Három és fél hónappal azt követően, hogy a táncegyüttes megszűnéséről cikkezett a sajtó, óriási közönségsiker volt az ExperiDance „feltámadása”. A népszerű társulat az egri Líceum udvarán adta elő Ezeregyév című koreográfiáját – mindenki legnagyobb megelégedésére.
Nem lehetett tudni, mi lesz az idén már tizenkilencedik évét taposó társulat, a vele együtt kemény munkával felépített ExperiDance brand sorsa. A két tulajdonos, Vona Tibor ügyvezető és Román Sándor művészeti vezető között feloldhatatlan(nak tűnő) ellentét alakult ki, ami idén április közepén csúcsosodott ki. Április 18-án a délelőtti órákban futótűzként terjedő (ál)hírként uralta a hazai médiát, hogy feloszlik a Magyar Termék Nagydíjat is magáénak tudó táncegyüttes, akkor lapunk számolt be elsőként arról, hogy erről szó sincs, a tulajdonosok nem döntöttek a feloszlatás mellett. A társulat közleménye szerint nyolc táncos távozása miatt nem kívántak „félig felkészült szereplőkkel” színpadra állni, „a repertoár bemutatása időszakosan lett csak leállítva”.
Nem oszlik fel az ExperiDance
Cáfolja az ExperiDance táncegyüttes menedzsmentje, hogy a feloszlatás mellett döntöttek volna. Az erre vonatkozó cikkek megjelenése előtt egyetlen újságíró sem kereste a tánckar vezetését, ezért közleményben ismertették az együttes helyzetét. Határozottan cáfolja az ExperiDance menedzsmentje azokat a sajtóértesüléseket, melyek a táncegyüttes feloszlásáról szólnak. Az Alfahírhez is eljuttatott közleményük szerint:
A népszerű tánckar – mint Vona Tibor június végi sajtótájékoztatóján fogalmazott – „egy hihetetlenül csodálatos emberi összekapaszkodás és emberi kezdeményezés” révén újra felépítette a művészeti vezetést, az alkotói stáb újra felállt, a konfliktus miatt korábban felmondott táncművészek pedig elkezdtek visszatérni a társulatba. Sőt, jogászok segítségével azt is megvizsgálták, hogy a Román Sándor mint az ExperiDance társtulajdonosa által koreografált előadások szellemi, szerzői és felhasználói jogai kinek a tulajdonát képezik.
Lesznek ExperiDance-előadások, de ezen a néven új produkció már nem születik
Elmérgesedett a vita az ExperiDance két alapító-tulajdonosa, Román Sándor művészeti vezető és Vona Tibor ügyvezető között. Román kemény hangvételű közleményben a gazdálkodást kérte számon az ügyvezetőn. Vona ma sajtótájékoztatón ismertette az utóbbi hónapokban a társulat körül történt eseményeket, egyúttal válaszolt is tulajdonostársa felvetéseire. A sajtótájékoztatón mi is ott voltunk.
Ilyen előzmények után érkeztünk Egerbe, hogy a három és fél hónapnyi kihagyás után újra színpadra lépő táncegyüttes Ezeregyév című darabját megtekintsük. Érkezésünkkor éppen a darab színpadlejáró próbája zajlott, ezt követően alkalmunk nyílt beszélgetni is a tánckar néhány tagjával. Kíváncsiak voltunk, mennyire viselte meg őket az áprilisi eset, az, hogy azóta nem lépett fel a társulat.
Ez egy ilyen helyzet volt, tőlünk függetlenül alakult ki
– mondta lapunknak Újszászi András, aki egyike volt az akkor távozott nyolc művésznek. Mint fogalmazott,
Ez különösen igaz azokra, akik eddig még nem voltak velük fellépni, izgatottak, hogy mi is lesz – tette hozzá. Elárulta, pár nappal korábban volt már egy közös jelmezes próba a RAM Colosseumban, ahol egy ugyanilyen paraméterekkel rendelkező színpadon próbáltak, annak a hangulata nagyon jó volt.
Nagyon boldog voltam, hogy visszahívtak, itt abszolút jó csapatmunka van
– nyilatkozta lapunknak a tánckarba csaknem öt év után visszatérő Kapitány Dorottya. Ő nem érzi gondnak a három és fél hónapos kihagyást, mert
az elmúlt másfél hónapban annyira összerázódott ez az új csapat, hogy egy szinte tökéletes arculatú előadást tudtunk kivitelezni
– mondta. Ő maga is izgult, de ez az a kellemes lámpaláz, mert
Mindenki, aki itt van, csak a tánc szeretete miatt csinálja ezeket a darabokat, és ez egy nagyon jó érzés! – húzta alá a művésznő. Azt is elárulta, nagyon boldog, hogy a most futó repertoárból a Fergetegesben Sisi szerepét újra játszhatja.
Ez nekem a szívem csücske volt!
– tette hozzá lelkesen.
Valóban, feszültségnek nyomát sem tapasztaltuk, amit az is bizonyít, hogy a tánckar jó pár tagja a lejáró próba és az előadás közti szünetet a közeli cukrászda teraszán szemmel láthatóan jó hangulatú fagyizással, kávézással töltötte.
Este azután meg is mutatták a táncosok, hogy mit is tudnak! A nézőtéren is érezhető volt a feszült várakozás, ami az előadás kezdetén egyből el is illant, a művészek felszabadultsága és darab iránti szeretete a közönség soraiba is átszivárgott.
Mikor elindult a visszaszámlálás tíztől, majdnem elsírtam magam!
– mesélte elérzékenyülve a produkciót megszervező stáb egyik tagja a szünetben. Vona Tibor ügyvezető ugyancsak a két felvonás közt arra a kérdésünkre, hogy a közönség ugyanazt a profi minőséget kapja-e, mint amit a korábbi ExperiDance-előadások alatt megszokott, tömören, de átszellemülve így válaszolt:
Nem! Sokkal jobbat!
A sikert nem kell magyarázni, az mindennél többet elárult, hogy négy vastapsra négy ráadást táncoltak el a fülledt nyári estén szemmel láthatóan kellemesen elfáradt táncosok. Az előadás legvégén pedig Vona a színpadon mondott köszönetet annak a stábnak, akik „alulról építkezve” megalkották az este sikerét, akik a legreménytelenebb helyzetben is hittek abban, hogy megmaradhat a társulat.
A Líceum udvarán jelen lévőktől pedig – függetlenül attól, hogy régi ExperiDance-rajngóként „betéve” ismerték-e a darabot vagy először látták – csak pozitív hangot lehetett hallani. Az ExperiDance újra a színpadon volt, mi pedig örülünk, hogy ez a magyar kulturális kincs nem lett konfliktusok áldozata.
Fotós kollégánk, Béli Balázs ugyancsak a helyszínen volt, és az alábbi képgaléria segítségével nyújt betekintést Olvasóinknak az előadás élményébe: