Vissza tud-e térni a csúcsra a Ferrari?

A pénteki szabadedzésekkel megkezdődik a 2019-es Formula-1-es világbajnokság. Miért csúszott a mezőny végére a Williams? Mit várhatunk az Alfa Romeo-Kimi Räikkönen házasságtól? Hol tart a Renault? Mire lehet képes a Honda? Gyorsabb a Ferrari a Mercedesnél? Wéber Gábor autóversenyzővel és F1-szakkommentátorral készítettünk egy hosszú, tesztek utáni-szezon előtti interjút.

Milyen technikai szabálymódosítások történtek tavalyhoz képest?

Főleg az első- és hátsószárnyakat, valamint az oldalelemeket érintő szabályozás változott. Önmagukban ezek nem hatalmas módosítások, de hatásukat tekintve komoly jelentőségük van, különösen az első szárnynak, ami alapvetően befolyásolja az autó körüli áramlásokat, ez sok áttervezést igényelt.

Milyen változások történtek a sportszabályzatban?

Néhány nappal ezelőtti módosítás, hogy a futamon elért leggyorsabb körért is adnak egy pontot, ha top10-ben végző versenyző érte el. Ennek komoly jelentősége nem lesz, de a futam utolsó harmadát kicsit megfűszerezheti. Ami még fontos, hogy az eddigi 105 kilogramm üzemanyag helyett 110 kilogrammot használhatnak fel egy futamon, de a csapatok valószínűleg optimalizálni fogják ezt. Eddig sem arról szólt a dolog, hogy a lehető legtöbb üzemanyagot használták, hanem a plusz kilók jelentette időveszteséget figyelembe véve optimalizálták a vitt üzemanyag mennyiségét.

Nézzük az erőviszonyokat. A tesztek alapján úgy tűnik, hogy a Williams le van maradva a mezőnytől, ráadásul néhány alkatrészüket szabálytalannak találta az FIA, ezután Paddy Lowe-t ideiglenesen ki is rúgták. Komolynak tűnik a zavar, mi a helyzet a legendás istállónál?

A lemaradás nem egyik pillanatról a másikra jött össze, nem felejtettek el hirtelen autót építeni. 2014-15-től gyűrűzik mostanáig, akkor már gondjaik voltak a tervezési filozófiával, talán későn vették észre a rossz irányt, ezért zsákutcába kerültek. Nem egyszerű behozni a lemaradást, ha tudnák, hogy mi a gyors megoldás, nyilván úgy cselekednének. A hozzáálláson szerintem változtatniuk kellene, kicsit talán a múltban élnek. Nincsenek a 2019-es színvonalon sem technikailag, sem gondolkodásmódban. Nem vagyok benne biztos, hogy teljesen Paddy Lowe volt a hibás a fejlesztések ügyében, persze technikai vezetőként komoly felelőssége van. Fel kell tenni azt a kérdést is, hogy Frank Williams lánya, Claire Williams mennyire ideális csapatvezető?

Robert Kubica visszatér, de jól láthatóan nem száz százalékos a korábban súlyosan megsérült karja. Mit várhatunk tőle?

Kubicát és a csapatot nem zavarja ez a dolog, ezért szerintem minket sem kell, hogy zavarjon. Nem foglalkoznék a karjával, újra a mezőny tagja, a teljesítménye alapján kell megítélni. Ha marketingszempontok miatt vetnék be, akkor már tavaly is ülést kapott volna. A szponzorai által hozott pénz természetesen számít, de többször is tesztelt a Williamsszel, így a teljesítménye is bekerült a serpenyőbe, amikor döntést hoztak. Az idei Williamsnél viszont nem lesz túl sok lehetősége megmutatni magát, valószínűleg a csapattársa lesz az egyetlen mérce.

Hol tart a Racing Pointtá vált Force India?

Nagyjából, ott ahol tavaly ilyenkor. Jellemzően későn készülnek el az új autóval, Ausztráliába tavaly félkész modellel érkeztek, évközben viszont mindig összeszedik magukat. A 2019-es autó alapjai már ott voltak a teszteken, de a friss aero csomag még nem, az majd Ausztráliában jön. Nincsenek olyan nehéz helyzetben, mint a Williams, messze nem is voltak annyira lassúak, mint Kubicáék. A középmezőnybe várom őket.

A Sauberből pedig Alfa Romeo lett és sztárpilóta is érkezett hozzájuk, Kimi Räikkönen személyében. Robbanthatnak?

Nem hiszem, hogy nagy durranás lesz. Tavaly komoly fejlődésen ment át a Sauber, ezt az ütemet nem lehet mindig tartani. Minél közelebb vagy az elejéhez, százalékosan annál inkább csökken a fejlődés. Kimivel rivaldafényt kapnak, figyelni fognak rájuk, de a sűrű középmezőnyben nehéz lesz előrébb jutni. A ferraris összefonódás sem lett sokkal erősebb a tavalyinál, de az kétségtelen, hogy az Alfa miatt több pénzük van. Ez viszont még mindig egy kiscsapat, ami a középcsapat státusz felé igyekszik. Az autón extravagáns megoldásaik vannak, de a teljesítmény Barcelonában nem volt kimagasló, szerintem az erőpályákon jók lehetnek, de túl nagy csodát ne várjunk tőlük.

És a McLarennél jöhet a Fernando Alonso nélküli csoda?

Évek óta komoly válságban vannak, de most mintha lenne egy kis fény az alagút végén. Sokat mentek, megbízhatónak tűnik az autó, bár a gyorsköreik inkább a sajtónak és a csapatmorálnak szóltak, kevés üzemanyaggal és a legnagyobb tapadást biztosító gumikon. Ha közel lesznek a gyári Renaulthoz, akkor már jó az irány. A középmezőny második felébe várom őket, de legalább nem lesznek annyira lemaradva, mint tavaly. Carlos Sainz talán hozhat nekik egy-egy komolyabb eredményt kaotikus futamokon.

Alonso lesben áll a versenyképes autóra várva?

Nem hiszem, hogy lesben állna, mert azonnal látja, hogy mennyire erős és gyors az autó. Neki a következő 1-2-3 évben bármikor van visszaút, de 2019-ben biztos, hogy nem történik meg.

Toro Rosso?

Erősebbnek tűnnek, mint tavaly. A Honda jól működik náluk, de a tavalyi gyors váltás miatt akkor még nem tudták rendesen optimalizálni az autót az új erőforrásra. Jobb tempóra képesek a McLarennél, a szezonkezdetnél a középmezőny első felében lehetnek, a fejlesztési versenyben viszont elképzelhető, hogy hátrébb csúsznak.

Danyiil Kvjatot jó ötlet visszahozni?

Kvjat mindig gyors volt, csak nem rendelkezett elég érett versenyzői intelligenciával ahhoz, hogy bizonyos helyzeteket kezeljen. A tempója megvan, ez nem kérdés. Ha benőtt a feje lágya, akkor sikeres lesz a visszatérés. Újonc csapattársa, Alexander Albon viszont az év meglepetése lehet szerintem, erős párost jelenthetnek. Albon azok közé tartozik, akiknek nem voltak annyira kimagasló eredményei a nevelőszériákban, mint például Lando Norrisnak vagy George Russellnek, a második vonalat képviselte a legjobbak között. Nyert futamokat, de senki nem őt tartotta az igazán nagy ígéretnek. Az ilyen pilóták viszont néha jobban ráéreznek az F1-re, mint a nevelőszériák legnagyobb sztárjai, Albonnál is valahogy ezt érzem most.

Mennyire lett Ferrari-klón a Haas idei autója?

Annyira, amennyire a szabályok megengedik, hogy egymás megoldásait használják. Ide sorolhatjuk a hidraulikus rendszert, a váltót, a motort, de az autójukon minden saját megoldás. Most az, hogy tervezésileg olyan irányt választanak, mint az a csapat, amelyiktől az előbb említett egységeket kapják, annyira nem meglepő. Nyilván ez az optimális nekik, miért mennének szembe vele? Az autótervezési filozófiájuk viszont van, amiben eltérő, például teljesen más utat választottak az első szárny esetében, mint a Ferrari. A tesztek alapján úgy tűnik, hogy jelenleg ők állnak a három nagy mögött a negyedik pozícióban, ráadásul meglehetősen egyértelműen. Meglátjuk, hogy Melbourne mit hoz, de a mostani számok alapján simán negyedik erő a Haas.

A Renault ennek nem örülhet. Cyril Abiteboul szerint szatellitcsapatok nélkül nincs esélyük a vb-címre, pedig nagyon szeretnének fellépni a Mercedes és a Ferrari szintjére. Élpilótájuk már van, Daniel Ricciardo személyében. Idén is elmarad az áttörés?

Cyril Abiteboul neve alatt már meglehetne írni a kifogások törvénykönyvét. Végtelen számú magyarázatot hallottunk már tőle arról, hogy miért nem tartanak ott, ahol kellene. Szerintem nem szatellitcsapatokra van szükség egy vb-címhez, hanem erős motorra és gyors autóra. A többi kit érdekel? A Renault nagyon szeretné magát élcsapatnak beállítani, de a teljesítményük középszerű. Nagy autógyártóról van szó, minden lehetőségük megvan, de már 2016 óta gyúrják ezt a tésztát. Azért a gyári visszatérés negyedik évében már nem a negyedik helyért kellene versenyezniük, hanem a középmezőnyt lehagyva az élmezőny felé haladni. A számok alapján most az 5-6. pozícióban állhatnak, de valószínűleg a Haasszal fognak csatázni a negyedik helyért, ahogy tavaly. Ricciardoval és ezzel a költségvetéssel ellentmondást nem tűrően kellene behúzniuk a negyedik helyet, de az élmezőnnyel szemben nem lesz esélyük. Az állítólag 40-50 lóerős motorteljesítmény növekedésre azért még kíváncsi vagyok, persze a többiek is tettek a tavalyihoz, kérdés, hogy ez mire lehet elég. Ha a Renault nagyon simán megveri a Haast és néha elcsípnek egy-egy dobogót, akkor szerintem már meglepetést okoztak. Valahogy titkon ebben reménykedhetnek ők is, de az F1 nem tündérmese.

Miért igazolt hozzájuk Ricciardo? Hamilton és a Mercedes története lebeg előtte vagy ennyi elég volt Verstappenből?

Szerintem nagyjából egyformán volt benne mindkét dolog. Verstappent erősebbnek érezhette, akár már a pályán is, ha az egész évet nézzük, akkor átlagban gyorsabb volt a holland az időmérőkön és a versenyeken is. Nem nevezném megfutamodásnak, csupán jól mérte fel a helyzetét, hogy ebben a felállásban nehéz lenne egyenlőséget tartania a csapatban, Verstappennek például a szerződése is előnyösebb. A Renault pedig nagy ambíciókkal és sok pénzzel kopogtatott be hozzá. Ez nagy csábítóerő, mármint nem csak az, hogy a fizetése a többszörösére nőtt, hanem az, hogy egy gyári csapatnál tudod, hogy szinte számolatlan mennyiségű pénz áll a fejlesztések rendelkezésére és a szponzorhiány miatt sem kell aggódni. Ezek fontos tényezők egy olyan versenyzőnek, aki egy ideje már benne van a sűrűjében és pontosan tudja, hogy mi kell a sikerhez. Ricciardo úgy látja, hogy egy autógyártó kell a világbajnoki címhez. Minimum közép, de inkább hosszútávú, stratégiai döntés volt ez részéről.

Volt csapata pedig a csúcsra igyekszik vissza a Hondával.

Ez valószínűleg csak a Hondán fog múlni. Tavaly már voltak bíztató jelek, de a felzárkózás és a jó jelek között egész komoly szakadék húzódik. Kérdés, hogy a Renault és a Honda mekkorát lépett előre tavalyhoz képest és ezt a teljesítményt mennyire tudják megbízhatóan hozni. Szerintem a Ferrari és a Mercedes szintjét leghamarabb 2020-ra, de inkább 2021-re érhetik csak el. A Red Bull szerint, ha már csak megfeleződne a lóerőhátrányuk, ott tartanának, ahol a két rivális csapat. A Red Bull rendkívül jól tud autót építeni és fejleszteni, ugyan nem gyártók, de abszolút nagycsapatnak számítanak, mind a pénzügyi lehetőségeiket, mind a technikai hátterüket, mind a mérnökcsapatot tekintve. Ebben az érában viszont jó motor nélkül nem nyerhetsz.

A Mercedesről meglehetősen vad találgatásokat olvashattunk. Nem kezdték túl erősen a tesztidőszakot, majd a második héten megjelentek egy szinte teljesen átalakított autóval, amivel előrébb is léptek. Szakírók ezután azt fejtegették, hogy a címvédő épített A és B autót is. Mennyire reális ez? Nem csak arról van szó, hogy az első verzió a 2018-as modell tuningolt változata volt és a második héten érkezett a friss autó?

Semmi realitása nincs annak, hogy A és B verziójú autót építettek. Az első a 2018-as frissített változata volt. Azért az új szabályok – ha szemmel nem is látható módon – de megváltoztatták az autóépítési alapokat, például nagyobb üzemanyagtartályt kellett beépíteni, ami minden másra hatással van a karosszéria alatt. Az első héten egy alap aero csomaggal jelentek meg, hogy legalább méréseket tudjanak végezni, ez egy köztes autó volt, nevezzük mondjuk 1/A-nak. Amivel második héten jelentkeztek, az már a 2019-es verzió. Ez a fejtegetés, hogy két autót építettek, komolytalan bulvárújságírói téma volt, nem lenne értelme ilyet tenni. Annyira gyors a fejlesztési ütem, hogy már a tesztek alatt is többféle verziót láthatunk, ahogy azt a szezonon belül már megszokhattuk, de nincs szó A és B modellről. Ráadásul miért lenne szükségük az A modellre, ha a B gyorsabb volt? Melyik pályákra vinnék a lassabb autót?

Bottas utolsó éve jön a Mercedesnél?

Egyértelműen benne van a pakliban, de a saját kezében van a sorsa. Kérdés, hogy van-e a tarsolyában még annyi teljesítmény, hogy meggyőzze a Mercedest. Őszintén szólva, eddig két éve volt egy világbajnok csapatnál, most jön a harmadik, ennél feljebb nem vágyhatsz az F1-ben, ha itt nem tudsz eleget mutatni, akkor nem biztos, hogy több lehetőséget érdemelsz egy élcsapatnál.

A Ferrarinál fontos személyi változás történt, Maurizo Arrivabene helyét Mattia Binotto vette át. Binotto állítólag azzal fenyegetőzött, ha Arrivabene marad, ő megy. Mi történt?

Sok mindent nem lehet tudni róla, házon belül zajlott ez, de az biztos, hogy nagyon eltérő karakterekről van szó. Binotto évtizedek óta az F1-ben dolgozik, Arrivabene a Philip Morristól érkezett ide, ez eleve feszültséget szülhetett, Binotto szerintem nem mindig vette komolyan Arrivabenét. Arrivabene csapatszervezési stílusa szerintem nagyon nem ült a Ferrarinál, nagyon merev és kellemetlen volt. Paddockbeli tapasztalataim alapján sem tudok sok jót mondani, olyanok voltak, mint egy apácazárda, néhány újságíró lézengett náluk, de semmire nem voltak nyitottak, a pilótákat szinte lehetetlen volt elérni, ahogy bárki mást is a csapatból. Nagyon zárkózottá és kicsit paranoiássá tette a csapatot Arrivabene, aki talán rá is játszott erre, állandóan szemmel vert, egy mosolyt nem tudtál kicsalni belőle. Binotto a légkör miatt akarhatott távozni, de abban nem vagyok biztos, hogy csapatvezetőnek ő a legjobb választás, mert ő egy mérnök. A technikai gárdát, a tervezőket, mérnököket kellene összefognia, de a csapatvezetés miatt sokkal több mindennel kell foglalkoznia, ami elterelheti a figyelmét a technikai irányításról, nem tudom, hogy ez hosszútávon mennyire lesz fenntartható.

A Ferrari vagy a Mercedes tűnik a favoritnak?

A Ferrari egyértelműen erősebbnek tűnik a tesztek alapján, három-négy tized előnyük lehet. Melbourne viszont más típusú pálya, mint Barcelona, a gumiműködés is kérdés lesz, lehet, hogy eltűnik a három-négy tized, lehet, hogy marad vagy növekszik. A kiindulópont viszont ez.

Érkezett néhány komoly tehetség az F1-be, Albonról már beszéltél, mi a helyzet Lando Norrisszal és George Russellel?

Russellt kicsit sajnálom, hogy ennyire gyenge Williams jut neki, ráadásul duplán nehéz a helyzete: ha nem győzi le Kubicát, akkor mindenki kritizálni fogja, ha viszont legyőzi, valószínűleg azt mondják majd, hogy nem nagy dolog, mert a lengyel már nem hozza a régi formáját. Erős F2-es bajnoki címmel érkezik, bele kell szoknia az F1-be, de annyira gyenge ez a Williams, hogy sokat nem is tud bukni, mert senki nem vár a csapattól semmit.

Ezzel szemben Norris karrierje már komoly károkat szenvedhet, ha nem hoz erős teljesítményt. Tavaly nem volt annyira jó éve az F2-ben, Carlos Sainz pedig kemény csapattárs. Sainzot még nehéz megítélni, hogy elsőszámú pilótaként mit tud nyújtani, de nem az a könnyű csapattárs típus, sok hasonló tulajdonsága van Verstappennel és nagyon győzni akar, Norrisnak ez meredek lehet. A McLarennel azért majd lehet néhányat villantani a középmezőnyben, de látjuk hogyan végződött a Vandoorne-sztori, ha nem tudod magad megmutatni, elásod az F1-es karriered.

Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Harmati András