Egy mérnök kiszámolta, hogy mennyi időnket rabolta el késésekkel a MÁV

A HVG számolt be róla, hogy Balogh Roland okleveles közlekedésmérnök az "Elegem van a mávból" Facebook-csoportban közzétette, mennyi idejét vesztegette feleslegesen a MÁV a különféle késésekkel.

A szakember egy éven keresztül vezetett nyilvántartást arról, hogy az Üllő-Nyugati pályaudvar szakaszon mennyivel rövidítette meg az életét a vasúttársasság, a számok pedig horrorisztikus eredményt mutatnak:

  • 428 utazás Üllő – Nyugati Pályaudvar / Nyugati Pályaudvar – Üllő viszonylatában;
  • Megtett távolság: 12.412km/1 év;
  • Menetidő: 35’ (menetrend szerint);
  • Utazási költség: 256 800 Ft/év (12 db havi bérlet ára);
  • Késés összesen: 2 nap 8 óra 56 perc / 56,96 óra.

Utóbbival kapcsolatban kiemelte:

ez valamivel több, mint 7 nyolcórás munkanap.

"A munka- és a lakhelyem között vasúttal járok nap, mint nap. 2018 tavaszán valami elszakadt bennem a MÁV minősíthetetlen szolgáltatásával kapcsolatban"

- Balogh Roland ezzel indokolta, hogy miért állt neki a tanulságos kísérletnek, amelyet a Vonatinfó/MÁV alkalmazás, illetve saját órája segítségével végzett.

Az Üllő-Nyugati pályaudvar szakaszon tavaly a 428 utazásból

  • 107-szer indult, és
  • 16-szor érkezett időben a vonat; és
  • mindössze 9 eset volt, amikor sem induláskor, sem érkezéskor nem késett.

A kieséssel kapcsolatban a mérnök úgy fogalmazott:

"Ezt az időt csak hasznosabban tölthettem volna el, dolgozhattam volna, családommal lehettem volna, pihenhettem volna stb."

A panaszos utas azt is hozzátette, hogy a késésnek bármi lehet az oka, ám a MÁV sosem vallja be, hogy hibázott volna.

Az adatokból az is kiderült, hogy minden megtett utaskilométerre átlagosan 17 másodperc késés jutott, a 29 km-es távolságon átlagosan közel 8 perc.

A KSH szerint tavaly 150 millió utas volt a magyarországi vasutakon, ők 7770 millió utaskilométert tettek meg, az országban a vasutak hossza közel 8000 kilométer. Ezekre az adatokra kivetítve az Üllő és Nyugati között tapasztaltakat (bár Balogh megjegyzi, nem biztos, hogy mindenütt ilyen késéseket produkálnak a vonatok, lehet, hogy máshol jobb, de lehet, hogy rosszabb a helyzet) azt a megdöbbentő értéket kapta, hogy

tavaly összesen a magyar vonatokon utazók 4068,5 év késést voltak kénytelenek elszenvedni.

Ha átlagos óradíjjal (1990 forinttal) számolunk, akkor

"mérnöki becsléssel, talán egy kis ráhagyással kijelenthető, hogy a teljes késésállomány 50%-a hozható közvetlen kapcsolatba a munkából való kieséssel. 2034 év ezzel az órabérrel 33,85 milliárd forint veszteséget jelent, a 2018-as GDP 0,08 százalékát".

Balogh Roland azt is megjegyezte, hogy az anyagi veszteségen túl rengeteg kellemetlenség éri az átlag utazót a MÁV szerelvényein. Ezek túlnyomó többsége szerinte nem feltétlenül anyagi ráfordítás kérdése, hanem odafigyelés, jobb szervezés, fegyelem kérdése.

Az eredmények tükrében a MÁV-nak ezúton is szeretettel küldjük az Iron Maiden zenekar Wasted Years (Elvesztegetett esztendők) című örök klasszikusát:

Nem véletlen, hogy múlt héten az utastársadalom egy öntevékeny része már petícióval fordult a MÁV-hoz az elviselhetetlen mértékű késések és a színvonaltalan szolgáltatás miatt, amivel kapcsolatban demonstrációt is kilátásba helyeztek:

Elegük lett a MÁV töketlenkedéséből: kártérítést követelnek és petíciót adtak át az utasok

Szerdán délelőtt petíciót nyújtott át a MÁV-nak egy utasküldöttség a vasúttársaság székházánál, az általuk képviselt többezres Facebook-csoport nevében. A csoport tagjai rendszeresen vonattal közlekednek munkahelyükre, és az utóbbi években jelentős minőségromlást tapasztaltak, amiből rettenetesen elegük lett.