Csökkenti a vonatok számát a Balaton felé, nehogy véletlenül könnyen el lehessen érni a magyar tenger partját.
Agyrém? Nem. Inkább tudatos rombolás
Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly - írja a hvg.hu. A lap úgy tudja, az esztergomi vonal villamosításának és Székesfehérvár átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.
A főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.
A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra.
A lap szerint minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes.
A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrás szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
A lap szerint egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására.
Mindezt a nyári szezon előtt lépi meg a MÁV, ez persze annyira nem is meglepő. Hogy miért?
Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója egy tavaly szeptemberi szakmai konferencián nem finomkodott sokat:
"Ha rajtam múlna csak, akkor 10%-ot csökkentenék azonnal a menetrendi kínálaton, de már 3%-nak is nagyon-nagyon örülnék."
Nyilvánvaló, hogy ezzel a megoldással leginkább a Volán társaságok és persze az üzemanyag forgalmazók járnak majd a legjobban.