A Közbeszerzési Hatóság honlapján múlt hét szerdán jelent meg egy hirdetmény, amelynek tanúsága szerint a Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft az önkormányzat nevében egy keretmegállapodás megkötésére ír ki közbeszerzési eljárást. A kontraktust két évre kötnék meg a város tulajdonában, vagy kezelésében álló ingatlanok „építési, illetve építési jellegű felújítási, fenntartási munkáinak ellátására". Ebben benne van „a közterületi utak, járdák, burkolatok, a közművek, különféle vízelvezetők, a közvilágítás, a közterületi zöldfelületek különböző munkáinak ellátása” is.
A nyertes céggel minden egyes esetben külön szerződést fognak kötni, ezekre azonban már
nem kell külön közbeszerzési eljárást kiírni.
Vagyis a győztes mindent visz. Mégpedig nem is keveset. A pályázatban évi egymilliárd forintos keretösszeget jelöltek meg. Hozzáteszik azt is, hogy "az egyedi szerződések értéke előzetesen nem meghatározható”, ám leszögezik, hogy„előreláthatóan a mindenkori uniós értékhatárt egyik esetben sem éri el". Vagyis külön ügyelnek majd rá, hogy véletlenül se kelljen kötelező jelleggel lefolytatni a közbeszerzési procedúrát.
Sőt, arra is van lehetőség, hogy a két esztendőre szóló keretszerződést
két alkalommal, egy-egy évre meghosszabbíthassák.
Igen csak iparkodnia kell annak, aki szeretné megcsípni az üzletet. Az összesen kétmilliárd (hosszabbítás esetén négymilliárd) forint sorsáról döntő procedúrában ugyanis
a pályázati anyag benyújtására összesen két hét áll rendelkezésre.
A hirdetmény május 4-én jelent meg, a pályázati anyagot pedig 17-ig kell leadni. Ám nem elég, ha valaki gyors – gazdagnak is kell lenni.
A pályázónak ugyanis az előző üzleti évben legalább egymilliárd forintnyi bevételt kell felmutatnia közbeszerzés tárgya szerinti tevékenységből (vagyis építési, illetve fenntartási munkákból). Ám még ez is kevés, ha a tavalyi árbevétele nem éri el a kétmilliárd forintot.
Maga a keretszerződés egyébként nem ördögtől való elképzelés. Hiszen az ingatlanokban bármikor tönkre mehet valami, és ezek javítására, vagy pótlására tendert kiírni valóban kínosan hosszú folyamat lenne. Önmagában az se baj, ha az önkormányzati épületek fenntartását ugyanaz a cég végzi, hiszen az esetek nagy részében ez is gyorsítja, egyszerűsíti az ügymenetet. Az azonban már elgondolkodtató, hogy
egy negyvenezer fős település tényleg évi egymilliárd forintot költ karbantartásra?
Hogy ezen a szinten mekkora összeget jelent, azt jól mutatja, hogy Dunakeszi 2016-os költségvetésének teljes főösszege 6,4 milliárd forint, ebből működési költségekre 4 milliárdot szánnak. Ennek
az egynegyedét készülnek most kifizetni egyetlen cégnek,
méghozzá két, vagy akár négy egymást követő esztendőben.
Nyomtalanul
Persze elképzelhető, hogy Dunakeszi olyan furcsa hely, ahol az aszfalt, a beton, a nyílászárók, vagy a villanykörték az országos átlag sokszorosába kerülnek. Egyébként tényleg nem lehetetlen, hogy a Pest megyei városban valóban működik egy sajátos fekete lyuk, amelyben nem csak jelentős összegek, de egész önkormányzati alapítványok is eltűnnek.
Ősszel derült ugyanis ki, hogy a több mint 1,5 milliárd forintnyi közpénzből gazdálkodó Dunakeszi Úthálózatáért Közalapítvány egyszerűen nyomtalanul eltűnt. Varga Zoltán Péter jobbikos képviselő hiába érdeklődött a város által alapított Közalapítványról. A szervezetéről - bár az önkormányzat címére van bejegyezve - ott nem tudnak semmit, a városi honlapon pedig adatai hiányosan, pénzügyei pedig semmilyen formában nem elérhetők.
Varga, Hegedűs Lorántné országgyűlési képviselővel közösen az adatigényléshez kötődő polgári pereken túl büntetőfeljelentést is tett, melynek nyomán az ügyészség novemberben nyomozást rendelt el.