Az Állami Számvevőszék elnöke szerint "kényelmi kérdés" a légkondicionált 3-as metró

Az Állami Számvevőszék elnöke szerint "kényelmi kérdés" a légkondicionált 3-as metró

Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke az 57. Közgazdász-vándorgyűlésen, Nyíregyházán többek között azt mondta: össze kell kapcsolni a klímavédelmet a versenyképességgel, klímabarát technológiákat kell bevezetni. Szerinte klímavédelmi szempontból nem biztos, hogy a legátgondoltabb döntés, hogy a 3-as metrón legyen légkondi - írja a Portfolio.hu.

Az ellenzéki pártokat sorra szanaszéjjel büntető volt fideszes politikus szerint a klímavédelem és a versenyképesség csak akkor kapcsolható össze, ha megnő a kereslet a klímavédelmi termékek és szolgáltatások iránt. Megjegyezte, hogy nagyon fontos, hogy minél hamarabb és minél szélesebb körben elterjedjenek a klímabarát technológiák.

Az ÁSZ elnöke mellékesen megjegyezte, hogy "az utóbbi időben egyre többen kérik, hogy legyen a 3-as metrón légkondi, holott ez csupán társadalmi habitus és kényelem kérdése, de abba sokan nem gondolnak bele, hogy a légkondicionálás mennyi energiát visz el és mindez hogyan hat a környezetre"

- mondta Domokos László.

Mint ismert, az állami vezetők légkondicionált állami autókkal közlekednek a városban, miközben eszükbe sem jut lemenni a naponta félmillió ember által használt katlanba, vagyis valójában a klímakérdés csupán addig foglalkoztatja őket, amíg nem a saját kényelmi kérdésükké válik.

Persze Domokos Lászlónak nyilván halvány fogalma sincs arról, hogy milyen egészségügyi kockázata van egy 40 fokos, zárt, levegőtlen szerelvényben összepréselődve utazni és izzadságot cserélni vagy éppenséggel lehúzni a vezetőfülkében egy nyolc órás műszakot.

A metró mellett hasonló "kényelmi kérdés" uralkodik a felszínen is, a buszokon, villamosokon mind az utasok mind a dolgozók szenvednek a hőségtől:

Negyven fokos buszokon pácolódnak az utasok a fővárosban

Persze ez még kellemes tavaszi idő az egyik villamos vezetőfülkéjéhez képest: ott 50 fokot is mértek már. Péntek délután egyik busz klímája sem működött a Széll Kálmán térről induló 4-6-os villamospótló járaton - derül ki a Közlekedő Tömeg Egyesület felméréséből.

ÁSZ: Domokos László nem mondta, hogy nincs szükség fejlesztésre

Cikkünk megjelenését követően az Állami Számvevőszék közleményt adott ki. Álláspontjukat természetesen változtatás nélkül közöljük.

"Domokos László az eseményen többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy a klímaváltozással kapcsolatos dilemmák rendkívül összetettek, és a klímaváltozás okozta kihívások komplex, számos szempontra kiterjedő értékelést igényelnek.

Domokos László az előadásában úgy fogalmazott: „az államnak, illetve a közszférának meghatározó szerepe van a klímavédelmi célok elérésében, ezáltal pedig a versenyképesség erősítésében. Rámutatott: az állami szervek kereslete döntő részben közbeszerzési ajánlatkérések formájában jelenik meg a gazdaságban. Ezért kulcskérdés, hogy a közbeszerzések esetében kellő prioritást kap-e a klímavédelem – hangsúlyozta Domokos László. Hozzátette azt is ugyanakkor, hogy ezen a ponton a társadalmi igények és a klímavédelmi szempontok akár szembe is kerülhetnek egymással.

Az ÁSZ elnöke a budapesti 3-as metróvonal szerelvényeinek légkondicionálásával kapcsolatos vitákat hozta fel példaként. Domokos László arra világított rá, hogy a metrókocsik hűtése az utasok számára alapvetően kényelmi kérdés, aminek ugyanakkor komoly energetikai, vagyis klímaterhelési vonatkozásai, hatásai is vannak.

Domokos László az előadásában nem foglalt állást a 3-as metró szerelvényeinek klimatizálásával kapcsolatban – tehát semmi olyasmit nem mondott, nincs szükség a fejlesztésre, hanem arra irányította rá a figyelmet, hogy több nézőpontból kell megközelíteni a kérdést. Az ÁSZ elnöke az aktuális példán keresztül felhívta a figyelmet arra, hogy a társadalmi igényeket – adott esetben jogos társadalmi igényeket – kielégítő közösségi fejlesztések, beruházások ellentétesek lehetnek a klímavédelmi, úgynevezett «zöld» célok elérésével, illetve hogy ennek jelentős közpénzügyi vonatkozásai is vannak."