Egyre súlyosabb probléma az iskolai erőszak Magyarországon

A kormány elhibázott lépései is hozzájárulnak az iskolai erőszak terjedéséhez, melynek kezelését és megoldását már nem lehet csak a pedagógusoktól várni.

Az ellenzéki politikus köszönetet mondott azoknak a szakembereknek, akik akár tudományos, akár a hétköznapi gyakorlati szinten foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Úgy látja, hogy szinte minden iskolát érint a probléma, a gyerekek többsége pedig már elszenvedője volt az iskolai erőszaknak. Az alfahir.hu, a Magyar Nemzet, továbbá Buda Mariann által közölt elemzésekből pedig tisztán látszik, hogy a jelenlegi keretek között már nem kezelhető az iskolai erőszak.

Amennyiben a kormány stabil megélhetést, kiszámítható jövőt biztosítana a családok számára, úgy a gyerekek is sokkal kiegyensúlyozottabb háttérrel rendelkeznének, és valószínűleg csökkenne az iskolai agresszivitás is - hangsúlyozta a politikus. Hozzátette: különösen elhibázott lépése volt a kormánynak a pedagógusok adminisztratív feladatokkal történő leterhelése, mert így kevesebb idejük jut a gyerekkel való foglalkozásra.

A Jobbik képviselője szerint már az óvodában is meg fognak jelenni az olyan konfliktusok, amik eddig nem voltak jellemzőek. Az iskolai erőszak problémájának kezelése - amely elsősorban a szakiskolákat, és regionális eloszlásban az észak-alföldi régiót sújtja a leginkább - azért rendkívül nehéz feladat, mert számos szakterületen dolgoznak azok, aki érintettek lehetnek ennek visszaszorításában és megelőzésében.

Dúró Dóra úgy látja: a probléma megoldását már nem lehet kizárólag a pedagógusoktól várni. A szülők mellett az iskola pszichológus, a szociális rendszer munkatársai, végső esetben pedig a rendőrség, az ügyészség és a bíróság is érintett lehet. Bizonyos tabuk ledöntését is elengedhetetlennek tartja: Amennyiben a többség érdekében szükség van arra, hogy egyes gyerekek vagy szülők jogait korlátozzák, akkor ezt meg kell tenni. Hozzátette: az iskolai erőszak spontán szegregációhoz vezethet, az ezt elszenvedő gyerekeket ugyanis szüleik másik iskolába írathatják. A Jobbik szerint a szakemberek tekintetében differenciált látásmódra van szükség, a problémás iskolákba több pszichológust és egyéb erőforrást kellene biztosítania az államnak.