Kétmilliárd forint kenőpénzt fizetett az Alstom?

A napokban a negyedik Alstom-vezetőt vádolta meg a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal (Serious Fraud Office, SFO), hogy szerepe volt a BKV által megvásárolt Alstom metrókocsik korrupciós ügyében - írja az Index. Az SFO szerint négy Alstom-vezető más, egyelőre meg nem nevezett gyanúsítottal együtt 2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként korrupciós bűncselekményt megvalósítva 2,3 millió euróig terjedő összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV Zrt. tisztviselője vagy tisztviselői, ügynökei részére.
[fb_pages_codes:budapest]
Az összeget az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs GmbH között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták, és céljuk az volt, hogy az Alstom Group kedvező bánásmódban részesüljön a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére kiírt tenderen. Az Eurocantact mellett ugyanez volt a szerepe a dán Hansen Consulting Aps-nek, amelyen keresztül több mint 5 millió euró juthatott a BKV-hoz - írja a lap. A cég levélben utasította vissza az Index állításait, levelüket a cikk végén, változatlan formában közöljük.
 
A metrótender ügyében a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt. A nyomozás felügyeletét a Fővárosi Főügyészség látja el.
 
Az Eurocontact neve nem ismeretlen Magyarországon. 2006-ban, majd 2008-ban is fontos témaként foglalkozott az osztrák sajtó azokkal a felvetésekkel, hogy a Strabag építőipari konszern egyes magyar pártokat „pénzadományokkal” segített. A 2006-os ausztriai választási kampányban merült fel először, hogy a Strabag konszern az Eurocontact nevű pr-cégen keresztül több millió eurós támogatást nyújtott a magyar szocialistáknak és szabad demokratáknak - írja a portál.
 
A Profil osztrák lap azt is megírta, hogy egy korábbi juttatást, 11 millió eurót az MSZP és az SZDSZ „8:3 arányban” osztott szét. Az osztrák újság a Fideszt is megvádolta, amit Szijjártó Péter visszautasított, ám a számos autópálya-szakasz pályáztatásának tisztaságát kétségbevonó külföldi információk kivizsgálását azóta sem szorgalmazta a párt.
 
Az Alstomnak viszont nem ez lehetett az első próbálkozása nagy budapesti BKV-s tender befolyásolására. Atkári János volt főpolgármester-helyettes 2011-ben, a Hagyó-ügyben tett tanúvallomása szerint „aggályosnak mondható” befolyásolási kísérlet történhetett 2002-ben, a nagykörúti villamostender idején is:
 
Demszky Gábor akkori főpolgármester négyszemközt azt mondta Atkárinak, hogy tudomására jutott – Mesterházy Ernő tanácsadón keresztül – hogy a körúti villamostenderen aggályosnak mondható befolyásolási kísérlet történhetett. Az információ szerint Josef Bleckenwegner, aki az Európai Beruházási Bank akkori közép-európai ügyekért felelős vezetője volt, a tender egyik résztvevőjével tárgyalt egy bécsi cukrászdában. A befolyásolási kísérlet Atkári szerint az Alstomot érintette, azaz az Alstom képviselőjével találkozhatott Josef Bleckenwegner - írja az Index.
 
A tendert akkor a Siemens nyerte, ám az Alstom pár év múlva még nagyobb üzletet vitt: a metrókocsik szállítását.
 
Az Indextől átvett cikk megjelenése után az Eurocontact az alábbi levelet küldte el szerkesztőségünknek is, ebben visszautasítják a lap vádjait. A cég levelét természetesen mi is közöljük:
 
Lapjukban "Kétmilliárdnyi kenőpénzt fizethetett az Alstom a 2-es és a 4-es metróért” címmel súlyos tájékozatlanságról árulkodó, már címében is tévedéseket és rágalmakat tartalmazó írás jelent meg cégünkkel kapcsolatban. Kérjük, hogy a cikk állításait mielőbb korrigálni szíveskedjenek.
 
A bécsi Eurocontact Public Affairs GmbH cég valóban kötött tanácsadói szerződést az Alstom csoporttal a budapesti metrótender ügyében. Azonban téves, minden ténybeli és jogi alapot nélkülöző, és emiatt súlyosan rágalmazó a cikknek az az állítása, hogy “az összeget (…) tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták, és céljuk az volt, hogy az Alstom Group kedvező bánásmódban részesüljön a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére kiírt tenderen.” Ezzel szemben a  valóság az, hogy a  megállapodás mindösszesen egy szokásos tanácsadói szerződés volt, amihez hasonlót az Alstom 2001 és 2010 között vilgágszerte több százat kötött angliai irodáján keresztül , amely tényszerűen és a hatóságok által is igazoltan teljesítésre került. Ugyanis az angol SFO az  Alstom  angliai  irodában kötött összes szerződést  büntető jogi  vizsgálatnak vetette  alá - köztük az Eurocontactét is. Ennek keretében az SFO és az osztrák  ilyen jellegű ügyekre feljogosított   bűnügyi  hatóságok három éven át vizsgálták az Eurocontact minden gazdasági tevékenységét és összes pénzmozgását. Az angol hatóság egyetlen dolgot talált megjegyzésre érdemesnek, hogy az Eurocontact milyen nagy összegű adót fizetett be az Osztrák Államkincstárnak. Mivel az Eurocontact több éves tevékenységét átkutatva gyanús pénzmozgásra utaló nyomot  vagy arra utaló adatot, hogy a szerződés nem került volna teljesítésre nem találtak, megállapították, hogy valós, folyamatos és dokumentált tanácsadói tevékenység folyt. Az angol hatóságok pedig a kifejezett osztrák kérés ellenére sem tudtak megnevezni senkit, aki szerintük meg lett volna vesztegetve vagy akihez pénz jutott volna. Ebből adódóan pedig bűncselekmény hiányában az osztrák Államügyészség 2014 novemberében jogerősen lezárta az ügyet. A fentiek bizonyítják, hogy a cikk címe és állításai megalapozatlanok és rágalmazóak.
 
Hasonlóan tájékozatlanságot bizonyít a cikknek a Strabagra vontakozó megjegyzései is. A kizárólag választási kampányok idején újra és újra elővett ügyet az osztrák hatóságok szintén több évig vizsgálták és az Osztrák Legfelső Bíróság 2013. augusztusában jogerősen lezárta azt megállapítva, hogy semmiféle bűncselekmény nem történt s mivel a feljelentések egyértelműen kizárólag politikai célokat szolgáltak ezért utasította az Osztrák Legfőbb Ügyészséget a nyomozások beszüntetésére.