A Political Capital külsős szakértőkkel készített Álszent antikapitalisták címmel megjelent tanulmánya megállapította, hogy a gyógyszeripart profitéhséggel vádoló, a koronavírussal és az oltásokkal kapcsolatos összeesküvéseket és áltudományos alternatív gyógymódokat népszerűsítő oldalak és üzemeltetőik mind az oldalkattintások után fizető online hirdetések révén, mind termékeik árusításából jelentős profitra tesznek szert.
Az álhíreket, összeesküvés-elméleteket és áltudományos tartalmakat terjesztő oldalak, valamint az azokhoz kapcsolódó közösségimédia-platformok egy jelentős részének célja a kattintásokon keresztüli profitszerzés.
Ez az összeg az RTL Klub 2020-as teljes évi, hivatalosan közölt reklámbevételének a másfélszerese.
A dezinformációt terjesztő portálok népszerűségét jelentősen megdobta a pandémia, amely mind az online eltöltött időt, mind az online kereskedelem volumenét megdobta, illetve az intenzív politikai kampány is tovább emelte az online hirdetések árát.
Azt nehéz megállapítani, hogy a jelentős bevételek kiket gazdagítanak, ugyanis ezen a portáloknál jellemzően nem ismertek az oldalak készítői, nem rendelkeznek impresszummal.
Mivel az online hirdetési piacon a nagyvállalatok jelentős pénzeket költenek, akaratlanul is ők válnak az alternatív gyógymódokat és oltásellenes tartalmakat népszerűsítő, kattintásvadász oldalak fő szponzoraivá. A Political Capital ezt úgy szeretné orvosolni, hogy közzétették azon oldalak listáját, melyek így a hirdetések feladása során kizárhatóak lesznek a reklámokkal célzott felületek közül, ezzel elvágva ezen oldalakat pénzügyi forrásaiktól.
A nagy bevételek ellenére az alternatív medicinák és az áltudományos szerek terjesztőit egyfajta álszent antikapitalizmus jellemzi. A „gyógyszermaffia” ellen lépnek fel, miközben ő maguk anyagi és politikai érdekektől vezérelve teszik marketingjük hatékony eszközévé a dezinformáció terjesztését.
A teljes tanulmányt ITT tudja elolvasni.