És egyébként is, ki a rasszista? Az rasszista-e aki végigutazza a világot, közös élményeket gyűjt a világ különböző nációiból származó idegenekkel, ismerősökkel, majd miután landol a repülője szeretett kis hazánkban és beül egy kocsmába a barátokkal, hogy elmesélje élményeit beleköt egy színes bőrű fiatalember és ezután a világutazónk kijelenti, hogy ő utálja a cigányokat.
Vagy vegyünk egy másik példát. Még egyetemista koromban dolgoztam az Egyesült Államokban, és mivel nem sikerült a gyerektáborban halálra keresnem magam, ezért a barátaimmal úgy döntöttünk, hogy a New York-i szállásunkat a lehető legolcsóbban fogjuk megoldani és a néger lakosságáról és a magas bűnözési/gyilkossági statisztikákról híres Harlemben foglaltunk szállást, a helyi ismerőseink ódzkodása ellenére. Való igaz, egy fehér arc sem jött velünk szembe, mikor reggel kiléptünk az utcára, de nem féltem, egy pillanatig sem féltem. Aztán hazajöttem és a városban egyedül sétáltam este, amikor már messziről láttam, hogy két cigány jön velem szembe. A gyomrom összeszorult és rögtön védekező mechanizmusba váltott a testem. Ez rasszizmus?
Már akkor elgondolkodtam rajta, hogy miért félek. Nem hallottam, nem mondták, nem tanították, hanem megtanultam a saját bőrömön, hogy ezt kell tennem. Félnem kell. Mert ok nélkül belém kötnek, beszólnak, meglökdösnek és csak a kedvükön múlik, hogy meddig mennek el.
Valószínűleg a charlottesville-i fajvédők is ezekből az érzésekből indultak el egyszer. Az más kérdés, hogy kiben hogy csapódnak le ezek a félelmek és tapasztalatok, vannak akik egyszerű undorral és hallgatag belenyugvással kezelik ezt, vannak akik határozott fellépéssel csoportszellemmel próbálnak fordítani a helyzeten. Vannak akikben a gyűlölet eszméket szül és általánosításhoz vezet.
Ahogy van Amerikában négerbűnözés, úgy van Magyarországon cigánybűnözés, szemet hunyhatunk felette, a szőnyeg alá söpörhetjük, de nem rejtegethetjük ezeket az érzéseket a végtelenségig, mert előbb-utóbb a felszínre törnek.
És nem, ez nem rasszizmus! Ez a viselkedésminta alapján szerzett tapasztalatok lenyomata. Nem véletlen, hogy az Independent felmérése óriási szórást mutat a különböző rasszok és vallásúak elfogadottságában. Messze a legelutasítottabbak a cigányok és a muszlimok, ők is főként a kelet- és dél-európai régióban.
Az első afro-amerikai elnök charlottesville-i eseményekre reagáló tweetter bejegyzése, ami jelen pillanatig 3 millió lájkkal és 1,2 millió retweettel a valaha volt legkedveltebb tweetté vált, egy olyan liberális eszmét közvetít, ami valóban az emberiség békéjét elhozó irány lehetne.
"No one is born hating another person because of the color of his skin or his background or his religion..." pic.twitter.com/InZ58zkoAm
— Barack Obama (@BarackObama) 2017. augusztus 13.
Csak lehetne, mert a liberalizmussal mindig is az volt a baj, hogy egy olyan idealista álomvilágba ringatta híveit, amik figyelmen kívül hagyták az emberi természetet. Miközben a sokszínűséget támogatták, bizonyos színeket mindig leradíroztak a palettáról és elbagatellizáltak problémákat, gyűlölködéssel bélyegezve meg az ellenük felszólaló csoportokat. Viszont ismét csak hangsúlyozni tudom, hogy a gyűlöletet nem tanuljuk, hanem a gyűlöletet kiváltják.
Ezért teljesen egyetértek Obama első tweetjével, ami egyébként Nelson Mandela Hosszú út a szabadságig című életrajzi kötetéből való idézet:
"Senki sem születik úgy, hogy egy másik embert bőrszíne, származása, vagy a vallása miatt utál."
Azonban a folytatás, miszerint
"[a]z embereknek tanulniuk kell a gyűlöletet, de ha gyűlölni meg tudnak tanulni, akkor szeretni is meg lehet tanítani őket. Mert a szeretet természetesebben fakad az emberi szívből az ellentétjénél"
már nem állja meg a helyét. A szeretetet és elfogadást sem tanulni, hanem kiérdemelni kell.