A téli teszteken még a Ferrari volt a leggyorsabb, abszolút favoritként érkeztek Ausztráliába, ahol aztán a Mercedes kiütötte őket. A címvédő istálló mérlege az idei szezonban: 5 futam, 5 kettős győzelem, az olasz csapat Bahreinben ugyan nyerésre állt, de Charles Leclerc technikai problémák miatt végül csak a harmadik helyen futott be. Barcelonában viszont már Verstappen révén a Red Bull is a Ferrari elé került, úgy, hogy a maranellói gárda szerint működtek saját fejlesztéseik.
Eleinte még a Mercedes, Mattia Binotto és a sportsajtó is úgy vélte, hogy a Ferrari egyszerűen nem tudja kihozni a maximumot az autójából. Most viszont teljesen más irányba kezdtek tapogatózni, már az olaszok csapatfőnöke sem zárja ki, hogy rossz utat választottak az alapkoncepciónál.
Első szárny
Szezon előtti interjúnkban Wéber Gábor is megemlítette az új első szárnyakat, amik meghatározzák az egész autó aerodinamikáját. Itt ellentétes tervezési filozófia irányába mozdult a címvédő és a kihívó:
- a Mercedes a minél nagyobb leszorítóerő termelését tartotta fontosnak
- míg a Ferrari inkább kifelé tereli a levegőt az első kerekektől, az orrtól a szárnyvég irányába vékonyuló lapok kevesebb leszorítóerőt generálnak, cserébe csökkentik a légellenállást
Binotto a motorsport.com-nak Barcelonában elismerte:
"sokat veszítünk mindegyik kanyarban, nem csupán az utolsó szektorban. Minden egyes kanyarban lassúak vagyunk. Nagy az alulkormányzottság. Csak a leszorítóerő áll emögött, vagy több annál? Ezt elemeznünk kell és megértenünk. Ha most következtetést akarnánk levonni, az biztosan téves következtetés lenne."
A lehetséges megfejtések között pedig már ő is felvillantotta a koncepciós hiba lehetőségét:
"napokra van szükség ahhoz, hogy rendes elemzést végezzünk, és próbáljuk megérteni: az egyensúlyról van szó, a leszorítóerőről vagy akár az autó koncepciójáról? Nem tudom, de úgy gondolom, nincs rá válaszunk."
Márpedig a Formula-1 fejlesztési versenyében a hibás alapkoncepciónál talán csak pont az a szituáció rosszabb, ha egy istállónak nincs válasza a saját - az elvártnál lassabb - tempójára.
Alapvető tervezési tévutakat év közben nagyon nehéz korrigálni, de Binotto szerint nem katasztrofális a helyzet:
"nem hiszem, hogy katasztrófa lenne, ahogy sokszor elmondtam már, fiatal csapat vagyunk és tanulási fázisban járunk. Ha a koncepció problémás, akkor sok minden függ attól, hogy mi a pontos gond, de egyes dolgokat egy szezonon belül is ki lehet javítani."
Toto Wolff elképzelhetőnek tartja
A Mercedes csapatfőnöke szerint nem kizárt, hogy saját irányvonaluk nagyobb teret ad a fejlesztésekre, az autó egyensúlyának jelentős változása nélkül.
"Ez mindenképpen érdekes gondolat. Láthattuk, hogy akik elöl voltak a téli tesztek során, egészen mások, mint akik most elöl vannak."
Ez néhány szakértő szerint arra is utalhat, hogy a Ferrari idei konstrukciója már télen a teljesítményplafon közelébe került, míg a Mercedesben és a Red Bullban jóval több potenciál volt.
Wolff még azt is hozzátette, hogy
"Két különféle aerodinamikai koncepciót láthattunk, tehát lehet benne igazság. A Formula-1-ben azonban sosem egy válasz van egy kérdésre, nincs csodafegyver, amely magyarázat a jó vagy rossz teljesítményre. Szerintem a kulcs az autó fejlesztése, az, hogy a fejlesztési lejtő meredek maradjon."