G7: drága és veszteséges lesz a magyar MotoGP-pálya

MotoGP
Czeglédi Zsolt / MTI

Ahogy mi is beszámoltunk róla, Hajdúnánáson épül MotoGP-pálya, a tervek szerint 65 milliárd forintból. A G7 nemzetközi összehasonlításokkal igyekszik alátámasztani, hogy a projekt drága és veszteséges lesz.

Máshol költséghatékonyabb az építkezés?

A lap példának hozza a texasi Circuit of the Americast, ami 2012-2013 között épült magánbefektetők segítségével 400 millió dollárból, a mai árfolyamon 125 milliárd forintból. Bár az ilyen egyenlőségjeles összehasonlítások különböző országok beruházásai között, itt még ráadásul a kontinens sem ugyanaz, mindig homályosak, de az OECD adataira hivatkozva közlik, hogy az árszínvonal-különbséget és a magyar adatokat figyelembe véve 56 milliárd forintból kijött volna az ottani építkezés.

Finnországban a KymiRingre 6,5 millió euró (2,3 milliárd forint) állami támogatás érkezett, a projekt több mint kétharmadát magánbefektetők finanszírozták. 16 millió helyett végül 25 millió euróba került a beruházás, tehát 8,8 milliárd forintba. Itt ismét az eltérő árszínvonalra, például a vásárlóerő-paritásra hivatkozva írják, hogy a végső költség alig 4,5 milliárd forint.

Korábban a sávolyi Balatonring lett volna a MotoGP versenyek magyar helyszíne, a 2008-as tervek szerint, figyelembe véve az építőipari inflációt és az árfolyamváltozást is, ma 40 milliárd forintba kerülne. Az építkezés elakadt, mert a spanyol Sedesa vállalatnak a Magyar Fejlesztési Bank nem adott hitelt.

Megtérül?

A G7 kérdezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumot arról, hogy készült-e költség-haszon vizsgálat vagy megvalósíthatósági tanulmány, de „válaszaikban erre nem tértek ki”, viszont a fellelhető adatok alapján nem kötött ilyenre szerződést a kormány.

A cikkben említenek néhány nyereségesen működő versenypályát, például a cseh Brno Circuit-ot vagy a spanyol Jerezt, de ellenpéldát is hoznak, az osztrák Red Bull Ring veszteséges, a kiesést azonban nem az állam, hanem a Red Bull állja, ott viszont F1-es futamok is vannak.

Az indonéz sajtóra hivatkozva írják, hogy tavalyi adatok alapján 7-9 millió dollárt (2,5-3 milliárd forintot) kell fizetni MotoGP-versenyek szervezési jogaiért.

Végül azt a következtetést vonják le az említett példák és összegek alapján, hogy „reménytelen bármiféle megtérülésről beszélni”. A cikkben kizárólag a versenypályák költségeit és bevételeit vették figyelembe, nem számolnak az egyéb bevételekkel, például a várható turistaforgalom élénküléssel, valamint az országimázs forintokban nehezen mérhető épülésével.