A több mint ezer dolgozó kétórás figyelemfelkeltő munkabeszüntetést tartott déli 12 órától. Az új kollektív szerződésről - kisebb megszakításokkal - decemberig folytak a tárgyalások, de nem jutottak egyezségre. Ennek egyik oka az, hogy a szakszervezet szerint a munkáltató az üzem régi dolgozóitól elvett juttatásokból kívánja fedezni az újonnan belépők jövedelmének növelését, amit a dolgozói érdekképviselet igazságtalannak tart.
Azok a több évtizede a gyárban dolgozó munkavállalók kerülnek rosszabb helyzetbe, akik két válságon keresztül is kitartottak, tavaly tavasszal pedig lemondtak bérük jelentős részéről
- mondta az MTI-nek Hajdú Roland, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség helyi szervezete, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára.
2020-ban a munkavállalók lemondtak a bérük egy részéről, hogy megtarthassák állásukat. A Continental ennek ellenére tavaly több száz fős létszámleépítést hajtott végre Magyarországi leányvállalatánál. A koronavírus első hullámában a cég a termelés visszafogása miatt heti négynapos munkarendre állt át, ezzel együtt pedig minimum 20 százalékos fizetéscsökkentést ajánlott fel a dolgozóknak.
Az elvont juttatásokat a dolgozók azóta sem kapták vissza, miközben a munkáltató magasabb teljesítményt vár el, amit a járvány idején nagyon nehéz teljesíteni
tette hozzá Hajdú Roland.
Közel 1100-an csatlakoztak a sztrájkhoz
- közölte Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke, aki jelezte, a sztrájkkal nem a károkozás a céljuk, hanem a figyelemfelhívás, mert szerinte országszerte tendencia, hogy az autóiparban a munkáltatók felmondják a kollektív szerződést, és csökken a dolgozók érdekérvényesítő képessége.
A 2015-ben 1 milliárd forint állami támogatásban részesülő Continental, közleményben tudatta, a sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is zajlanak az egyeztetések.
A cég szerint 120-an sztrájkoltak
"A makói gyárunkban a kollektív szerződés megújítása 2020 júliusában vette kezdetét és három szakszervezet, az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet), az MTSZSZ (Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervzete) és a CDFSZ (Contitech Dolgozók Független Szakszervezete)
együttműködésével folytatódtak az egyeztetések a tavalyi év végéig, amikor a MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet) visszalépett a tárgyalásoktól, majd idén februárban sztrájkbizottságot alakított. Új kollektív szerződés a fent megnevezett három szakszervezet és a munkáltató közös megállapodásának eredményeként jöhet létre.
A Contitech Fluid Automotive Hungária Kft., mint munkáltató elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről. Továbbra is arra törekszünk, hogy mukatársainkkal együtt tudjuk makói telephelyünk versenyképességét javítani, és ezzel a gyár hosszú távú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések.
A mai napon tájékoztatást kaptunk az MGSZ (Makói Gumiipari Szakszervezet) részéről a tervezett figyelmezetető szrájkról, melyet várhatóan két óra hosszan tartanak meg 2021. február 17- én. Munkáltatóként tiszteletben tartjuk munkatársaink jogát a figyelmeztető sztrájk kezdeményezésére vonatkozóan" - közölte lapunkkal Hornyacsek Zoltán, Országos vállalati kommunikációs vezető.