A Magyar Közlönyben szerdán megjelent a kormány előző nap hozott határozata a környezetbarát budapesti járműbeszerzés támogatásáról. A kabinet döntésében leszögezi: a kormány kifejezetten támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a meglévő 61 milliárdos, szabad felhasználású hitelkeretéből 100 új trolit és villamost vásároljon a budapesti tömegközlekedés fejlesztése részeként.
A kormányhatározat megállapította, hogy a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben. A kormánydöntés azt is rögzíti, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést.
A kormánydöntés legfontosabb rendelkezése leszögezi, hogy a kormány kifejezetten támogatja, hogy a főváros a 61 milliárdos, szabadon felhasználható hitelkerete terhére haladéktalanul beszerezzen 51 opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 villamost.
Varga Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek elmondta, jó hír a budapestieknek, hogy a világ legnagyobb hitelminősítő intézete, az amerikai Moody's szeptember végén jó bizonyítványt adott a főváros pénzügyi-költségvetési helyzetéről.
A Moody's leszögezte, hogy Budapestnek nagyon szilárd a likviditási helyzete és ellenállóképes a gazdasága, ezért stabilról pozitívra minősítette fel pénzügyi értékelését.
Varga Mihály leszögezte, hogy nagyon sok város örülne annak, ha 224 milliárd forintnyi szabad pénzállománya lenne, ahogy azt Budapest esetében a Magyar Államkincstár adatai rögzítik.
"Budapestnek van 224 milliárd forint szabad pénzállománya, 61 milliárdos fejlesztési hitele és a kormány még 60 milliárd forint budapesti városfejlesztés magára vállalására és megvalósítására is javaslatot tett a városvezetésnek. Így bőségesen megvan a fedezete a járműbeszerzési program folytatásának, új trolik és villamosok megvásárlásának"
- fogalmazott Varga Mihály.
Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány megerősítette elkötelezettségét Budapest fejlesztése, a budapesti közösségi közlekedés és a fővárosi járműbeszerzési program támogatása iránt.
Az államtitkár leszögezte, hogy a budapesti közlekedés fejlesztésével a kormány három cél elérését támogatja: az emberek gyorsabban és kényelmesebben jussanak el céljukhoz, legyen kevesebb a dugó és legyen tisztább a levegő, kevesebb a környezetszennyezés. Fürjes Balázs emlékeztetett: mivel a fővárosnak van a kormány támogatásával korábban felvett, szabadon felhasználható 61 milliárd forint kedvező hitele az Európai Beruházási Banktól, ezért semmi szükség új hitel felvételére.
"A kormány megerősített támogatásával folytatódhat a budapesti járműpark korszerűsítése. A városvezetés megkapta, amit kért, így beszerezheti a trolikat és villamosokat, a kormány támogatja ebben. Politikai viták ide vagy oda, a budapestiek érdekében kutya kötelességünk az együttműködés"
- mondta.
Karácsony Gergely főpolgármester az elmúlt időszakban többször kijelentette, hogy mindössze egyetlen aláírást várnak a kormánytól a beruházás érdekében.
Ugyanakkor reagáló posztjában azt írta, valójában a reggeli határozat arról szól, hogy a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB) hitelkeretet használhatja csak járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza. De ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra, vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret.
Akkor tehát a kormány ezektől is megfosztaná Budapestet? Márpedig én egyik fejlesztésről se akarok lemondani..