Az első negyedévben elkövetett 24 esetet követően, a második negyedévben tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma, így 2024-ben már 55 esetben érte atrocitás őket munkavégzés közben – írta a társaság sajtóközelményében.
A MÁV-START-nál dolgozó közfeladatot ellátó személy elleni erőszakos cselekedetek száma sokat csökkent az elmúlt pár évben, sajnos azonban 2023-ban 40 százalékos növekedés volt tapasztalható, tavaly 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók. Az idei első félévben, július közepéig már 55 eset történt, ebből 30 alkalom tettlegesség, 23 tettleges becsületsértés, két esetben pedig nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedtek a kalauzok.
A szóbeli fenyegetéseken túl előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót, az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót
– írták.
Idén a legtöbb eset, szám szerint 11, májusban történt, míg februárban és júniusban 10-10 alkalommal bántalmazták a munkájukat végző jegyellenőröket – emelte ki a sajtóközlemény. A legproblémásabb vonal a Budapest-Vác-Szob, ahol kilenc incidens történt, a Budapest-Cegléd vonalon pedig hat. Megyei tekintetben egyértelműen Pest megye emelkedik ki, itt történt az esetek több mint fele július közepéig. Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron vármegyékben 4-4, Fejér és Somogy vármegyékben 3-3 bántalmazás történt idén.
A MÁV-VOLÁN-csoport podcastjében, a Menetközben legújabb adásában Nagy Piroska püspökladányi és Czine László mátészalkai jegyvizsgálók meséltek az átélt traumáikról.
Legtöbb atrocitást a menetjegy nélküli utasok okozzák, akikkel van, hogy szóváltásba kerül az ember. Több esetben rendőrségi feljelentést is kellett tennem
– mondta el Czine László, vezető jegyvizsgáló a testkamerák hasznosságával kapcsolatban.
„A testkamerát nagyon szeretem és nagyon hasznosnak ítélem, elrettentő ereje van a renitens utasokkal szembe. Elmondható, hogy azok az utasok, akik megtámadják a jegyvizsgálót valamilyen befolyásoltság alatt állnak” – tette hozzá.
Nagy Piroska, vezető jegyvizsgáló az őt ért támadásra így emlékszik vissza:
A kolléganőmnek segítettem egy jegy nélküli hölggyel szemben intézkedni, mikor egyszer csak nekem ugrott, tépett, rúgott, mart és harapott is, egy másik utas szedte le rólam. Sajnos, ez a munkánk része, hogy leköpnek, verbálisan bántalmaznak.
A MÁV-VOLÁN-csoport a munkatársai ellen elkövetett erőszak – akár szóbeli, akár fizikai bántalmazásról van szó – minden formáját elítéli, és minden egyes esetben rendőrségi feljelentést tesz – hangsúlyozta a társaság.
A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket.
A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után
– emelte ki a MÁV sajtóközleménye.
A MÁV-VOLÁN-csoport célja, hogy munkatársai biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen egy bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül.
Legtöbbször az utazási jogosultságok ellenőrzésekor alakulnak ki konfliktusok, amikor az utazni szándékozó személynek nincs menetjegye vagy nem a megfelelő menetjeggyel rendelkezik, és azt a helyszínen sem kívánja megvásárolni.
A bántalmazó és garázda viselkedés a fizikai sérülések mellett lelki traumát okoz az áldozatoknak, és az utasok biztonságérzetét is rontja – összegezték.
(Címlapkép: Czine László vezető jegyvizsgáló mutatja testkameráját és a felvételre figyelmeztető kártyáját a bemutató sajtótájékoztatón, a Keleti pályaudvaron 2019. augusztus 30-án. MTI/Kovács Tamás)