Bár a Metró KDSZ elnöke azért nem akarta túlságosan drámainak feltüntetni a helyzetet. Gulyás Attila a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott:
"Olyan munkák csúsznak, amelyek a színfalak mögött is elvégezhetők, és nem zavarják az utasokat."
Kifejtette: a pályabiztosító, a gépészeti és a szellőzőberendezések, valamint a tűzvédelem működésének tesztelésére csak akkor kerülhet sor, ha feszültség alá helyezik a pályát, ez pedig leghamarabb március elején kezdődhet.
A szakasz átadása után a tervek szerint egy hétig a 3-as metró teljes vonalán közlekednek a szerelvények, majd ezt követően zárják le a déli részt a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad téri megálló között.
Az északi szakaszon normál üzemidőben zajlik a közlekedés, de a középsőn vasárnaponként vágányzár lesz a pályafelújítás folyamatossága miatt.
A déli szakasz lezárásakor egy vágányt szabadon kell hagyni, mert azon jutnak el reggel a szerelvények a nyitott Újpest–Nagyvárad tér szakaszra, este pedig a Kőér utcai kocsiszínbe. Az áthaladásokhoz szükséges többletlétszámot túlórákkal oldják meg.
Fáj az igazság?
A szakszervezeti elnök nyilatkozata elég volt ahhoz, hogy felnyomja a pumpát a BKV-nál. Bolla Tibor elnök-vezérigazgató sértett hangvételű közleményében úgy fogalmazott:
"A szakszervezetek szakmailag nem jogosultak a BKV Zrt. nevében megnyilvánulni, nyilatkozatokat adni és nem kompetensek szakmai kérdésekben a nyilvánosság előtt állást foglalni."
Szerinte csak a "BKV Zrt. által közölt hírek, közlemények tekinthetők hivatalos információnak", az egyéb felületeken megjelenő információk, közlemények, hírek pedig "nem a BKV Zrt. hivatalos állásfoglalását tükrözik". Hozzátette:
"A kivitelező biztosította a BKV Zrt-t a szerződés szerinti határidőre történő befejezésről."
Ahogy arról korábban az Alfahír is beszámolt, a közlekedési vállalat vezetője a bérfejlesztések kapcsán már nem reagál ilyen gyorsan a szakszervezetek közleményeire:
BKV-s szakszervezeti vezető: az alacsony bérekkel akarják túlórára kényszeríteni a dolgozókat
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója még decemberben ígéretet tett arra, hogy a közlekedési vállalatnál január végére megkötik a bérmegállapodást a dolgozókkal, ennek azonban egyelőre se híre, se hamva. Az egyik legtekintélyesebb budapesti közlekedési szakszervezet vezetője viszont nem örül a tétovázásnak. Naszályi Gábor szerint ahelyett, hogy az embereket megpróbálják belekényszeríteni a túlórázásba, béremelésre és élhető fizetésekre lenne szükség.
Az egész felújítási projekt csúszásokkal terhelt
Emlékezetes, hogy a 3-as metró rekonstrukciója már a projekt kezdetén egy jókora csúszással indult:
Tarlós István főpolgármester eredetileg ugyanis 2017 májusára-júniusára ígérte az északi szakasz (az Újpest-Központ és a Lehel tér állomások között) felújításának kezdetét.
Ebből lett aztán október vége-november eleje, mivel csak 2017 augusztusára sikerült kivitelezőt találni a projekthez, és végül 2017. november 6-án startolhatott el a nagyszabású fejlesztés.
Tavaly portálunk is beszámolt arról, hogy eredetileg már az országgyűlési választások előtt meg akarták tartani a felújított északi szakasz próbaüzemét, de már akkor is úgy tűnt, hogy ez a 2019-es önkormányzati választásokig sem jön össze.
Az akkori információk szerint a határidőt azért nem tudják tartani, mert több a javítási feladat, mint ami az eredeti ütemterven szerepelt, a tender kiírását megelőzően ugyanis nem tudták alaposan elvégezni a feltáró munkákat. Ezért az átadás-átvétel akár hónapokig is elhúzódhat.
A kockázat elvileg a kivitelező vállalkozót terheli, a főváros viszont már akkor is attól tartott, hogy a Strabag Budapestre terheli majd a többletköltség egy részét. Az önkormányzatnak erre viszont semmilyen tartaléka nincs.
De a tenderekkel sincs szerencséje a fővárosnak: Tarlós Istvánék már a 2016-os első pályázatkiírástól kezdve képtelenek kivitelezőt találni a 3-as metró középső (a Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások közötti), illetve déli (a Nagyvárad tér és a Kőbánya-Kispest állomások közötti) szakaszára.
A középső szakaszra utoljára tavaly novemberben írtak ki pályázatot, melyet decemberben módosítottak, a déli szakaszra pedig 2018 február 6-án hirdettek tendert.
A pályázatok sikertelenségének oka, hogy eddig csak olyan cégek jelentkeztek a projektre, melyek a megszabott árnál drágábban végezték volna a felújítási munkálatokat.
Az évek óta tartó szerencsétlenkedés fényében csoda lenne, ha most nem lenne csúszás a projektben. Ami az összképet illeti, különösen aggasztó, hogy a fővárosi önkormányzat 2019-ben csak hitelből lesz képes fenntartani a város működését. Ez pedig a metrófelújítás folytatására nézve sem jelent túl sok jót.
Hónapokat csúszhat a hármas metró felújítása, ha az ára is nő, Budapest nem tudja kifizetni
A lap értesülései szerint a próbaüzem karácsonykor kezdődhet meg, az átadás-átvétel hónapokig is elhúzódhat.A határidőt azért nem tudják tartani, mert több a javítási feladat, mint ami az eredeti ütemterven szerepelt, a tender kiírását megelőzően ugyanis nem tudták alaposan elvégezni a feltáró munkákat.A kockázat elvileg a kivitelező vállalkozót terheli, az önkormányzat viszont attól tart, hogy a Strabag a városra próbálja majd terhelni a többletköltség egy részét.