Mintegy 3-5%-os járatritkítást vezethet be a budapesti vonalakon a BKK, a spórolás mintegy 100 millió forintot jelenthet, értesült az Index.hu belső forrásokból. Ritkulhat a 47-49-es és az 56A villamos, a fonódó villamos, a 109-es, a 33-as, a 110-es, 112-es, az 5-ös, a 7-es, 8E busz, és több troli.
[fb_pages_codes:budapest]
A portál szerint a BKK az elmúlt hónapokban komoly járatritkítási csomagot készített elő, a máskor szokásos társadalmi egyeztetés nélkül. A járatritkítást szeptember 1-től, spórolási célból kellene bevezetni. Mintegy 60 járat lehet érintett, körülbelül évi 100 millió forint takarítható meg vele.
Eszerint ritkábban közlekedhetnek - az egyébként jelentős kihasználtsággal üzemelő budai fonódó villamosok, a 17-es napközben 7-8 helyett 10 percenként, a 19-es és a 41-es villamos hétvégén 15-15 helyett 20-20 percenként, a 41-es munkanapokon napközben 15 helyett 20 percenként közlekedhet. A 47-es és a 49-es villamos is ritkulhat: napközben 7-8 helyett 10 perces lesz a követés mindkét vonalon - írják.
Egy, a budapestre szívébe vezető számos autópálya közül, avagy ilyen egy szélsőségesen tömegközlekedés-orientált város
A buszoknál szintén durva ritkítás jöhet: a 109-es busz csúcsidőszakban 10 helyett 13-15, napközben 15 helyett 20 percenként, a nagytétényi 33-as busz reggeli csúcsidőben 12 helyett 15 percenként, a hegyvidéki 110-es és 112-es buszokon munkanap délután 15-15 helyett 17-17 perces követések lehetnek.
A Rákóczi úton iskolai szünetekben a teljes közlekedést ritkítják (természetesen az autós forgalom korlátozásáról nincs szó, az autópálya marad) a Blaha Lujza téren óránként ma 52 db busz megy csúcsidőben, ebből 46 db lesz, mert ritkulhat az 5, 7, 7E, 8E, 108E, 133E is, valamint a teljes trolihálózat is megritkulhat munkanapokon.
Vissza a múltba
Ha ez így ebben a formában megvalósul, gyakorlatilag használhatatlanná teszik a felszíni közlekedés egy részét, újabb tömegeket kényszerítve a pénznyelő és még mindig kihasználatlan négyes metróra, vagy ami még rosszabb, az autóba. A végső cél a közösségi közlekedés föld alá szorítása lehet, lehetőleg minél nagyobb arányban, ezzel is csökkentve az autós közlekedést "akadályozó" tömegközlekedést. Ez, az 1970-es években és Demszky Gábor idején dúló szemlélet uralkodik ma a budapesti városházán, ahol olyan szakértők és tanácsadók adják egymásnak a kilincset, akik már a budapesti villamosritkítás és megszüntetési hullámban is részt vettek már, így elévülhetetlen érdemeket szereztek a főváros közlekedésének szétverésében.
És még egy érv, hogy Budapesten tombol a múlt: a fővárosban utoljára egy bizonyos Hagyó Miklós tervezett és hajtott volna jelentős járatritkítást, akkor azt társadalmi összefogásnak sikerült megakadályozni.