Már 36 szerződést mondtak fel a BKV beszállítói, több tízmilliárdos többletkiadást okoz a háború

buszmegálló
Utas száll le egy autóbusz első ajtaján a BKK a Keleti pályaudvari megállójában 2020. június 15-én.
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Veszélybe került a budapesti tömegközlekedés működése, mivel tízmilliárdos nagyságrendű többletkiadást okoz a BKV-nak az Ukrajnában dúló háború, a 3-as metró orosz járműveihez pedig továbbra sem érkezik pótalkatrész - derült ki a Népszava cikkéből.

Egyre sűrűbben ülésezik a BKV igazgatósága, mivel szinte nincs olyan beszállítói szerződés, amit ne akarnának módosítani az üzleti partnerek, már az is nagy siker, ha tíz százalék alatt tartják az áremelés mértékét. A beszállítók többsége azonban ennél jóval többet, akár 30-50 százalékos felárat is kér a nyersanyagok drágulás és az Ukrajnában zajló háború miatt - értesült a lap.

A Népszava a BKV-tól azt a tájékoztatást kapta, hogy az áremelési kérelmek számával együtt a felmondások száma is folyamatosan növekszik,

idén április végéig pedig már 36 szerződést mondtak fel az üzleti partnerek, ez éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelent.

A társaság ezenkívül úgy fogalmaz, hogy beszállítói, gyártói visszajelzések alapján fennakadások, problémák lehetnek a gyártóknál az alapanyag ellátással, az ellátási láncokkal, a fuvarozással, ezek hatásai várhatóan megjelennek az anyag- és alkatrészellátásban a BKV-nál is. Mindez viszont azt jelenti, hogy további források híján nem lesz miből kifizetni a szállítók által követelt magasabb árakat. Ha pedig nem lesz alkatrész, és nem tudnak fizetni az áramért és az üzemanyagért, akkor leállnak a járművek.

A szomszédban dúló háború a hármas metró felújítását is akadályozhatja. Az M3-as metró infrastruktúráját felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a BKV-nak, hogy az orosz-ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, illetve a szállítási költségek növekedése miatt. A számlát viszont egyelőre még nem nyújtották be.

Még nehezebb a helyzet a hármas metróvonalon közlekedő orosz szerelvények esetében. A lap úgy tudja, hogy

továbbra sem érkezik se alkatrész, se szakember Oroszországból.

A BKV azt közölte, hogy folyamatosan vizsgálja és keresi a hazai és egyéb alkatrészbeszerzési és szállítási lehetőségeket. Azt ugyanakkor nem tudni, hogy találtak-e partnert, és ha igen, mennyivel többért szállítanak.