet a lapnak egy lakásfelújításhoz hasonlította, amiben „van olyan helyzet, ami csúnyának látszik”, ám ez a később bekövetkező szép állapot előfeltétele. A kormánypárti képviselő azt nem ígéri, hogy a szektornak sose lesz szüksége hasonló, pótlólagos pénzügyi támogatásra, de abban biztos, hogy ilyen nagyságrendű segítség a jövőben nem indokolt.
„Az a kormány, amelyik két nap alatt ki tudja vezetni a takarékpénztárakat, ezt a hulladék-ügyet is meg tudta volna oldani"
A nógrádi és pest megyei lakosok nem fogadják el Gulyás Gergely lekezelő megnyilatkozását, amiben üzleti érdekű zsarolásra hivatkozva figyelmen kívül hagyta, hogy 300 ezer magyar állampolgár marad szemétszállítás nélkül - nyilatkozta Szalontai Boldizsár pest megyei önkormányzati képviselő, kollegájával Varga Zoltán Péterrel a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.
Balla György – kormányéhoz hasonló - meggyőződése, hogy a 116 Északkelet-Pest és Nógrád megyei település hulladékának elszállítását végző, önkormányzati Zöld Híd BIGG Nkft.-nek – a cég állításával szemben – az NHKV elegendő anyagi forrást biztosított a térségi szemétszállítási feladatok ellátásához. Szerinte ezt bizonyítja, hogy a hasonló méretű hulladékcégek nem jeleztek ilyen gondokat. Az, hogy a Zöld Híd október 26-i hatállyal – anyagi ellehetetlenülésre hivatkozva – mégis bejelentette tevékenysége felfüggesztését, a képviselő számára vagy rossz gazdálkodásra, vagy politikai okokra vezethető vissza, ám mindkettőből a vezetőség alkalmatlanságára következtet, viszont szerint a helyi hulladékszállítók megszűnése "ésszerűsödés és természetes folyamatnak.
Ennek ellentmond a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. honlapjára feltöltött táblázat, amiből világosan látszik, hogy két év alatt megszűnt 88 szolgáltató (vagyis legalább ennyi). Ezeknek egy része természetesen más okból is felfüggeszthette a tevékenységét, ám az arányok így is beszédesek, és jól mutatják, ennek semmi köze a politikához, pontosabban szólva az ellenzékhez, a kormány felelősségét ugyanis nem lehet kikerülni ebben az ügyben.
Balla a helyi hulladékszállítók megszűnését viszont "ésszerűsödésnek és természetes folyamatnak" nevezte, ám szerinte a Zöld Híd döntése a jóval nagyobb méret miatt teljesen más megítélés alá esik. Így teljes mértékben egyetért azzal, hogy az NHKV megvonta a társaságtól a működéséhez elengedhetetlen megfelelőségi véleményt.