Nem titok: tovább romlott a magyar sajtószabadság nemzetközi besorolása

Követni is nehéz, hogy az elmúlt években hány sajtótermék került fideszes irányítás alá az országban: kormányhű oligarchák és strómanok a legnagyobb újságok, rádiók és tévék jelentős része mellett a teljes megyei laphálózatot és még több száz (!) egyéb kiadványt zsebeltek be, majd adtak kormányzati irányítás alá. Ezekben mára keresni sem lehet kormánykritikus tartalmat, a politikai ellenzék megszólalási lehetőségei minimálisra csökkentek. Fenntartásukat sok esetben állami vállalatok piaci szempontból értelmezhetetlen hirdetéseivel –tehát közpénzből- biztosítják.

A hvg.hu szemlézte a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi újságíró szervezet felmérését, miszerint az ilyen folyamatok miatt idén a 87. helyet szereztük meg a vizsgált 180 országból.

2011-ben még a 40. helyen álltunk, azóta folyamatosan romlik a szabad sajtó helyzete.

A szervezet indoklásában leírja, hogy a magyar média tulajdonjogai még tovább koncentrálódtak az Orbán Viktor miniszterelnökkel szövetséges oligarchák kezében, ennek eredményeként a magyar médiakörkép teljesen átalakult az elmúlt években.

„A legfontosabb kritikus sajtótermékeknek be kellett zárniuk, míg a többiek függetlenségét folyamatosan veszélyezteti a kormányhoz közelálló oligarchák jelenléte a vezetőségben, a részvényesek között vagy éppen a pénzügyi intézményekben, melyek finanszírozzák őket”

– idézik.

Kitértek arra is, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá 500 különböző sajtóterméket soroltak már be, az alapítványt pedig a kormány stratégiai jelentőségűvé nyilvánította, így szűkítve az állampárti sajtóbirodalommal szembeni jogi tiltakozások lehetőségét.

Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Németh Márton