Ott ugyanis kitiltják a belváros főutcájából az autókat.
Madrid polgármesterasszonya, Manuela Carmena bejelentette, hogy az önkormányzati ciklus végére, 2019 májusára a Gran Víáról teljesen kitiltják a személygépkocsikat, mindössze középen marad kétszer egy sáv a taxiknak, buszoknak és az áruszállító furgonoknak, az úttest többi részét megkapják kiszélesített járda formájában a gyalogosok, valamint a kerékpárosok - írja a Heti Válasz.
Az elmúlt húsz évben sok bátor forgalomcsillapítási beavatkozásra került sor Európában (időnként Amerikában is), de ilyen léptékű, egy egész város életét alapvetően megváltoztató átalakulásra talán még nem volt példa - idézi fel a lap. A Gran Vía fekvéséből következik, hogy ha innen kitiltják az autókat, akkor nem tudnak másfelé menni, nincs párhuzamos, belvárost átszelő főútvonal. A Gran Vía autómentesítése egyet jelent az egész belváros autómentesítésével.
Lefordítva Budapestre: a tervezett lépés olyan, mintha a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca tengelyt zárnák le teljes hosszában. Budapesten persze egy kósza forgalomcsillapítás is elemi tiltakozást vált ki a tömegközlekedést iszonyodva kerülő kisebbségből (a budapestiek többsége ugyanis tömegközlekedik), így ez nálunk finoman szólva is elképzelhetetlen. Főleg, hogy Budapest városvezetése még mindig az 1970-es éveket idéző egyéni közlekedést helyezi előtérbe.
Carmenának viszont sikerülhet elfogadtatnia a lépést. Madrid ugyanis évek óta rettenetes szmogtól szenved (ismerős), és a levegő minősége miatt rendszeresen behajtási tilalmat kell elrendelni. Decemberben kilenc napra teljesen lezárták a Gran Víát, amit az emberek rendkívül élveztek, a város azonnal belakta az utat, és az üzletek forgalma is fellendült. A Gran Vía abban is hasonlít a Rákóczi útra, hogy jelenleg se sétálni, se élni nem igazán lehet rajta, a forgalom miatt, aki csak teheti, messziről elkerüli.
Mint most a magyar főváros főutcájának becézett autópályán, a Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelyen.
Ez persze a csak és kizárólag autóban - és persze az autózásból fakadó óriási adóbevételekben gondolkodó magyar politikai elitet a legkevésbé sem zavarja, így nálunk egy ilyen, akár csak hasonló forgalomcsillapítás még ötlet szinten sem merülhet fel, különösen egy olyan városban, ahol még a villamospályára is ráeresztik a forgalmat, hogy
még véletlenül se legyen versenyképesebb a tömegközlekedés az autóforgalomnál.
Budapest közlekedése egy képen
Íme: A kozlekedotomeg.blog.hu készített egy részletes javaslatcsomagot a fonódó villamosok és a 9-es autóbuszok előnybe részesítéséről. Ennek lényege, hogy a ma a közúti forgalomban araszoló villamosokat - mivel roppant ügyesen ráeresztették az autókat a villamospályára - kiszabadítanák az autók okozta dugóból.